Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 21.11.2024, 13:43

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Початкова освіта

Формування навичок каліграфічного письма

Формування навичок каліграфічного письма як засобу розвитку культури усного і писемного мовлення молодших школярів


Богуж Любов Іванівна

вчитель початкових класів
спеціаліст вищої категорії
старший учитель

Запорізький колегіум №98 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор: Погребняк Юлія Валеріївна

Адреса:69095, м. Запоріжжя, вул. Запорізька, 1-А
Тел.: (0612) 63-61-63 

Провідна педагогічна ідея досвіду: створення сприятливих умов, за яких в процесі навчання письму формується навчальна діяльність, що сприяє перетворенню дитини в суб’єкта, зацікавленого в навчанні й саморозвитку, який буде здатен застосувати знання, уміння та навички у нових ситуаціях.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: володіння письмовою мовою, а отже і графічними навичками, є однією з найважливіших сторін загального розвитку дитини. Практика показує, що навчання письму залишається одним із складних етапів у навчанні учнів 6-7 віку. Процес формування навичок каліграфії не представляє для дітей інтересу, тим більше захоплення. Він не дає можливість усвідомлено сформувати правильні графічні навички. При ознайомленні з написанням літер робота ведеться більшою мірою над накресленнями окремих їх елементів, а не над їх цілісним написанням. Саме тому головним завданням сучасного педагога початкової школи, на нашу думку, є пошук та подальше впровадження сучасних методів розвиваючого навчання письму, які зробили би складний та виснажливий для учнів процес оволодіння письмом захоплюючим і результативним.
Основною проблемою у формуванні поглядів педагогів на навчання каліграфічного письма в сучасних умовах є вибір оптимальних методів навчання каліграфічного письма. Вчителем узагальнено теоретичний матеріал та методичні розробки з даної теми, обрано ті графічні і орфографічні прийоми, що забезпечують стійкий результат у навчальному процесі.

Науково-теоретична база досвіду: відомий вчений психолог А.Р. Лурія, науковці Агаркова Н.Г., Безруких М.М., Хохлова Т.Е. Богоявленський Д.Н., Боголюбова М.М. зазначали, що процес письма належить до найскладніших, усвідомлених форм мовної діяльності. Навчання письму – дуже складний  процес, що вимагає безупинного напруженого контролю. Його результативність значною  мірою залежить від рівня розвитку мислення дитини, її пам'яті, зорового й орієнтаційно-просторового сприйняття і т.д. Необхідні особливі педагогічні  підходи  і  прийоми,  що  допомогли  б дітям навчитися зосереджувати увагу на елементах, що складають  конфігурацію букви, бачити її подібність і розходження з  іншими  буквами,  дотримуватися пропорційності, нахилу і тощо.

Стисла анотація досвіду: за інноваційним потенціалом досвід вчителя початкових класів Богуж Л.І. модифікаційний та пов’язаний з удосконаленням і раціоналізацією вже відомих ідей та методик. У матеріалах досвіду роботи Любові Іванівни висвітлена проблема формування навичок каліграфічного письма як засобу розвитку культури усного і писемного мовлення молодших школярів. Рівень розвитку мовленнєвих компетентностей учнів безпосередньо залежить від ступеня сформованості тонких рухів пальців рук. Оволодіння навичками каліграфічного письма сприяє розвитку просторових уявлень молодших школярів, удосконаленню дрібної моторики, розвитку пам’яті, мислення та уваги.
Любов Іванівною узагальнено теоретичний матеріал та методичні розробки з даної теми. Досвід роботи містить додатки: конспекти нестандартних уроків, каліграфічні хвилинки та вправи, схеми пальчикових ігор, методи навчання каліграфічного письма, матеріали щодо розвитку мовлення учнів, матеріали позакласної роботи вчителя, матеріали методичної діяльності вчителя. Матеріали супроводжуються фото та відеоматеріалами. Додається конспект відкритого уроку в початковій школі з російської мови, проведеного в ході атестації вчителя.
Практичний матеріал, представлений у досвіді роботи вчителя Богуж Л.І. відповідає обраній темі, всебічно охоплює її, відповідає вимогам новітніх підходів до проблеми.
Богуж Л.І. приділяє велику увагу удосконаленню своєї педагогічної майстерності. Систематичне знайомство з провідним педагогічним досвідом, творче спілкування з колегами є джерелом її нових педагогічних ідей, які вона успішно перетворює в життя. 
Матеріали досвіду можуть зацікавити вчителів початкових класів, студентів-практикантів, допоможуть у щоденній підготовці до уроків, стануть у нагоді молодим спеціалістам.

Результативність впровадження досвіду: вчителем початкових класів Л.І. Богуж узагальнено теоретичний матеріал (наукові та педагогічні ідеї), методичні розробки з даної теми та впроваджуються у навчальному процесі постійно. Оволодіння правильними графічними уміннями істотно впливають на формування в учнів мовленнєвих компетентностей та їх загальний розвиток. Графічні навички і каліграфічне письмо не є якоюсь самостійною частиною писемного мовлення. Оволодіння письмом, написанням літер, знаків, злиття їх в слова служить передачею смислової сторони мови, передачею думки, а отже сприяє розвитку мовленнєвої культури учнів початкової школи, що є актуально. І це дає свої результати: учні Богуж Л.І.  дипломанти Всеукраїнських мовознавчих конкурсів «Русский Медвежонок», «Соняшник», міського конкурсу до Дня вчителя та призери Всеукраїнсього конкурсу імені Петра Яцика (районний етап).

Репрезентація досвіду: теоретичний матеріал та методичні розробки з даної теми активно впроваджуються у навчальному процесі колегіуму: використовуються вчителями колегіуму на уроках. Матеріали досвіду представлені на МО вчителів початкових класів колегіуму (23.10.2013, 10.01.2014), методичній раді колегіуму (протокол №3 від 06.11.2013), на засіданні районного методичного об’єднання  вчителів початкових класів (24.10.2013) та отримали позитивні відгуки,  на районному етапі Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року – 2014» досвід посів  ІІ місце.
Категорія: Початкова освіта | Додав: Zhovt1 (28.01.2014)
Переглядів: 2455 | Теги: письмове мовлення, каліграфічне письмо, графічні навички, техніка письма, дрібна моторика, Жовтневий, розвиток усного мовлення, розвиток дитини | Рейтинг: 3.4/133
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024