Формування природознавчої компетентності учнів в умовах впровадження Нового Державного стандарту початкової загальної освіти Міщенко Людмила Валеріївна - вчитель початкових класів, педагогічна категорія "спеціаліст"
Кондуфорова Вікторія Олександрівна - вчитель початкових класів, вища педагогічна категорія
Запорізька загальноосвітня школа I-IIIступенів №84 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Діденко Зоя Василівна
Вул. Північнокільцева, 16-А, м. Запоріжжя, 69104 Тел./факс: (0612) 769-80-34,
Провідна педагогічна ідея досвіду: Природознавство – це наука, що, сприяє розвитку особистості й підвищенню культури людини. Необхідно дати учням систему знань з природознавства, стимулювати учнів до постійного поповнення знань, створення умов для розвитку творчого мислення, досліджувальних умінь, навичок. Основний акцент робиться на творчий розвиток особистості. Тому провідною ідеєю досвіду є самовдосконалення, самореалізація творчої особистості. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Використання компетентнісного підходу надає учням можливості міркувати, зіставляти різні точки зору, формулювати та аргументувати власну точку зору, спираючись на знання фактів, законів, закономірностей, вироблених наукою, власне спостереженнях, досвіді, умінні проектувати і реалізувати власні навчальні проекти, творчо і нестандартно розв’язувати навчальні проблеми, бути толерантним до іншої точки зору. За таких умов формування компетенції різних рівнів – ключових, загальнопредметних – засобами змісту освіти є основними завданнями кожного педагога. Діяльність вчителів зосереджується на формуванні у свідомості учнів образу компетентної особистості, основними життєвими пріоритетами якої є: - бажання розвиватися й навчатися, формувати ключові компетенції, системи цінностей, а також здатність аналізувати свій і чужий досвід; - системне мовлення, творчість і критичність, відкритість для самовдосконалення; - формування вміння сприймати етичні цінності, розуміти прекрасне, учитися; - адаптованість до життя в іншомовному полі й культурному середовищі. Науково-теоретична база досвіду: Проблема формування Ключових, загально предметних та предметних компетентностей учнів завжди була у центрі уваги українських науковців – Т.Байбари, Н.Бібік, О.Біди, С.Бондар, М.Вашуленка, І.Гудзик, Л.Коваль, О.Локшиної, О.Онопріенко, О.Овчарук, О.Пометун, К.Пономарьової, О.Савченко, С.Трубачевої та ін. Вченими визначено зміст основних дефініцій "компетентність" та "компетенція", здійснено порівняльну характеристику ключових компетентностей в європейських освітніх системах та розглянуто методичні аспекти формування в молодших школярів компетентностей та компетенцій. Мета дослідження полягає в тому, щоб розкрити поняття природознавча компетентність, розкрити основні методологічні вимоги, яким має відповідати формування природознавчої компетентності учнів в умовах впровадження Нового Державного стандарту початкової загальної освіти . Теоретичною основою нашого досвіду є наукові та методичні розробки вітчизняних учених та педагогів, таких як: 1. Байбара Т.М. "Формування у молодших школярів дослідницьких умінь" //Навчання та виховання учнів 2 класу. - К., Початкова школа, 2011 2. Бухвалова Н. "Навчаємо вчитися. Діагностика і формування природознавчої компетентності учнів" - К. : Бібліотека "Шкільного світу", 2006 3. Кудрина С.В. "Учебная деятельность младших школьников" - СПб: Каро, 2012 4. Петерсон Л., Кубышева М. "Что значит уметь учиться" - М.: Академия АПКиППРО, 2009 5. Пометун О. "Компетентність і компетентності " // Відкритий урок. - 2012 6. Родигіна І.В. "Компетентнісно орієнтований підхід до навчання" . - Х.: Основа, 2008 7. Савенков А. "Маленький исследователь. Как научить младшего школьника приобретать знания". - Ярославль: Академия развития,2012 8. Забродська Л.М. "Інформаційно-методичне забезпечення проектно - технологічної діяльності вчителя". - Х.: Основа, 2007
Стисла анотація досвіду: В роботі наведені результати дослідження ефективності впровадження компетентнісного підходу при вивченні природознавства в умовах впровадження Нового Державного стандарту початкової загальної освіти. В системі представлених технологій піднімається одна з актуальних проблем сучасної методики викладання – проблема розвиваючого навчання, а саме – самовизначення, самореалізація, формування і розвиток навичок критично й творчо мислити. В ході роботи проаналізовані теоретичні дослідження провідних вчених-педагогів та психологів з питань організації продуктивної діяльності учнів з проблеми організації навчального процесу за інноваційними технологіями. В основу нашої роботи й методики викладання покладені такі ідеї та сучасні технології: * особистісно – орієнтоване навчання; * дослідницький метод; * групові технології; * інтерактивні технології; * метод проектів; * інформаційно – комунікативні технології
Результативність впровадження досвіду: Розвиток інтересу до вивчення природознавства. до дослідження природи рідного краю. Репрезентація досвіду: Виступи на педраді, на районних педчитаннях, на засіданнях ШМО; публікації власного досвіду у педагогічних інтернет - виданнях (Методичний портал «Учительський журнал on-line» 2011-2013 ) :урок з природознавства: "Повітря. Властивості повітря. Вітер. Значення вітру", інтегрований урок (математика, основи споживчих знань)"Дії з багатозначними числами. Обмеженість ресурсів. Вибір."
|