Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 12:34

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Формування та розвиток творчих здібностей кожного учня шляхом активізації пізнавальної діяльності через застосування інноваційних технолог


Формування та розвиток творчих здібностей кожного учня шляхом активізації   пізнавальної діяльності через застосування інноваційних технологій


Терещенко Юлія Олександрівна 

Вчитель початкових класів, 

спеціаліст І кваліфікаційної категорії


Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №33 Запорізької міської ради Запорізької області 

Директор Булат Лариса Леонідівна

Адреса: 69067 м. Запоріжжя, вул. Ніжинська, 40 

тел./факс: (061) 236-62-18, 236-56-08

E-mail: 33school@ukr.net






Провідна педагогічна ідея досвіду 


Я впевнена, що значущість пропонованого досвіду полягає в тому, що формування творчої активності молодших школярів забезпечується шляхом впровадження у навчально-виховний процес інноваційних технологій. Сукупність методів та прийомів, різних типів уроку, використання елементів сучасних педагогічних технологій дають більш ширше коло для співпраці у системі «учитель-учень», «учень-учень», створюють можливість для підвищення результативності навчальних досягнень учнів та їх участі у навчально-виховному процесі. 


Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду 


 У час глобальних перетворень, появи нових соціально-економічних відносин, інтеграції у світовий освітній простір одним із найактуальніших завдань сучасного суспільства є формування і розвиток творчої активності особистості. 

 Я глибоко переконана, що велику роль у вирішенні цих завдань відіграє початкова ланка школи. Фундаментальність початкової освіти – не лише у формуванні знаннєвої сфери, а й у формуванні ключових компетентностей, які є найважливішим надбанням розвивальної шкільної освіти. З точки зору реалізації основних засад компетентнісного підходу задачею вчителя стало проектування стратегії організації діяльності молодших школярів з домінуючим акцентом на пізнавальну активність з метою досягнення її найвищого рівня – творчості. 

  Я впевнена, що творчість дає людині можливість актуалізувати свої потреби, інтереси, здібності, знаходити форми прояву індивідуальної активності. Творче самовираження сприяє усвідомленню особистісної ваги, емоційному розкріпаченню, зростанню впевненості у власні сили. У зв`язку з цим все більшої теоретичної і практичної значущості набуває залучення учнів до творчої діяльності, створення необхідних умов для формування творчої активності школярів. 

Актуальність проблеми зумовила вибір методичної теми самоосвіти – «Формування та розвиток творчих здібностей кожного учня  шляхом активізації   пізнавальної діяльності через застосування інноваційних технологій» – та її апробації у власній педагогічній діяльності.


Науково-теоретична база досвіду 


Педагогічний аспект зазначеної проблеми досліджували В.Сухомлинський, О.Захаренко, Ш.Амонашвілі, Л.Аристова, В.Андрєєв, І.Лернер, Л.Мамот, В.Паламарчук, М.Скаткін, Т.Коваленко. Ця проблема залишається однією з найактуальніших і репродукується всебічно та досить ґрунтовно. 

Творчі здібності формуються протягом усього життя людини, але дослідження Т.Н. Байбари, Д.Б. Богоявленської, Л.С. Виготського, Ю.З.Гільбуха, Л.І. Лозової показують, що саме молодший шкільній вік є найсприятливішим для творчого розвитку дітей, їхніх здібностей до творчості. В цей період активно розвиваються уява, дар фантазувати, творчо мислити, критично оцінювати діяльність.


Стисла анотація досвіду 


    Першим кроком для мене на шляху реалізації зазначеної проблеми стала відмова від авторитарної педагогіки та перехід до демократичних форм управління навчально-виховним процесом. Досвід дослідження методичної теми самоосвіти дозволив мені визначити педагогічні умови формування творчої активності учнів, які допомагають дитині заглибитися в атмосферу творчості, пошуку нового. 

  Для реалізації  своєї поставленої цілі я вибрала інноваційні технології навчання. Саме інноваційний підхід забезпечує позитивну мотивацію здобуття знань, активне функціонування інтелектуальних і вольових сфер, сприяє розвитку творчої особистості. 

   У відтворенні навчально-виховного процесу  я створюю такі умови взаємодії, які психологічно мотивують в моїх учнів потребу висловлюватися щиро і безпосередньо. Таким чином, у молодших школярів формується розгорнута навчальна діяльність шляхом оволодіння організаційними, логічно-мовленнєвими, пізнавальними і контрольно-оцінними уміннями і навичками, особистий досвід культури поведінки в соціальному та природному оточенні, співпраці у різних видах діяльності.

