Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 24.06.2024, 11:49

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Підвищення рівня пізнавальної активності молодших школярів

Підвищення рівня пізнавальної активності молодших школярів – передумова успішності навчання

Пехуля Олена Валентинівна

вчитель початкових класів
спеціаліст вищої категорії


Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 76 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор школи Клеха  Людмила Вікторівна

Адреса: проспект Леніна, 154-Г 
Тел. 62-24-72   
e-mail: kleha_76@mail.ru 

Провідна педагогічна ідея: 
Поєднання засобів, форм навчання, різних методів, які спонукають учнів до виявлення активності та самостійності, сприяють формуванню предметних компетентностей та підвищують успішність навчання.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Аналіз педагогічної теорії і практики у сучасній початковій школі показав, що ідеї розвитку пізнавальної активності і самостійності ще не знайшли належної дидактичної та методичної реалізації. Увага до навичок пошукової роботи в початкових класах полегшила б процес розвитку учнів, дала б змогу досягти вихідних рубежів значно раніше, забезпечила б прискорення процесу нарощування нових пластів і елементів розвитку на те, чого вже досягнуто в дошкільній освіті. Отже, дослідження проблеми розвитку пізнавальної активності молодших школярів – важливий резерв інтенсифікації їх навчальної діяльності, необхідна умова наступності навчання і розвитку учнів у середніх і старших класах, а головне – шлях до успішності процесу пізнання через формування ключових компетентностей учнів.

Науково-теоретична база досвіду: 
Численні дослідження, проведені відомими вченими психологами і педагогами Л.В.Занковим, Г.О.Люблінською, Н.О.Менчинською показали, що тільки активна діяльність самого школяра є запорукою його успішного розвитку. Відповідно до цього в сучасній початковій школі принципово змінився характер навчання дітей: менше стало одноманітної тренувальної роботи, однак зросла вага самостійних і творчих завдань, спостережень,  власних узагальнень, підвищився теоретичний рівень( хоч теорія на даному етапі навчання  не самоціль, а засіб осмисленого виконання навчальних завдань). Дослідженнями вчених М.О.Данилова, М.М.Скаткіна, І.Я.Лернера, М.І.Махмутова, І.Т.Огородникової, Н.О.Половнікової, П.І.Підкасистого, Т.І.Шамової встановлено, що пізнавальна активність і самостійність школярів є найважливішою умовою успішності їх навчання і розвитку.

Стисла анотація досвіду:
Метою роботи є визначення дидактичних умов і способів розвитку пізнавальної активності молодших школярів. Зокрема, вивчення засобів формування пізнавальних потреб, прийомів активізації процесу засвоєння нових знань, розвитку творчих здібностей. 
За інноваційним потенціалом досвід роботи  характеризується як модифікаційний, тобто такий, який  пов`язаний  з удосконаленням, раціоналізацією та впровадженням відомих ідей, методик, технологій, які стосуються розвитку пізнавальної активності молодших школярів. Створювався, формувався досвід роботи в умовах навчально-виховного процесу загальноосвітньої школи в 1–4 класах на уроках української мови, читання, природознавства. Для отримання оптимальних результатів необхідно дотримуватись всієї системи ефективних заходів розвитку пізнавальних інтересів учнів, цілеспрямована, досконала система навчання і виховання на уроці, спрямована на всебічний розвиток самостійності думки і самостійності як риси характеру дитини. 
В досвіді роботи визначено засоби активізації навчання в  роботі вчителя початкової школи:
  1. Виховання в учнів інтересу до вивчення будь-якого предмета. Інтерес є могутнім засобом успішного навчання і виховання, необхідною умовою досягнення позитивних результатів.
  2. Найважливішим засобом активізації навчальної діяльності молодших школярів є раціональне поєднання дидактичної гри і навчання.
  3. За певних дидактичних умов велику пізнавальну активність, самостійність мислення викликає застосування наочності.
  4. Провідну роль у розвитку пізнавальної активності учнів відіграє використання проблемно-пошукових  ситуацій на уроках.
  5. Засобом розвитку пізнавальної активності є система завдань з логічним навантаженням, завдань для розвитку психічних пізнавальних процесів: пам’яті, мислення, уяви.
Узагальнюючи ефективні засоби активізації молодших школярів, в досвіді роботи розкрито методи  продуктивного навчання:
  1. Когнітивні, або методи навчального пізнання ( метод досліджень, метод емпатії (перевтілення), метод конструювання правил, метод помилок, метод прогнозування)
  2. Креативні методи навчання ( метод придумування, метод образної картини, метод « мозкового штурму», метод гіперболізації).
  3. Методи організації навчання (навчальне цілепокладання, планування, взаємонавчання, контроль, самооцінка, рефлексія).
В практичній частині досвіду представлено конспекти уроків української мови та  читання,  авторські розробки презентацій, проектів, направлених на підвищення рівня пізнавальної активності учнів. 
Усе це разом єдиний процес, єдина система заходів, що підвищує ефективність навчально-виховного процесу і позитивно впливає на загальний розвиток учнів, сприяє формуванню ключових компетентностей.

Результативність впровадження досвіду:
  1. Значно підвищився рівень пізнавальної активності учнів на уроках. Діти активно беруть участь в розв’язанні проблемних ситуацій, вміють ставити питання, висловлюють свою думку, розмірковують.
  2. В порівняні з першим класом у третьому вже значно зросла пізнавальна самостійність учнів. Кількість учнів, які читають книги у шкільній бібліотеці, збільшилась на 48%. Школярі зацікавлено ставляться до дитячих енциклопедій, вміють працювати зі словниками.
  3. Дослідження шкільного психолога показали, що при проведені тесту «Сходинки», діти адекватно визначають рівень самооцінки, особливої уваги приділяють сходинці «Розумовий розвиток».
  4. При переході учнів третього класу у четвертий клас пізнавальна активність зросла, про це свідчить результативність навчальних досягнень учнів, їх активна участь у шкільних, районних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах.
  5. За результатами анкетування батьків відзначається позитивна динаміка рівня зацікавленості дітей і самостійності при навчанні. Підвищився інтерес до навчальних предметів. Особливий інтерес діти виявляють до проведення різноманітних конкурсів, виховних годин, предметних тижнів. 
Репрезентація досвіду:
Результати творчого пошуку вчителя були представлені на педагогічній раді школи у формі портфоліо педагога та виступі на тему «Використання ІКТ для підвищення рівня пізнавальної активності та мотивації учнів молодших класів» 2012р., розміщено публікації матеріалів практичної реалізації досвіду в електронному журналі « Раз – ступенька , два – ступенька» (конспект уроку «Подорож країною здоров’я», колективна творча справа - проект «Українські національні борошняні вироби») 2013р. Презентація досвіду проходила на засіданнях шкільних та районних методичних об’єднань: виступи на тему «Ігрові технології навчання», «Мотиви досягнення успішного навчання молодших школярів».

Категорія: Початкова освіта | Додав: Zhovt1 (28.01.2014)
Переглядів: 1898 | Теги: засоби активізації навчання, початкова освіта, допитливість, інтерес, пізнавальна активність, Жовтневий, підвищення успішності навчання | Рейтинг: 3.3/112
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024