Провідною ідеєю досвіду є організація навчально-виховного процесу, що забезпечує збереження, зміцнення здоров'я та формування культури здоров'я шляхом активного використання технології здоров'яформуючої діяльності на основі розвитку життєвих навичок і включення учнів до свідомої діяльності з формування культури здорового способу життя.
Актуальність: Тема формування культури здорового способу життя є дуже важливою і актуальною для всього суспільства. Особливо важливо формувати культуру здорового способу життя для дітей та батьків, приділяти більше уваги впровадженню здоров'яформуючих технологій в освітній простір. Ця проблема пов'язана з осмисленням змін в освітній сфері, орієнтованих на відродження, збереження і розвиток духовної культури, самосвідомості та самореалізації особистості перш за все за рахунок підтримки самою людиною її власних внутрішніх сил. У збереженні, зміцненні та відновленні здоров'я всіх учасників освітнього процесу провідну роль відіграє освіта, яка виконує функцію формування здоров'я тільки в тому випадку, якщо здоров'ю будуть не тільки систематично навчати, але й зможуть зробити його основною життєвою потребою і способом життя.
Тема формування культури здорового способу життя є дуже важливою і актуальною для всього суспільства. Особливо важливо формувати культуру здорового способу життя для дітей та батьків, приділяти більше уваги впровадженню здоров'яформуючих технологій в освітній простір. Ця проблема пов'язана з осмисленням змін в освітній сфері, орієнтованих на відродження, збереження і розвиток духовної культури, самосвідомості та самореалізації особистості перш за все за рахунок підтримки самою людиною її власних внутрішніх сил. У збереженні, зміцненні та відновленні здоров'я всіх учасників освітнього процесу провідну роль відіграє освіта, яка виконує функцію формування здоров'я тільки в тому випадку, якщо здоров'ю будуть не тільки систематично навчати, але й зможуть зробити його основною життєвою потребою і способом життя.
Науково-теоретична база досвіду: Нема жодного сумніву, що здоров'я - найбільша цінність. Гарне здоров'я - основна умова для виконання людиною її біологічних і соціальних функцій, основа для успішної самореалізації особистості. Основне завдання школи полягає в тому, щоб підготувати дитину до самостійного життя, сформувати успішну особистість, готову повноцінно жити, працювати, ростити своє майбутнє покоління. За останній час у пресі з'явилося чимало цікавих методик та авторських розробок з оздоровлення дітей (методика В. Ф. Базарного, дихальна гімнастика К. П. Бутейка, методика тренування м'язів ока Е. С. Аветісова). І це яскраве свідчення того, що одна з найважливіших проблем нашого століття почута.
Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним, що передбачає нові конструктивні поєднання відомих ідей та методик навчання. Сьогодні урок вже не вважається сучасним, якщо під час уроку не звертається увага на формування і збереження здоров'я учня. Розуміючи важливість цієї роботи вчителем були створені авторські розробки: збірник вправ «Вчимося здоров'ю на кожному уроці», каталог уроків, на яких доцільно використовувати здоров'яформуючі технології, ігрова технологія «Квітка здоров'я», програма «Сходинки до вершин здоров'я», впроваджує в роботі технологію здоров'яформуючої діяльності.
Мета досвіду: формування здорової особистості та розвиток життєвих компетенцій учнів на основі впровадження здоров'яформуючих технологій, набуття досвіду й життєвих установок на здоровий спосіб життя і безпечну поведінку.
Робота проводиться в три етапи:
І етап: учень - слухач і суб’єкт навчання;
ІІ етап: учень - співбесідник і співучасник навчального процесу;
ІІІ етап: учень – знавець, однодумець і активний учасник, готовий ділитися набутим досвідом
Результативність впровадження досвіду:
Практична значущість досвіду полягає в тому, що запропонований мною методичний підхід викликає реальні зміни в поведінці дітей щодо власного здоров'я. Впровадження в навчання і виховання здоров'язформуючої технології веде до зниження показників захворюваності дітей, поліпшення психологічного клімату в дитячому колективі, активно долучає батьків школярів до роботи з укріплення їх здоров'я. Вчителю стає легше і цікавіше працювати, оскільки відкривається простір для його педагогічної творчості.
Репрезентація досвіду: навчальний заклад, районний етап конкурсу «Учитель року», публікації у фахових виданнях.
Названі авторські роботи розглянуті на засіданні кафедри початкової освіти ЗК «МГА» (пр. № 1, від 23.08.2013), схвалені науково-методичною радою колегіуму (пр. № 1, від 29.08. 2013) та рекомендовані до використання в навчально-виховному процесі початкової школи. Матеріали вчителя «Корекційно-розвиваючі завдання і вправи завдання для розвитку дрібної моторики руки»взяті для представлення досвіду ЗК «МГА» з теми «Упровадження здоров'язбережувальних інноваційних технологій в умовах розбудови Школи майбутнього» на V Національній виставці-презентації «Інноватика в сучасній освіті (16-18 жовтня 2012)».