Проектна технологія принципово відповідає за встановлення міцного зворотнього зв’язку між теорією і практикою, що є важливим у викладанні навчальних предметів в початковій ланці освіти. Це практичний шлях здобуття навчального та соціального досвіду, активного включення та реалізації життєвих планів особистості, тому використання проектної технології в навчально – виховному процесі є ефективним засобом розвитку ключових компетентностей молодших школярів (комунікативної, полікультурної, соціальної, інформативної, саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності).
Науково-теоретична база досвіду:
Метод проектів був розроблений американським філософом Джоном Дьюї та його учнем В.Кілпатриком, які запропонували будувати навчальний процес на активній основі, спираючись на цілеспрямовану діяльність учнів з урахуванням їх особистої зацікавленості в цих знаннях. У працях українських і зарубіжних дослідників (Г. Ващенко, І. Єрмаков, Є. Кагаров, В. Коваленко, Л. Левін, Є. Петровський, О. Пометун, Є. Янжул) розкрито передумови становлення методу проектів як способу реалізації навчання. Проблему формування ключових компетентностей школярів шляхом впровадження проектної технології було розкрито у працях науковців Г.Голуб, Н.Пахомова, О.Чуракова, ідеї яких стали основою для вивчення даної теми.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Актуальність вибору теми зумовлена впровадженням нового Державного стандарту початкової загальної освіти, який ґрунтується на засадах особистісно - зорієнтованого і компетентнісного підходів. Основною провідною ідеєю початкового навчання державний стандарт виділяє розвиток компетентностей молодшого школяра, а саме структурований комплекс якостей особистості, що дає можливість ефективно брати участь у різних життєвих сферах діяльності. На думку вчителя, використання методу проектів в початкових класах буде доцільним для оволодіння та розвитку ключових компетентностей, які передбачають особистісно – соціальний та інтелектуальний розвиток учнів.
Стисла анотація досвіду:
Досвід за інноваційним матеріалом – комбінаторний.
В описі досвіду розкрито суть проектної технології, як її використання впливає на розвиток ключових компетентностей молодших школярів (комунікативної, полікультурної, соціальної, інформативної, саморозвитку і самоосвіти, продуктивної творчої діяльності). Впровадження даної інноваційної технології в освітньо – виховну діяльність дає змогу формувати навички контактів учнів із зовнішнім світом: під час проектної діяльності виникає потреба звернутися за консультацією тощо; розвиває творчість і навички роботи із джерелами інформації; створює середовище, у якому слабші учні набувають сили та впевненості ситуацією успіху. У додатках розміщено схеми «Типологія проектів», «Класифікація проектів», «Вимоги, необхідні для організації роботи над проектом», календарно – тематичне планування уроків природознавства, презентація досвіду вчителя, опис роботи над проектом «Історія виникнення Новорічної ялинки», учнівська презентація з теми «Історія виникнення Новорічної ялинки», пам`ятки для батьків, вчителів та учнів щодо використання проектної технології, розробки уроків з природознавства (1 клас), діаграми «Порівняльний аналіз активності учнів», «Результати моніторингу навчальних досягнень учнів».
Результативність впровадження досвіду:
Результативність впровадження проектної технології визначалася шляхом спостереження за навчальною діяльністю, визначення рівня пізнавальної активності, моніторингу досягнень учнів. Використовуючи проектну технологію досягнуто наступні результати: учні на уроках швидше сприймають матеріал, кожний проект виконують із задоволенням, прагнуть дізнаватися більшого. У порівнянні зі стандартними уроками, учні віддають перевагу дослідницькій, проектній діяльності. Мої вихованці є призерами міського конкурсу «Всезнайки - 2013», районних турів конкурсів «Твір про вчителя», «Відгук на сучасну дитячу прозу», є учасниками Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру», природничого конкурсу «Колосок», де отримують високий і добрий результати. Роботи учнів посідають призові місця у різноманітних шкільних та районних творчих конкурсах («Екологічний вектор», «Новорічна іграшка», тощо).
Репрезентація досвіду:
Досвід репрезентовано на V Міжнародній виставці «Інноватика в освіті» (2013р.) , на педраді з теми «Інноваційні методи навчання» (2013р.), на засіданні районної творчої групи –«Проектна технологія навчання» (2013р.); опубліковано в Інтернет – виданнях – на сайтах «ZapoVIKI», «Mikrosoft Partners in Learning Program». (2012р.)
Використання проектної технології - ефективний засіб розвитку ключових компетентностей молодших школярів. Це дійсно дуже актуальна та цікава тема. Успіхів вам, колего!!!
Доведено, що дослідницька та проектна діяльність учнів суттєво підвищує ефективність навчання. Приємно, що накопичується практичний досвід із запровадження цього методу.