Комунікативно-діяльнісний підхід до вивчення української мови в початкових класах
Комунікативно-діяльнісний підхід до
вивчення української мови в початкових
класах
Жадан Алла Василівна, вчитель початкових класів, спеціаліст І
категорії
Запорізька
загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 90 Запорізької міської ради
Запорізької
області Адреса: м. Запоріжжя,вул. Чумаченка,
13-б Телефон:769-80-39 E-mail: school90zp@mail.ru Сайт:
school90.at.ua
Директор Волик Людмила
Олексіївна
Провідна педагогічна
ідея досвіду:
Комунікативно-діяльнісний підхід полягає у зміщенні акценту з
накопичування нормативно визначених знань, умінь та навичок на
формування й розвиток в учнів здатності практично діяти, застосовувати
індивідуальні техніки і досвід успішних дій у ситуаціях професійної
діяльності та соціальної
практики. Обґрунтування
актуальності та перспективності досвіду:
Основна засада компетентно спрямованої освіти полягає в реалізації
принципу «навчатись діючи». З впровадженням нового Державного стандарту у
загальноосвітній школі з предмета «Мова» додалася ще одна роль –
забезпечувати реалізацію компетентностей ( учень має здобути не просто
знання, вміння й навички, а ґрунтовані на них та на досвіді, цінностях,
нахилах компетентності). Одним із шляхів реалізації вищезазначених
принципів є комунікативно-діяльнісний підхід до опрацювання мови. Саме
він покладений в основу чинних програм з державної
мови. Науково-теоретична база досвіду:
Аналіз
мовознавчої літератури та лінгвістичних розвідок науковців дозволив
визначити семантичні і граматичні функції та семантико-стилістичні
властивості частин мови, їх роль як засобу розвитку
комунікативно-мовленнєвих умінь. Це є важливим теоретичним підґрунтям
для ознайомлення молодших школярів з іменниками, прикметниками,
дієсловами, прислівниками, сполучниками, частками на
теоретично-практичному рівні, на що націлює комунікативно-діяльнісний
підхід до вивчення державної мови. Питання комунікативно-діяльнісного
підходу до змісту й процесу вивчення мови, можливість засвоєння
молодшими школярами різних аспектів мови як засобу спілкування,
усвідомлення суспільної ролі мови та її функцій, що реалізуються в
мовленні кожної людини, порушуються останнім часом на всіх рівнях –
лінгвістичному, психологічному,
педагогічному. Стисла анотація досвіду:
Комунікативна компетентність і раніше була характеристикою, типовою для
педагогічної діяльності. Але сьогодні володіти нею особливо важливо з
огляду на те, що, як ніколи, збільшилася кількість, частотність і
різноманітність контактів. Як повітря, необхідна культура спілкування,
формування якої найчастіше розпочинає вчитель молодших класів.
Комунікативна компетентність передбачає: добре володіння усним та
писемним мовленням, вміння формувати власну точку зору, вміння доводити
власну позицію, вміння адаптуватися в мовному середовищі,
адекватне
ставлення до критики, вміння презентувати свій продукт, культура
мовлення, вміння користуватися довідковою літературою, здатність до
відтворення інформації з елементами логічного опрацювання матеріалу.
Функції комунікативних вправ, які я використовую на уроках: навчальна
(розвиток уміння сприймати інформацію різної модальності);
релаксаційна
(усунення емоційного напруження, створення сприятливої атмосфери на
уроках); розвивальна (гармонійний розвиток особистісних якостей);
виховна (психотренінг і психокорекція поведінки через рольові
ігри). Результати впровадження досвіду:
підвищення зацікавленості предметом учнями, вміння висловити
власні думку. Репрезентація досвіду: досвід
презентувався на рівні навчального
закладу.