  При цьому навчально-виховний процес організовую так, що учні шукають зв'язок між новими та вже отриманими знаннями; приймають альтернативні рішення, мають змогу зробити «відкриття», формують свої власні ідеї та думки за допомогою різноманітних засобів; навчаються співробітництву.

   Також дуже широко і систематично використовую інсценізацію, що розвиває пам'ять, творчу уяву, креативне мислення, мову, мовлення, вміння спілкуватися, самостійність.

  Із розвитком творчої особистості дитини тісно пов'язую технологію використання на уроці навчальних і навчально-творчих завдань.     

  Я цілком впевнена, що творчі здібності забезпечують швидке набуття знань та умінь, закріплення й ефективне застосування їх на практиці.

    Шляхом використання інтерактивних методів навчання, розвивальних вправ на розвиток когнітивної сфери та розвиток творчих здібностей, я формую культуру мовлення учнів,  що є базою для розвитку комунікативної функції. 

   До спеціальних методів, які стимулюють пізнавальний інтерес відношу дидактичну гру, яка спирається на створення у навчальному процесі ігрових ситуацій . У них містяться такі елементи діяльності: ігрове завдання, ігрові мотиви, навчальне вирішення завдання. 

  Використовую на уроках математики та української мови такі дидактичні ігри, в яких діти активно проявляють свої зусилля, проймаються почуттям відповідальності і серйозністю у виконанні правил гри, привчаються до колективної дисципліни.

  Я впевнена, що проведена мною робота сприяє спонуканню дітей до постійної активної праці, розвитку інтересу до оволодіння результату, вмінню прислухатися не лише до себе, а й до інших, підвищує продуктивність праці учнів.


Результативність впровадження досвіду 


  Отримані результати вказують не лише на покращення успішності, але й появу нових особистісних якостей у дитини (впевненість, ініціативність, самоцінність). В учнів почала вибудовуватися траєкторія власного розвитку. Показником результативності роботи є активна участь школярів у конкурсах та здобуті ними результати.

  Так, у 2012 році 2 учні отримали відзнаку «Золотий колосок», 6 учнів  - відзнаку «Срібний колосок» Всеукраїнського природничого інтерактивного конкурсу «Колосок». «Відмінний результат» Міжнародного математичного конкурсу «Кенгуру» показали 3 учні та 1 учень з відзнакою «Добрий результат». 

   Школярі щорічно приймають участь у «Міському екологічному векторі» :

   І місце - Власова Валерія  (2011 р.), 

   І місце  - Андрієнко Олена (2012 р.),   

   ІІ місце – Уткіна Дар'я (2012 р.).

   У міському творчому конкурсі «Таланти міста Z» Андрієнко Олена – І  місце

   В районному творчому конкурсі «Знай і люби свій край» Шуть Кирило – ІІ місце.   

   В районному Літературному конкурсі, присвяченому Дню вчителя: 

   І місце – Сіваш Богдан, ІІ місце – Халявко Анастасія.


Репрезентація досвіду 

Методичні об'єднання вчителів початкових класів (школа, район), педагогічна рада, семінар в межах навчального закладу, публікація в фахових журналах. 

http://www.teacherjournal.com.ua/shkola/pochatkove-navchannya-ta-vixovannya/20001-formuvannya-ta-rozvitok-tvorchix-zdbnostej-kozhnogo-uchnya-shlyaxom-aktivzacz-pznavalno-dyalnost.html





Категорія: Початкова освіта | Додав: zavod (16.01.2014)
Переглядів: 2896 | Коментарі: 4 | Теги: творчий пошук., інноваційні технології, Заводский творча активність, Творчі завдання, інтерактивне навчання, творчий підхід, творчі здібності | Рейтинг: 3.3/105
Всього коментарів: 4
4 viktorija_mihe  
Просто щиро радієш тому, що незважаючи на наші Стандарти, спрямовані на виховання "гармонійної" стандартної людини, є вчителі, що дбають про Творчість Окремої Дитини у річищі гуманної освіти, якої у нас, на жаль, в масштабах країни немає. Розмов про це багато і давно, як кажуть в Одесі... Справжня кропітка робота триває на місцях, і даний досвід тому свідчення. Він корисний, цікавий, актуальний. Дякую за дітей.

3 Irina  
Молодець, колего!!! Досвід цікавий. Чекаємо нових розробок.

2 Наталия  
Використання інтерактивних методів навчання, розвивальних вправ не втрачає актуальності. Дякую.

1 ALEX  
Тема-актуальная, работа-грамотная , читается и воспринимается легко!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024