Провідна педагогічна ідея досвіду: організація та забезпечення особистісно-зорієнтованої взаємодії педагога з дітьми в системі екологічної освіти в ДНЗ з метою формування у них початкової екологічної культури та їх всебічного розвитку.
Завдання:
* забезпечити функціонування цілісної системи екологічної освіти дошкільнят через реалізацію екологічних міні – проектів.
* сформувати єдине екологічно - виховне середовище «дошкільний навчальний заклад – дім (сім’я) дитини».
Концептуальні положення:
* актуалізація суб’єктної позиції дитини;
* реалізація через ігровий сюжет за казкою А.Екзюпері «Маленький принц»;
* використання, значення для здоров’я людини об’єктів і явищ природи;
* організація природоохоронної діяльності через екоакції «Тато, мама і я - екологічна сім’я».
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Поглиблена робота з екологічної освіти для колективу ДНЗ № 280 є пріоритетним напрямком роботи. Вона сприяє не тільки формуванню основ екологічного світосприймання, але і цілісному розвитку дитини
Під час поглибленої роботи з даної проблеми були визначені основні напрями роботи та організаційно – методичні рекомендації для реалізації завдань з екологічної освіти в ДНЗ, забезпечено інтеграцію екологічного виховання в освітній роботі з дітьми.
Проте, аналіз стану організації екологічної освіти в ДНЗ визначив мету щодо вдосконалення професійної компетентності педагогів з організації освітньої роботи з дітьми, а саме розуміння ними значущості системності в екологічній освіті дошкільнят у взаємодії двох освітніх сфер «сім’я – дошкільний заклад».
Постало завдання комплексно і системно розглянути показники екологічної вихованості дітей, визначити їх рівні за двома основними компонентами: інтелектуального (екологічні знання) та чуттєвого (ставлення до світу природи).
Ми передбачаємо, що оновлення і ефективність освітнього процесу з виховання екологічної культури дошкільнят забезпечить технологія психолого-педагогічного проектування взаємодії педагога з дітьми, а саме метод проектів.
Науково – теоретична база досвіду
Сучасний підхід до екологічної освіти вимагає запровадження новітніх технологій.
Зміст Базового компонента дошкільної освіти в Україні вказує на те, що система дошкільної освіти має забезпечувати: «…розвиток у дошкільника цілісної наукової картини світу, реалізацію системного підходу до його виховання і навчання, рівномірну представленість у змісті педагогічної роботи різних сфер життя, видів діяльності, форм активності дитини, використання сучасних виховних та навчальних технологій, належні умови для педагогічної творчості…» [2,с.14-16].
Найбільш вдалою освітньою технологією в екологічній освіті дошкільнят є метод проектів. Метод проектів - це спосіб організації педагогічного процесу, побудованого на взаємодії педагога і вихованця між собою та оточуючим середовищем в реалізації проекту – поетапної практичної діяльності щодо досягнення визначеної мети.
Теоретичне обґрунтування проектної технології пропонують відомі науковці і практики: Г.Ягодін, І.Звєрєв, А.Моісеєв, М. Поташнік, В.Лазарєв. Практичні питання психолого - педагогічного проектування взаємодії педагога з дітьми дошкільного віку розглядались Т.Піроженко, З.Плохій, Н.Лисенко, С.Ніколаєвою, Н.Рижовою, І.Цвєтковою та іншими. Всі вони вказують, що ефективність виховного процесу забезпечується реалізацією пізнавального, ціннісного, нормативного і діяльнісного принципів тому дуже важливо врахувати екологічний аспект цього процесу, сформувати в дитини основи екологічно-безпечної, грамотної поведінки в побуті і в природі, вміння прогнозувати наслідки своїх дій [4,с.22].
