Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 28.03.2024, 18:14

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Формування свідомого ставлення молодших школярів до навчального процесу

Формування свідомого ставлення молодших школярів до навчального процесу на уроках української мови як засобу підвищення якості знань


Криволап Олена Юріївна 

вчитель початкових класів
спеціаліст

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №15

Директор: Кириченко Оксана Анатоліївна

Адреса: м.Запоріжжя, вул.Грязнова,68, 
Тел. 63-78-44    

Провідна педагогічна ідея досвіду: 
Впровадження ефективних засобів, форм та методів роботи щодо створення умов для особистісного розвитку кожної дитини, становлення її як суб’єкта навчальної діяльності на уроках української мови.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
Якість сучасної освіти залежить від рівня усвідомлення учнями навчального матеріалу. Для досягнення цього вчителю необхідно врахувати вікові, індивідуально-психологічні особливості учнів. Спрямувати навчальну діяльність на життєвий досвід учня, вміле та доцільне використання його під час практичної діяльності та виховної роботи.
Усвідомлена навчальна діяльність – діяльність, що будується на  попередньо-поданому результаті за допомогою освітнього процесу, на основі передбачення, що веде до отримання оптимального результату навчальної діяльності кожного учня відповідно до індивідуальних можливостей.
Для формування свідомої навчальної діяльності на уроках української мови необхідно використовувати рефлексійні форми роботи. За допомогою рефлексії ми зможемо відстежити рівень усвідомлення діяльності на основі формулювання учнями попередньо поданих результатів, передбачення діяльності та результатів, використання запрограмованої координації дій.
Аналіз досягнень учнів з української мови показав, що якість мовної освіти значно зросла. Цьому сприяло використання на уроках мовного матеріалу та впровадження досвіду навчання мови та мовлення на основі зосередження та формування усвідомленого навчального процесу. 
Формування усвідомленої навчальної діяльності учнів не можливе без рефлексії, бо рефлексія - це самоаналіз діяльності та її результатів.  

Науково – теоретична база досвіду:
Підґрунтям для вивчення даної теми є особистісно-зорієнтоване навчання яке є основою для індивідуалізації навчання.
 Проблема індивідуалізації навчання досліджувалася у вітчизняній і зарубіжній психолого-педагогічній науці в різних аспектах:
  • як засіб підвищення ефективності навчання (Г.А.Буткін, В.І.Гладких, І.Є.Унт та ін.), 
  • як форма пізнавальної активності і самостійності (Г.І.Кобернік, Є.С.Рабунський, І.А.Чуріков, Т.І.Шамова та ін.),
  • як спосіб організації фронтальної, групової та індивідуальної роботи учнів (В.О.Вихрущ, М.С.Лейтес, Х.Й.Лийметс, Т.М.Ніколаєва), 
  • як засіб розвитку специфічних здібностей (Л.І.Божович, В.О.Крутецький, М.С.Лейтес, О.М.Леонтьєв, Н.Г.Морозова, І.В.Сисецький, В.О.Сухомлинський, Б.М.Теплов, Б.Ф.Федоришин, П.М.Якобсон.).
Але проблема формування усвідомленого навчання на уроках української мови теоретично та практично не опрацьована та не висвітлювалась.

Стисла анотація досвіду: 
Представлений досвід за інноваційним потенціалом є модифікаційним, за рівнем творчої самостійності – раціоналізаторським, відрізняється частковою новизною.
Досвід є актуальним та важливим для педагогічної практики вчителів початкової школи, висвітлює проблему формування свідомого ставлення молодших школярів до навчального процесу на уроках української мови як засобу підвищення якості знань та розкриває проблему формування рефлексивних умінь молодших школярів.
У досвіді розглядається використання технології рефлексивного підходу до навчально-пізнавальної діяльності на уроках української мови. Метою та кінцевим результатом технології є оволодіння способами самого рефлексивного мислення, пізнавальними вміннями, які б в майбутньому включалися в інтелектуальну діяльність особистості та застосовувались в процесі самостійних пошуків та відкриттів.
Рефлексія – це механізм, завдяки якому створюються умови для самореалізації.
Для формування свідомого відношення молодших школярів до навчальної діяльності на уроках української мови, доцільним є використання різних видів рефлексії:
  • рефлексія настрою та емоційного стану;
  • рефлексія змісту навчального матеріалу;
  • рефлексія досягнення мети;
  • рефлексія діяльності;
  • індивідуальна письмова (особистісна) рефлексія;
  • колективна чи групова рефлексія.
Для досягнення високих результатів рефлексію необхідно проводити на різних етапах уроку. Рефлексію настрою та емоційного стану доцільно використовувати на етапі організації класу та під час підсумку уроку. Також на цих етапах доцільним та важливим є використання рефлексії досягнення мети.  Рефлексію змісту навчального матеріалу доцільно використовувати на етапах актуалізації опорних знань учнів, повідомлення теми та мети уроку, на підсумковому етапі. Рефлексія діяльності, індивідуальна та колективна рефлексії тривають протягом уроку та ґрунтуються на особистому відстеженні процесу навчальної діяльності учнем.
Представлені практичні та творчі завдання можуть використовуватися вчителями початкових класів, як під час проведення уроків української мови, так і в позаурочний час.

Результативність впровадження досвіду.
За результатами моніторингових досліджень можна зробити висновок, що даний досвід забезпечує досягнення мети вивчення української мови та мети процесу навчання в цілому, формує в учнів мотивацію до вивчення української мови, забезпечує гармонійний розвиток особистості, усіх видів мовленнєвої діяльності, формує комунікативні уміння, призводить до опанування функціональних складових мовної системи, і найголовніше формує вміння вчитися, що в свою чергу призводе до формування свідомої особистості, до усвідомленого відношення молодших школярів до навчального процесу на уроках української мови та читання, та до навчального процесу взагалі. 

Репрезентація досвіду: 
Рівень навчального закладу – виступ на ШМО, теми: «Формування рефлексивних умінь молодших школярів на уроках української мови», 2012, «Використання різних видів рефлексії на уроках гуманітарного циклу», 2013.
Публікації:
  1. Криволап О.Ю. Психолого-педагогічні умови управління процесом формування усвідомленої діяльності молодих школярів // Педагогіка та психологія: минуле, сучасне, майбутнє – Одеса – 2012. – с.28-29.
  2. Криволап О.Ю. Активні методи навчання молодших школярів на уроках української мови. – Львів – 2013р. – с 75






Категорія: Початкова освіта | Додав: Zhovt1 (27.01.2014)
Переглядів: 885 | Теги: особистісно-орієнтоване навчання, індивідуалізація процесу навчання, початкова освіта, мотивація навчання, Жовтневий, усвідомлене навчання | Рейтинг: 2.2/27
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024