Провідна педагогічна ідея досвіду: використання проектно-дослідницької технології , що призводить до формування основних груп компетентностей (комунікативна, соціальна, інформаційна , природознавча, саморозвитку і самоосвіти, продуктивної, творчої діяльності). А природознавча компетентність – це одна із ключових загально предметних компетенцій. Провідна педагогічна ідея реалізовується через дослідницьку та проектну технологію. Уроки дослідження зумовлені потребами сучасного суспільства , яке ставить перед школою завдання виховати творчу особистість, розвинути творчі задатки дітей, навчити їх мислити, здобувати знання самостійно й застосовувати на практиці. У роботі за проектними технологіями пріоритетним є формування вмінь і навичок проектувати власну навчальну діяльність .
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: актуальність формування природознавчої компетенції шляхом використання проектно- дослідницької технології зростає в умовах переходу сучасної системи освіти до формування компетентнісної особистості, здатної діяти осмислено, орієнтуватися у мінливому навколишньому світі, із сформованими цінностями. Використовуючи проектно-дослідницьку технологію у навчально–виховному процесі, учні мають можливість міркувати, враховувати різні точки зору, аргументувати власну позицію, спираючись на знання фактів, закономірностей, творчо і нестандартно вирішувати навчальні проблеми .
Науково-теоретична база досвіду: загальна структура компетенцій розроблена А.В.Хуторським. Також теоретичною базою досвіду є: теоретичні положення американського філософа Джона Д’юі та його учня В.Кілпатріка, розробки вчених Росії під керівництвом С.Шацького. Сутність і умови застосування методу проектів обґрунтували М.Б.Павлов , В.Д.Симоненко, П.С. Лернер, Е.С. Колаб, І.Д. Чечель.
Стисла анотація досвіду: за рівнем новизни цей досвід є раціоналізаторським і складається з логічно пов’язаних між собою розділів:
- в першому розділі учителем підтверджена необхідність роботи з даної проблеми, що зростає в умовах переходу сучасної системи освіти до компетентносної особистості;
- в другому розділі розкрита теоретична база , на якій ґрунтується досвід учителя;
- третій розділ описує технологію досвіду, вчитель доводить що реалізація сучасних цілей освіти можлива в діяльності лише самої дитини ;
- четвертий розділ складається із опису, пошуку і впровадження інноваційних технологій навчання , що відповідають потребам сьогодення .
- в останньому розділі вчитель робить висновки про те що дає учням та самому учителю впровадження проектно-дослідницької технології. Пропонований досвід допоможе перейти до нової парадигми в системі навчання; створити умови для розвитку здібностей учнів до розумової діяльності; допоможе формувати комунікативні здібності та уміння здійснювати вибір, якого потребує сучасне життя .
Результативність впровадження досвіду: з використанням проектно дослідницької діяльності учнів на уроках і на позаурочний час помітно зростає мотивація учнів до навчальної діяльності. Учні Лопатченко А.В. вміють працювати в парах, групах, допомагати один одному . На належному рівні можуть шукати потрібну інформацію. Зросла і навчально пізнавальна активність. Учні достатньо грамотно аналізують свою діяльність і роботу однокласників. У порівнянні з першим класом у дітей краще сформовані вміння і навички проектувати власну навчальну діяльність, реально поєднувати теоретичні знання з практичним застосуванням для вирішення конкретних проблем .
Репрезентація досвіду: досвід був представлений у навчальному закладі (гімназія №93), а також на районному етапі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2014»