Скотаренко Тетяна Віталіївна, вихователь,
спеціаліст ІІ категорії.
Контактна інформація про навчальний заклад:
Дошкільний навчальний заклад (ясла - садок) № 101 «Софія»
Запорізької міської ради Запорізької області.
Керівник: Мамунчак Тетяна Володимирівна.
69121, м. Запоріжжя
вул. М. Чуйкова, 31
тел.: (061) 224-82-11, 224-82-02
Sоfia.zlata@mail.ru
Провідна педагогічна ідея досвіду: розширення уявлень про народне мистецтво; підвищення пізнавальної та практичної активності дошкільників; введення елементів національної етнокультури в життя дітей сприятиме вихованню національної самосвідомості, патріотичних почуттів та поваги до народних традицій рідного краю.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
Народне декоративно-ужиткове мистецтво – органічна складова національної культури, що базується на етнічній специфіці та традиційності. За своєю природою воно глибоко правдиве, хвилює нас сьогодні подихом глибокої старовини, вивіреною віками гармонією між красивим і корисним. Народне декоративно-ужиткове мистецтво не обмежується історичними рамками досвіду окремих людей, а передає багатогранні надбання українській нації. Скарбниця його творів невичерпна.
Писанкарство – один із найдавніших видів народного декоративно-ужиткового мистецтва, в якому яскраво відображувались усі сторони життя народу – історія, побут, звичаї, вірування, естетичні уявлення, поетичне бачення, мрії про довершеність життя... Українські писанки – це шедеври мiнiатюри, у яких народ виявив свій мистецький хист, свою здатність до творчого осмислення, художнього узагальнення навколишнього світу. Оригінальний орнамент писанок не тільки захоплює своєю вишуканістю, мініатюрністю, гармонією колориту, він несе прадавні символи світорозуміння і природи, єднає з традицією минулого.
Писанки – вічне минуле і вічне майбутнє України; це важлива складова української культури, народних традицій. Тому ознайомлення з витоками писанкарства, техніками розпису писанок є важливими у вихованні поваги дітей до традицій українського народу.
Педагогічна наука визнає велике виховне значення народного мистецтва, яке зацікавлює дітей, сприяє розвитку естетичних захоплень і суджень. Вивчення творів народного декоративного мистецтва пробуджує у дітей перші яскраві образні уявлення про Батьківщину й мистецтво, сприяє вихованню патріотичних почуттів, заохочує до світу прекрасного, творчості. Народне декоративне мистецтво сприяє формуванню образного мислення, ініціативи та самостійності, образотворчих здібностей.
Науково – теоретична база досвіду: ознайомлення з теоретичними та практичними основами писанкарства, спільна діяльність дітей з педагогами та батьками допоможуть у формуванні національної свідомості та бажання продовжувати звичаї, традиції та обряди українського народу.
Стисла анотація досвіду:
Досвід оформлений у вигляді проекту, який складається з теоретичної частини (інформація відповідно до теми, консультація для батьків, анкети для дітей та батьків, список використаних джерел та інтернет – ресурсів) та практичної (легенди, оповідання, казки та вірші про писанку, народні та дидактичні ігри з писанкою, вікторини, заняття, сценарії інсценівок, вистав та святкових ранків). Презентація проекту відбувалася у вигляді фільму.
Результативність впровадження досвіду: сформованість елементарних знань про писанку, писанкарство, кольори та символіку, вмінь та навичок роботи, а також усвідомлення вірувань та звичаїв, пов’язаних з нею.
Репрезентація досвіду: був складовою частиною досвіду ДНЗ № 101 «Софія», який у вересні 2013 р. приймав участь в обласному конкурсі «Імідж – проект».