Провідна педагогічна ідея досвіду: Навчання та виховання на основі потреб та інтересів дитини. Кінцева мета навчально -виховної діяльності: дитина повинна усвідомити, що вона – неповторна особистість, що лідером може стати кожний, принаймні для самого себе, а для досягнення цієї мети - прагнути вивчати своє "Я”, свої здібності, можливості, вміти поглянути на себе збоку, критично оцінити себе; виробляти потребу в постійній освітній діяльності, здатність застосовувати здобуті знання у житті, самостійно діяти у нестандартних життєвих ситуаціях; емоційно – позитивно сприймати систему своїх стосунків з однолітками, з педагогами, усередині родини.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Мета вчителя - вихователя: створити умови для саморозвитку дитини, вміння бачити в кожній дитині неповторну та унікальну особистість. Виховувати – означає всіма силами прагнути зберегти в дитині дитяче бажання бути хорошою, любити і подобатися оточуючим. Виховання та навчання у сучасній школі має забезпечувати оптимальні передумови для самореалізації особистості школяра, розкриття усіх закладених у ній природних задатків, її здатності до свободи, відповідальності й творчості (гуманістичний підхід до виховання і навчання). Сучасна освіта націлена на розвиток ключових компетентностей учнів. Метою є сформувати людину, яка хоче і вміє самостійно вчитися, яка вміє сприймати інформацію, працювати з нею, осмислювати, аналізувати, творити, здатна до співпраці й взаємодії з іншими людьми.
Найважливішим у розвитку особистості є здатність учнів самостійно діяти в нестандартній ситуації, під час розв’язання проблемних завдань у різних сферах суспільного життя. На це може бути здатна тільки інтелектуально розвинена особистість.
Досвід роботи співзвучний з методичною темою, над якою працюють вчителі нашої школи: "Забезпечення сучасної якості освіти на основі збереження її фундаментальності і відповідності актуальним і перспективним потребам особистості, суспільства і держави на засадах гуманної педагогіки”.
Науково-теоретична база досвіду:
1. Гуманістичний підхід до виховання і навчання (В. Сухомлинський, Ш. Амонашвілі, М. Монтесорі): віра у безмежні можливості розвитку дитини, опора на самостійність та індивідуальність.
2. Виховання в процесі колективної життєдіяльності П. Петерсен.
3. Створення сприятливого для розвитку дітей середовища,
забезпечення "природного, живого і всебічного виховного
процесу” - "Школа успіху і радості” С. Френе.
4.Врахування індивідуальних потреб, можливостей, мотивів та
інтересів у розвитку дитини Ж. – О. Декролі.
5. Розвиток здібностей дітей – розвиваюче навчання (Л. Занков, Л. Виготський).
Стисла анотація досвіду: Діяльність вчителя спрямована на розв’язання актуальних завдань сучасної початкової освіти: формування інтелектуального потенціалу особистості, розкриття та підтримку здібностей учнів, стимулювання пізнавального інтересу, забезпечення ситуації успіху кожної дитини та її самореалізації.
Впровадження і розвиток новітніх технологій (особистісно орієнтованого навчання, інтерактивного, розвивального, проектувального), прийомів і методів, що сприяють розвитку учнів: орієнтування їх на самостійне здобуття знань, розвиток творчості, набуття навичок самостійної навчальної праці; посилення орієнтації учнів на практичне застосування отриманих знань і вмінь; широке використання ігрових ситуацій, пізнавальних та творчих завдань, елементів змагання, проблемно-пошукового методу, постійне застосування міжпредметних зв’язків – все це забезпечує створення комфортних умов, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить продуктивним сам освітній процес.
Використання наступної моделі становлення навчальної успішності школярів: психічні процеси – потреба в пізнанні – зацікавленість – пізнавальний інтерес – навчальна успішність – діяльність – активність.
В основі роботи закладено ідею про те, що система навчання і виховання має бути спрямована на індивідуальність особистості, опору на її сили, внутрішній потенціал.
Результативність впровадження досвіду: Розкриття інтелектуального потенціалу дитини спеціально сформованим середовищем.
Репрезентація досвіду:
ІІІ місце у виставці ”Науково – методичне забезпечення впровадження компетентнісно зорієнтованого підходу у навчально – виховний процес”;
Відкритий урок для курсантів ЗОІППО (2008 р.);
Участь у районному етапі конкурса "Класний керівник року”.
Виступ на засіданні ШМО початкової ланки, участь у "круглому столі” з метою обміну досвідом з колегами школи, підсумкове заняття для вихованців школи "Барвінок”, виступ на педраді у МПДЮТ.
Розробка низки виховних заходів і відкритих уроків з проблемної теми.