Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Початкова освіта [98]
Дошкільна освіта [29]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 13:39

Головна » Статті » Початкова та дошкільна » Дошкільна освіта

Оптимізація мовленнєвого розвитку дітей 3-го року життя
Оптимізація мовленнєвого розвитку дітей 3-го року життя


Овсіюк Тамара Володимирівна, 
вихователь  загальнорозвиваючої групи переддошкільного віку, 
спеціаліст вищої категорії 


 Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) комбінованого типу  № 284 «Росинка»
 Запорізької міської ради  Запорізької області
Завідувач:   Вороніна Олена Володимирівна
Адреса: м. Запоріжжя, вул. Вороніна, 7  
Телефон: 67- 03-16



Провідна педагогічна ідея досвіду
Інтегрований підхід до оптимізації  мовленнєвого розвитку дітей 3-го року життя через театральну діяльність.
 Завдяки інтегрованому підходу до оптимізації  мовленнєвого розвитку у дітей  виховуються естетичні почуття, з’являється  інтерес до театрального мистецтва, відбувається розвиток емоційної та комунікативної сфери і соціалізації дітей. 
Діти не тільки набувають досвіду, а й постійно знаходяться в мовленнєвому середовищі, яке є для них зразком. Використовуючи театр, вихователь активізує та поповнює словниковий запас дітей, викликає бажання до діалогічного спілкування та здатність до невеликого монологу. Мова дітей набуває усвідомлення, збагачується літературним матеріалом згідно вікових потреб. 

Обгрунтування  актуальності та перспективності досвіду 
Дитинство –особливий період життя, який потрібно прожити радісно та яскраво, цікаво та змістовно. Завдання педагога - створити для цього всі умови. Приймаючи участь в театральній діяльності, діти знайомляться з навколишнім світом, з його різноманітністю через образи, фарби, звуки, а вдало поставлені запитання допомагають їм навчитися мислити, аналізувати та узагальнювати. 
Мовленнєве спілкування – одна з головних функцій людини. Оволодіння словом супроводжується засвоєнням нових форм  мови, обміном думкою для сумісної діяльності, висловленням своїх почуттів, емоцій, закріпленням досвіду людства та його досягнень.
Виконуюча дитиною роль ставить її перед необхідністю чітко, зрозуміло висловлюватися, удосконалюється діалогічне мовлення та граматична будова.
Театральна діяльність є початком розвитку почуттів та емоцій, вчить розпізнавати емоційний стан за  мімікою, жестами та інтонацією.
Все життя дітей насичено грою. Кожна дитина хоче зіграти свою роль, але як це зробити? Як навчити малюка грати, брати на себе роль та діяти? Цьому допоможе театр.
Театральні ігри полюбляються дітьми, так як під час гри діти почувають себе розкуто, вільно та природно. 

Наукова – теоретична база досвіду 
Зв'язок театральної дитячої гри  ґрунтується  на теоретичних та практичних наукових дослідженнях відомих діячів освіти і науки. Фундаментом теорії  гри дошкільника як засобу всебічного розвитку заклали Є.А.Фльорина, Є.И.Тіхєєва, Е.А.Аркін, зміцнили пізніше  Ф.І.Фрадкіна, Н.М.Аскаріна, А.П.Усова, Д.В. Меджеріцька, Р.І.Жуковська, Т.А.Маркова  та інші.
Ігрова діяльність є ведучою в дошкільному віці, через неї плідно здійснюється виховання необхідних рис поведінки, позитивних властивостей особистості дитини, а також його развиток. Такої думки дотримувались більшістьпсихологів та педагогів (Л.С.Вигодський, А.І.Леонтьєв, А.Е.Запорожец,  Д.Б.Ельконін та інші).
Велике  значення ігор-драматизацій для розумового та мовленнєвого розвитку дошкільників відзначали автори  Р.А. Шевцова, Т.М. Орлова.
«Розвиваючі ігри з малюками до трьох років»  Галановой Т.В., Ярославль, 
1996р. дають ігри та вправи, які розвивають рухову та мовленнєву активність дітей.
У книзі Т.І.Петрової, Е.Л.Сергєєвой, Є.С.Петрової - «Театральні ігри в дитячому садку» - йде мова про авторську педагогічну технологію розвитку дитини  дошкільного віку в театральній діяльності, яка допомогає вирішувати актуальні проблеми педагогіки та психології пов’язані  з художнім та моральним  вихованням, розвитком комунікативних якостей особливостей, пам’яті, мови, фантазії, ініціативності. Розроблено  конспекти  для ігор у різних вікових групах.
Сценарії заняття з театральної діяльності з метою мовленнєвого, інтелектуального, художньо-естетичного та соціально-емоційного розвитку дитини відображено  в посібнику «Театральні заняття в дитячому садку» .
М.Д. Маханєвої. Книги  Л.В. Артьомової «Театральні ігри дошкільників»,
 М.,1994р. та Т.М. Караманенко, Ю.Г. Караманенко «Ляльковий театр дошкільникам», М., 1982р. розкривають методику організації та проведення 
ігор-драматизацій та різних видів театрів. Автори надають рекомендації виготовлення ляльок та декорацій, а також розроблені сценарії.
 Книга Н.Алексєєвської «Домашній театр» із серії «Через гру до вдосконалення» М., 2000р. Містить сценарії казок, різні варіанти виготовлення казкових героїв, різні види театрів, виготовлених у домашніх умовах,  допомагає  розвивати у дитини мову, мислення, творчу уяву.
Автор  Н.А.Улікова в своїй книзі «Словом душа росте»,  Санкт-Петербург, 1994р. розкриває систему роботи з дошкільниками щодо розвитку емоційного стану дитини, культури мовлення, спілкування, вмінню володіти своїм голосом, тілом.