«Специфіка методу проектів полягає в тому, що педагогічний процес накладається на процес взаємодії дитини з оточуючим світом, пізнання дитиною оточуючого середовища (природного та соціального), педагогічний вплив здійснюється у спільній з дитиною діяльності, спирається на її особистий досвід» [6,с.72]. «Проект – мета, прийнята, усвідомлена дітьми, актуальна для них. Це конкретна практична, творча діяльність, поетапний рух до мети. Проект – ланка в системі виховання.» [6, с.74].
Отже, метод проектів у сучасних умовах є ефективним у використанні дошкільної освіти, тому ми схиляємось до думки зазначених науковців, що саме метод екологічних проектів забезпечить системність та результативність реалізації завдань виховання екологічної культури у дошкільнят.
Стисла анотація досвіду
Освітній проект «Збережемо рідну Землю!» – це перспективний план, який складається з екологічних міні - проектів, згрупованих за блоками на кожну пору року, що комплексно реалізує ряд педагогічних принципів: співпраця дітей і дорослих, врахування вікових та індивідуальних особливостей дітей, дієвий підхід, актуалізація суб’єктивної позиції дитини в педагогічному процесі, взаємозв’язок педагогічного процесу з оточуючим середовищем.
Освітній проект має ігровий сюжет і є складовою частиною системи екологічної освіти в ДНЗ, доповнюючи освітній процес. Сюжет твору А. Екзюпері визначає головну роль для кожного з учасників проекту - роль Маленького принца (принцеси) Землі, господаря своєї планети що робить справи, які покращують оточуючий світ, приносять радість людям, тваринам, рослинам, самим собі.
Мета: формування екологічної культури у дітей старшого дошкільного віку.
Мета для дітей: стати принцом (принцесою) і бути дбайливим господарем свого рідного краю, як Маленький принц із казки Екзюпері та жити за правилом: «Встав вранці, умився, привів себе до ладу – і одразу ж наведи лад на своїй планеті».
Часова тривалість проекту.
Проект передбачено запроваджувати впродовж року: з вересня по вересень.
Реалізація освітнього проекту.
Планування освітнього проекту «Збережемо рідну Землю!» реалізується паралельно з планом освітньої роботи в дошкільному закладі та передбачає раціональне співвідношення усіх заходів, форм і методів роботи впродовж року, кварталу, місяця, тижня з урахуванням сезонних змін у природі, які визначають зміст всіх видів діяльності. Такий підхід сприяє ефективності засвоєння знань дітьми на практиці, відповідає їх віковим можливостям. Реалізація міні-проектів здійснюється в ігровій формі, через залучення дітей до різних видів творчої та практичної екологічно значущої діяльності в безпосередньому контакті з різними об’єктами природного та соціального середовища. Обов’язково звертається увага дітей на значення та використання людиною тих чи інших об’єктів і явищ природи, як вони впливають на здоров’я (користь, шкода) та на бережливе ставлення до них, природоохоронну діяльність.
Невід’ємною складовою екопроекту є екоакції «Тато, мама і я –екологічна сім’я». В центрі «екородини» - малюк, який прагне за допомогою членів своєї сім’ї до звання «Маленький принц нашого міста». Діти разом з вихователем приймають участь в усіх міні-проектах, а «екородина» може включитися в програму у будь-який час і виконати будь-яку кількість проектів.
В кінці кожного міні-проекту передбачається підведення підсумків (проведення тематичного заняття, розваг, КВК тощо) на які запрошуються батьки.
Підсумком всього освітнього проекту «Збережемо рідну Землю!» є свято «День народження Землі», до якого готуються і діти, і батьки, і всі працівники дитячого садка. Головною подією на святі є посвячення дітей у звання – «Маленький принц нашого міста». Це свято – підсумок роботи за рік маленьких принців і принцес, які дбають про чистоту і красу свого дому, дитячого садка, нашого міста.
Представлені міні - проекти, можуть мати варіації окремих підтем, різні заходи, форми і методи реалізації, змінюватись і доповнюватись новими екопроетами, екоакціями, актуальними на даний час. Під час реалізації освітнього проекту педагоги можуть виявляти власну ініціативу, творчість, самостійний пошук.
