Формування культури здоров’я в ході освітнього процесу початкової школи Панкєєва Олена Леонідівна, вчитель початкових класів, вища кваліфікаційна категорія, вчитель-методист Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ст.. №38 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор Бисько Ірина Володимирівна
вул. Парамонова, 7-А, м. Запоріжжя, 69059 тел. (061)7698019
Провідна педагогічна ідея досвіду: Забезпечити високі результати у формуванні культури здоров’я молодших школярів можливо при умові створення здоров’язбережувального та здоров’яформувального освітнього середовища. Формування валеологічного світогляду учня, підвищення рівня фізичного, психічного та соціального здоров’я учня; формування в учнів, батьків позитивної мотивації здорового способу життя, виховання в учнів відповідальності за особистий гармонійний розвиток – основні завдання початкової школи. Забезпечення здоров’язбережувальних та здоров’яформуючих функцій уроку – оптимальний шлях підвищення не тільки рівня фізичного, психічного та соціального здоров’я учнів, а й рівня їх навчальних можливостей і навчальних досягнень. Генеральна мета моделі досвіду – формування культури здоров’я в процесі навчання та виховання учнів початкових класів
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Діти – майбутнє кожної держави, перспектива її економічного, соціального та духовного розвитку. Проблема збереження здоров’я дітей як в усьому світі, так і в Україні стає дедалі актуальнішою. За даними Міністерства охорони здоров’я України приблизно 89% дітей мають захворювання серцево-судинної системи, верхніх дихальних шляхів, опорно-рухової системи, органів зору, неврози. За думкою спеціалістів 75% всіх хвороб людини закладено в дитинстві. Основи здоров’я закладаються ще у ранньому дитинстві. А впродовж шкільних років, дитина має зміцнити його, стати сильною, витривалою і загартованою. І саме вчитель початкових класів повинен прагнути вплинути на ситуацію, формуючи правильні підходи до проблеми збереження і зміцнення здоров’я дітей, формування культури здоров’я. Таким чином, робота в рамках цільового проекту «Школа сприяння здоров’ю», дозволяє вчителю початкових класів не допустити погіршення стану здоров’я учнів під час перебування в школі, забезпечує збереження та зміцнення здоров’я учнів початкових класів, сприяє створенню умов для формування здорового способу життя.
Науково-теоретична база досвіду: П.Ф.Лесгафт, І. А. Сикорський, П.Ф.Каптєрєв та інші лікарі та педагоги в кінці ХІХ – на початку ХХ століть писали про те, що школа поступово втрачає "традиційні здоров’язберігаючі звичаї: з'явилася крайня концентрація навчальних годин, знехтувані основні вимоги, що стосуються руху і харчування зростаючого організму, ослаблене значення ігор та естетичних занять»(Сикорський І.А., 1909). "Дайте дитині трохи порухатись і він обдарує вас знову десятьма хвилинами уваги, а десять хвилин живої уваги дадуть вам в результаті більше цілого тижня напівсонних занять", - переконував педагогів ще К.Д. Ушинський. (1948). Рухи як засіб фізичного виховання – це твердження вчених Вільчковського Е., Дмитренко Т., Шалигіної Г. та інших, є біологічною потребою організму дитини від народження до 18-22 років, природною необхідністю у розвитку організму: дихальної, серцево-судинної, нервової системи, опорно-рухового апарату та інших. У сучасній початковій школі розумова діяльність належить до числа самих важких для дітей, чиї клітини кори головного мозку мають ще відносно низькі функціональні можливості, і тому великі навантаження можуть викликати їх виснаження. Щодо виховання здорових дітей на засадах формування в них умінь і навичок здорового способу життя спираємось на концепції М. Амосова, В. Базарного, О. Дубогай, І.Муравова, О.Аксьонової, Н. Денисенко та багатьох інших спеціалістів. Привабливість ідей цих вчених полягає в тому, що в основу виховної системи покладений усвідомлений рух в ім’я творення здоров’я. Відпрацювання таких підходів, практичне використання нових психолого-педагогічних досліджень надасть можливість в умовах навчального закладу задовольняти потреби в русі дітям. Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом опит є модифікаційним, він пов'язаний з удосконаленням, раціоналізацією відомих ідей, методик, технологій тощо. Генеральна мета моделі досвіду – формування культури здоров’я в процесі навчання та виховання учнів початкових класів. Формування здоров’язберігаючого середовища починається з вивчення індивідуальних особливостей учнів та аналізу рівня здоров’я та середовища, в якому виховується дитина. Протягом усього періоду навчання необхідна постійна діагностика стану здоров’я і визначення можливих груп ризику. Побудова навчання відбувається відповідно до закономірностей психічних функцій дітей молодшого шкільного віку. Формування культури здоров’я включає такі напрямки роботи: Ознайомлення з психологічним та соціальним кліматом родини учня. Батьківський лекторій. Консультації, співбесіди. Дотримання санітарно-гігієнічних норм навчально-виховного процесу. Виховання свідомого ставлення до особистого здоров’я та здоров’я оточуючих. Використання здоров’язберігаючих освітніх технологій. Використання психолого-педагогічних технологій. Використання фізкультурно-оздоровчих технологій. Робота по попередженню появи шкідливих звичок. Діяльність, спрямована на впровадження здорового способу життя. Профілактика захворювань. Розкриття здібностей дітей.
Результативність впровадження досвіду: Робота по створенню здоров’язбережувального та здоров’яформувального освітнього середовища дозволила вчителю не допустити погіршення стану здоров’я учнів протягом навчання у початковій школі, забезпечила збереження та зміцнення здоров’я учнів, забезпечила стабільність навчальних досягнень учнів.
Репрезентація досвіду: Навчальний заклад – семінари «Формування культури здоров’я в ході освітнього процесу початкової школи», «Диференційоване навчання як технологія здоров’язбереження учнів початкових класів» Науково-методична рада КЗ «ЗОІППО» ЗОР (протокол № 1 від 07.02.2012 р.) – затвердження матеріалів досвіду Панкєєвої О.Л. «Формування культури здоров’я в ході освітнього процесу початкової школи» Методичний посібник для педагогів-практиків «Навчання заради здоров’я» , КЗ «ЗОІППО» ЗОР, Запоріжжя, 2012. – Методичні розробки із досвіду роботи Панкєєвої О.Л. (ст. 19-30, ст.. 75-78).
|