Стисла анотація досвіду
Досвід роботи вихователя вищої категорії Овсіюк Тамари Володимирівни добре відомий педагогам, що відвідують районне методичне об’єднання «Росте малюк» протягом декілька років.
Талановитий педагог у практиці своєї роботи створив систему, що дає результат. Діти 3-го року життя, більшість яких приходить до ДНЗ тільки з пасивним словником, нерозвинутою емоційною сферою та відсутністю навичок спілкування, набувають свій перший досвід. 
З метою оптимізації мовленнєвого розвитку дітей 3-го року життя, вихователь поставила перед собою задачі, які вирішувала під час навчально-виховного процесу:
* створити умови для проведення театрально-ігрової діяльності;
* спонукати дітей приймати участь у цьому виді діяльності; формувати позитивне відношення;
* розвивати мову, словник  дітей, використовуючи різні види театрів;
* розвивати за допомогою театру пам'ять, увагу, мислення;
* розвивати дрібну моторику використовуючи пальчикові ігри та театр;
* розвивати рухову активність під час рухливих та динамічних ігор, вміння перетворюватися у різних персонажів;
* викликати бажання дітей підспівувати разом з дорослим окремі слова, фрази, фрагменти пісень, потішок;
* залучати дітей до ігор з іграшками та театральними ляльками;
* робота з сім’єю.
Етапи роботи над досвідом:
* формування емоційного  контакту з дітьми та їх адаптація до умов ДНЗ;
* знайомство малюків з театральними  та динамічними іграми;
* навчання їх навикам перевтілення під час рухливих ігор з ряженням;
* залучення дітей до участі в інсценіровках віршів, пісень, потішок та казок;
* показ настільного театру, реприз;
* збагачення досвіду дітей під час свят та розваг з ряженням та театральними  масками.

Результативність впровадження досвіду 
Під час цілеспрямованого навчання театральним дійствам, розвитку мови діти стали найбільш комунікабельними, очевидним є прогрес у мовленнєвому розвитку, збагатився словник, покращилась граматична будова мови, діалог між дітьми став більш усвідомленим та зрозумілим для оточуючих. Мова дітей почала виконувати всі свої функції: пізнавальну, комунікативну, регулюючу.
Підвищився рівень запам’ятовування дітьми та точність відтворювання текстів, збагатився  духовний світ малюків. У них з’явилася можливість проявити себе та свої здібності.

Репрезентація досвіду 
Досвід широко використовується у роботі з дітьми переддошкільного віку, з дітьми із затримкою психічного розвитку та інтелекту на рівні дошкільного навчального закладу (ясла-садку) комбінованого типу  № 284 «Росинка». Поширюється серед педагогів району та міста, які зацікавлені цим досвідом. 
Матеріали  досвіду ухвалено на засіданні педагогічної ради ДНЗ (протокол  № 5 від 19.11.2013р.)

Категорія: Дошкільна освіта | Додав: shevchenko (31.01.2014)
Переглядів: 1731 | Коментарі: 7 | Теги: мовленнєва компетенція, Цікавість до мистецтва, розвиток інтелектуальних здібностей, Шевченківський, театральна діяльність | Рейтинг: 3.4/174
Всього коментарів: 6
6 натана  
Победы!!

5 Екатерина Сергеевна  
Вы лучшие!!! Спасибо Вам за ваш опыт!!

4 Марина Олегівна  
Дуже сподобався досвід роботи. Справжній профессіонал.

3 Дарья  
Действительно профессионал своего дела. Заслуживает высокой оценки и 1-го места!!!!

2 Ольга  
Очень довольна вами, наши дети в надежных руках!!

1 Анна  
Спасибо за ваш опыт. Интересный и познавательный материал

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024