Забезпечення свідомого опанування учнями системи математичних знань, умінь і навичок шляхом впровадження рівневого контролю знань учнів при вивченні курсу математики в 6 класі Баль Іван Іванович, вчитель математики, перша категорія
Запорізька загальноосвітня школа I-IIIступенів №84 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Діденко Зоя Василівна
Вул. Північнокільцева, 16-А, м. Запоріжжя, 69104 Тел./факс: (0612) 769-80-34,
Провідна педагогічна ідея досвіду: Математика– це наука, що не лише є основою науково-технічного прогресу, але й сприяє розвитку особистості й підвищенню культури людини. Необхідно дати учням систему знань з математики, стимулювати учнів до постійного поповнення знань, створення умов для розвитку творчого мислення, досліджувальних умінь, навичок. Основний акцент робиться на творчий розвиток особистості. Тому провідною ідеєю досвіду є розробка ефективної технології рівневого контролю знань з навчальних тем курсу математики 6-го класу на основі систем критеріальних завдань.. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Як засвідчує практика, численні дослідження та відгуки провідних спеціалістів, продовжують відбуватися процеси зниження загального рівня підготовки з математики, зменшення числа учнів, що досягають базового рівня підготовки (за результатами зовнішнього незалежного оцінювання 2010 року 80% випускників, які мали бали 8-12, отримали оцінку початкового або середнього рівнів). У навчанні повинна бути забезпечена послідовність у просуванні учня по рівнях. Це означає, що в ході навчання не слід пред'являти більш високих вимог тим учням, що не досягли рівня обов'язкової підготовки. Треба, щоб труднощі в навчальній роботі були для таких школярів посильні, відповідали індивідуальному темпу оволодіння матеріалом на кожному уроці та етапі навчання. У той же час, якщо для одних учнів необхідно продовжити етап вироблення основних, опорних знань і умінь, то інших не слід необґрунтовано затримувати на цьому етапі. Проблема контролю результатів навчання багатогранна й вивчалася дослідниками у різних аспектах. Велику увагу контролю результатів навчання учнів математики, його ефективній організації, виявленню і обґрунтуванню шляхів його удосконалення приділяли і приділяють методисти математики Г.П.Бевз, В.Г.Бевз, О.С.Дубінчук, Г.М.Скобєлєв, З.І.Слєпкань та ін. Проблеми виявлення, аналізу, попередження математичних помилок, дидактичні основи підвищення ефективності корекційного контролю досліджувалися у роботах Л.С. Іванової, І.М. Кирилецького, Т.Ф.Кириченко та ін. Планування результатів вивчення математики, шляхи їх удосконалення, виявлення і вимірювання розкриваються у дослідженнях Л.О.Деніщевої, І.Б.Моргунова, О.І.Мостового, М.М.Постушенка та ін. Однак, низка питань щодо контролю результатів навчання розроблена недостатньо і потребує подальших досліджень: * різні підходи авторів підручників і посібників до оцінювання рівневих досягнень учнів; * відсутність загальноприйнятих систем рівневих критеріальних завдань та рівневого критеріального оцінювання досягнень. З урахуванням вище зазначеного я обрав тему свого дослідження «Забезпечення свідомого опанування учнями системи математичних знань, умінь і навичок шляхом впровадження рівневого контролю знань учнів при вивченні курсу математики в 6 класі» Науково-теоретична база досвіду: Теоретичною основою мого досвіду є наукові та методичні розробки вітчизняних учених та педагогів, таких як: 1. Аванесов В.А. Теоретические основы разработки заданий в тестовой форме — М.,1995 — 327с. 2. Волобуєва Л. М. Контроль знань із використанням відкритої інформації на уроках математики// Математика в школах України. – 2004. - №26. – с. 2 – 5. 3. Гронланд Н. Складання тестів контролю успішності // Мандрівець. – 1994. – № 2. – c.53-63. 4. Капіносов А.М. Тематичне поетапне рівневі вивчення математики в основній школі. – Кривий Ріг: Видавничий дім, 2005. – 112 с.
Стисла анотація досвіду: розробка та використання ефективних дидактичних матеріалів за технологію рівневого контролю знань з навчальних тем курсу математики 6-го класу на основі систем критеріальних завдань. Основні завдання : * розробити структуру матеріального забезпечення рівневого контролю та технологію його конструювання і використання; * експериментально перевірити ефективність розробленої технології рівневого контролю на темах курсу математики 6 класу . Гіпотеза дослідження полягає в тому, що організація контролю знань учнів на основі системи рівневих критеріальних завдань дозволить підвищити ефективність контролю в реалізації його основних функцій. Об’єкт дослідження – процес навчання математики у 6-му класі в умовах впровадження рівневого підходу до оцінювання навчальних досягнень учнів. Предмет дослідження - організація рівневого контролю навчальних досягнень учнів на основі систем рівневих критеріальних завдань. Для розв’язання поставлених завдань використані такі методи дослідження : теоретичні: вивчення та аналіз педагогічної, математичної та методичної літератури з питань дослідження; емпіричні: спостереження; бесіди з вчителями та учнями; аналіз уроків вчителів; експериментальні: педагогічний експеримент (констатуючий, формуючий і контрольний). Результативність впровадження досвіду: Результати участі в районних олімпіадах: 2012-2013 н. р.: Яремченко Євгеній, 8-А, IV місце 2013-2014 н. р.: Яремченко Євгеній, 9-А,IІІ місце Результати участі у Всеукраїнській грі «Кенгуру-2013»: 20 учнів показали відмінний результат 75 учнів мають добрий результат
Репрезентація досвіду: навчальний заклад – виступ на засіданні ШМО
|