Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 18.04.2024, 07:44

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Проблемні завдання для роботи з текстом на уроках української мови

Проблемні завдання для роботи з текстом на уроках української мови як засіб розвитку комунікативної компетентності молодших школярів

Сінькова Любов Сергіївна 

Вчитель початкових класів, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 54 Запорізької  міської ради Запорізької області 

Адреса:69067, м. Запоріжжя, вул. Соснова, 24, тел. 236-56-15

Директор Сіліна Ірина Іванівна

е-mail: zosh54@rambler.ru  

http://school54.edukit.zp.ua/



Провідна педагогічна ідея досвіду 

Проблемне завдання як елемент навчального процесу створює в учнів стан інтелектуального напруження, стимулюючи розвиток логічного та творчого мислення школярів. Виконання таких завдань, спрямованих на роботу з текстом, допомагає учням будувати логічне висловлювання, добирати доречні й яскраві лексичні засоби, забезпечуючи тим самим розвиток їх комунікативної компетентності.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду 

Комунікативна компетентність молодшого школяра передбачає перш за все оволодіння ним усіма видами мовленнєвої діяльності: слухання – розуміння, говоріння, читання, письмо. При цьому якщо читанню і письму як таким учень може навчитися за допомогою тренувальних вправ, то слухання – розуміння та говоріння потребує активної розумової діяльності. Крім того, з переходом до кожного наступного класу процеси читання та письма ускладнюються, вони поєднуються з аналітичною і творчою діяльністю, що, у свою чергу, розвиває мовленнєві навички учня. Досвід ґрунтується на положенні про те, що головна мета – навчити школярів будувати власне зв’язне висловлювання.

Науково-теоретична база досвіду 

Теоретичними засадами досвіду є сучасні наукові погляди на текст, його категорії, елементи структури (І. Гальперін, В. Ніколаєва, Л. Лосева, H. Кутіна, І. Ковалик); провідні ідеї українських і російських методистів, що розкривають основні положення роботи над текстом (Л. Варзацька, М. Вашуленко, Л. Величко, А. Каніщенко,  С. Дорошенко, М. Плющ, Н. Грипас, О. Савченко). Також автор спирається на роботи видатних педагогів М.М. Скаткіна, І.Я. Лернера, М.І. Махмутова,  які присвячені проблемному навчанню. В основу досвіду покладено систему методичних принципів навчання української мови, запропоновану Т. Донченко.

Стисла анотація досвіду 

У роботі пропонується низка проблемних завдань з розвитку монологічного мовлення молодших школярів: вільний диктант, складання розповіді за опорними словами та ілюстрацією, складання стислого переказу даного тексту (запис із кожної частини тексту того речення, в якому виражена головна думка), складання твору за даними зразками, продовження розповіді за даним початком, складання розповіді за її закінченням тощо.

Ефективність використання таких завдань зумовлена тим, що їх можна включати до будь-якого уроку (не тільки до уроків розвитку зв’язного мовлення), а систематичне їх виконання формує у школяра стійкі мовленнєві вміння. Автор подає таблицю, в якій зазначає час, якого потребує виконання певного завдання, що полегшує планування уроку. Застосування цих проблемних завдань не вимагає від вчителя значних зусиль та додаткового часу для їх підготовки.

Автор висвітлює форми організації навчальної діяльності школярів при виконанні проблемних завдань.

Досвід корисний і тим, що залежно від змісту текстів проблемні вправи можна застосовувати на інших уроках з предметів гуманітарного, природничого та суспільствознавчого напряму. 

Результативність впровадження досвіду 

Підвищення рівня навчальних досягнень учнів при здійсненні обов’язкових видів контролю (усного переказу, усного твору).

Репрезентація досвіду 

Досвід представлений на засіданні ШМО вчителів початкових класів; опублікований на сайті навчального закладу http://school54.edukit.zp.ua/ 

http://school54.edukit.zp.ua/uchiteljskij_trud/pedagogicheskaya_vistavka/rabota_sinjkovoj_l_s/


 

Категорія: Початкова освіта | Додав: zavod (23.01.2014)
Переглядів: 1900 | Коментарі: 1 | Теги: інтелектуальне напруження, мовленнєві навички, комунікативна компетентність, проблемні завдання, Заводський, логічне висловлювання | Рейтинг: 1.3/322
Всього коментарів: 1
1 Федорец Лариса Николаевна  
Представленный труд заслуживает внимания, изучения и внедрения. Желаю успеха!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024