Враховуючи сучасні вимоги до організації освітнього процесу в ДНЗ, впроваджуються інформаційні технології (ІКТ) для забезпечення змісту роботи за освітнім проектом (презентації, відеоперзентації для дітей з метою ознайомлення їх із світом природи, а також презентації, відеопрезентації за результатами проведеної роботи з дітьми спільно з батьківською громадськістю з метою їх перегляду з дітьми (як висновок роботи) та під час різних форм роботи з педагогами і батьками.
Результативність впровадження досвіду
Реалізація освітнього проекту і поточний контроль знань дітей надає можливість стверджувати, що вихователі налаштовані на глибоке пізнання та впровадження методу психолого-педагогічного проектування.
Робота над створенням освітнього проекту надала можливість комплексно реалізовувати на практиці ряд педагогічних принципів: співпраця дітей і дорослих, врахування вікових та індивідуальних особливостей дітей, дієвий підхід, актуалізація суб’єктивної позиції дитини в педагогічному процесі, взаємозв’язок педагогічного процесу з оточуючим середовищем.
Часткова реалізація екологічного проекту в ДНЗ забезпечила створення і запровадження системи екологічної освіти дошкільнят в якій представлений взаємозв’язок змісту, форм і методів екологічного виховання, їх інтеграцію з різними напрямками: валеологічним, музичним вихованням, з мовленнєвою, образотворчою, ігровою, трудовою та іншими видами дитячої діяльності.
Отримані результати дозволяють зробити висновок про позитивний вплив використання методу проектів в системі еколого-педагогічної роботи.
На нашу думку, буде доречним впровадити метод проектів в організації еколого-педагогічної роботи в групах раннього, молодшого, середнього дошкільного віку у формі сюжетно-рольової гри, яка передбачає розвинення сюжета - казки (де головні дійові особи – діти) та конкретні практичні, особистісно і загально значущі справи.
Таким чином використання проектної технології на різних вікових рівнях (раннього, молодшого, середнього, старшого дошкільного віку) допоможе забезпечити поступову, системну, комплексну реалізацію завдань екологічної освіти в ДНЗ.
Репрезентація досвіду
* Міська програма «Тато, мама і я-екологічна сім’я» (2006-2008р.)
* Перший обласний конкурс освітніх проектів у галузі дошкільної освіти (2008-2009н.р. Диплом за результативну участь. Почесна грамота та приз від облУОН за участь і перемогу у ІІ турі конкурсу).
* Презентація освітнього проекту «Збережемо рідну Землю» на Всеукраїнськім семінарі з проблеми: «Управлінська діяльність у системі дошкільної освіти: інноваційний аспект» (форма проведення – «Літня школа для дорослих» 2009р. Подяка за участь у роботі семінару).
* Семінари:
- «Сучасний підхід до формування екологічних уявлень дітей дошкільного віку» (міський, НМЦ, 2009р.).
- «Освітні проекти в системі дошкільної освіти» (обласний, ЗОІППО, 2009р.)
Публікації у фахових виданнях
-Збірник «Екологічне виховання» на допомогу працівникам дошкільних закладів (укл.Романчук Р.О.,Запоріжжя, 2003р.);- сценарії екологічних свят.
- Практична екологія - книга з екологічного виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку (укл. Васил’єва Т.М., Асоціяація «Екологічна освіта» Поліграф, Запоріжжя, 2003р.) - матеріали акції «Збережемо ялинки».
- «Творчо-розвивальні технології в екологічній освіті дошкільників» (Романчук Р.О., Туманова І.В., Запоріжжя, 2005р.) – «Використання методу екологічних проектів у вихованні екологічної культури дошкільників» (з досвіду роботи).
- «Педагогічний креатив: проектні технології в освітньому процесі ДНЗ» (за результатами Першого обласного конкурсу освітніх проектів) / За науковою редакцією К.Л. Крутій, О.М.Каплуновської. - Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2009р./ Матеріали освітнього проекту «Збережемо рідну Землю!».