Організація психолого-педагогічної підготовки дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі
Наступність дошкільної та початкової освіти. Організація
психолого-педагогічної підготовки дітей старшого дошкільного віку до
навчання у школі. Проблема розвитку мовленнєвих якостей дітей у групах
старшого дошкільного віку та у першому класі початкової школи
Романова Тетяна Олександрівна, вчитель початкових класів, спеціаліст другої категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 37 Запорізької міської ради Запорізької області Директор школи Баєва І.В. Кронштадтська,7-А, м.Запоріжжя, 69001, тел.(0612) 32-60-02, факс 32-60-02, E-mail: shkola37@list.ru
Провідна педагогічна ідея досвіду:
збереження самоцінності кожного вікового періоду розвитку дитини;
забезпечення формування вмінь учитися як фундаментального новоутворення;
направленість на
збереження здоров'я,
забезпечення емоційного благополуччя (комфортності навчального простору);
педагогічне передбачення розвитку індивідуальності кожної дитини.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: У сучасних умовах освіта, знання, професійні навички відіграють головну роль у житті людини. Постійне накопичення знань і вмінь- не примха, а необхідність, продиктована нашим сьогоденням, рівнем розвитку науки і техніки, прагненням до всебічного розвитку особистості. У цьому процесі задіяні всі педагоги: спеціалісти дошкільної і шкільної освіти. Адже слід забезпечити психолого-педагогічний супровід розвитку дитини від дошкільного віку до шкільного, при цьому допомогти дитині зростати, розвиватися духовно й інтелектуально без втрат здоров'я і бажання пізнавати світ. З метою об'єднання зусиль освітян усіх ланок сформовано освітні округи, куди увійшли дошкільні освітні заклади, загальноосвітні школи всіх типів, позашкільні навчально-виховні заклади та громадські організації. І питання наступності є особливо актуальним для школи. Слід забезпечити в школі компетентнісно зорієнтований, особистісно спрямований фізичний, психічний, соціальний і мовленнєвий розвиток, органічно поєднаний із психолого-педагогічним впливом дошкільного освітнього закладу ітим, що дитина отримує через довкілля. Постійний педагогічний пошук оптимальних методів і форм роботи, орієнтування на сучасні особистісно орієнтовані технології (гуманно-особистісні, співробітництва, вільного виховання) і спонукав вчителя до розробки власних підходів, прийомів, форм, взаємопов'язаних з усталеними, які б задовольняли в більшій мірі сучасним вимогам. Науково-теоретична база досвіду: Необхідність наступності в роботі пов'язаних між собою ланок навчання обґ'рунтовано ще у працях Я.-А. Коменського, Й.-Г. Песталоцці, К.Д. Ушинського, Софії Русової. Ще на початку ХХ століття Н.Лубенець стверджувала, що «починати виховання дітей із школи – означає зводити будівлю на піску без фундаменту». Тому у методичних напрацюваннях вчителя питання наступності посіло чільне місце як таке, що забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім. Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом – раціоналізаторський. У роботі вчителя висвітлюються питання: наступності між дошкільною та початковою ланками освіти; планування роботи початкової школи та дитячого садка; створення орієнтовної моделі взаємодії дошкільного закладу та школи, спрямованої на створення спільного розвивального середовища; проведення поетапного адаптаційного періоду в школі для учнів 1, 5 класів. Вчителем подається до розгляду :
презентація «Наступність дошкільної та початкової освіти»;
Циклограма взаємодії шкільної та дошкільної адміністративно-психологічної служби з питань наступності та перспективності в освіті;
Методичні рекомендації «Особливості організації занять з розвитку зв'язного мовлення у групах старшого дошкільного віку та у першому класі початкової школи»;
План проведення засідання МЦ вчителів початкової ланки Орджонікідзевського району на тему: «Наступність дошкільної та початкової освіти».
Додатки:
спільні заходи щодо реалізації змісту міської Програми наступності та перспективності між дошкільною та початковою ланками освіти на 2013-2016р.р. педагогічними колективами Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 37 та дошкільного навчального закладу № 177 «Дзвіночок»
План спільних заходів школи і дошкільного освітнього закладу на виконання Програми наступності і перспективності на 2013-2014 н.р.
Результативність впровадження досвіду Вчитель є керівником шкільного методичного об'єднання вчителів початкових класів, планує, узгоджує та здійснює роботу разом з молодими і досвідченими колегами і адміністрацією школи. Злагоджена співпраця приносить свої результати: у непростих демографічних умовах протягом останніх навчальних років зберігається стабільний контингент учнів початкової школи завдяки спланованим на перспективу діям з працівниками дошкільної установи та з батьками в мікрорайоні, закріпленому за школою. Показник ДВ рівнів у початковій ланці перебуває в межах від 75 до 68 % (в різні навальні роки). В початкових класах немає учнів з низьким рівнем навчальних результатів. Щороку відбуваються дні відкритих дверей для батьків і вихованців дошкільного освітнього закладу, для батьків майбутніх першокласників. Проводиться психолого-педагогічна підготовка дітей старшого дошкільного віку на спеціальних пропедевтичних зустрічах, консультування – для батьків майбутніх першокласників. Репрезентація досвіду Напрацювання вчителя можуть бути використані широким колом вчителів: школи, району, міста (області): можливе відтворення (повторення) і творче використання досвіду, розширення до масового. Матеріали створювалися протягом 4-х років, перевірені в роботі з учнями. Можуть бути надруковані у фахових періодичних виданнях.