Використання дидактичного матеріалу на уроках російської мови
Використання дидактичного матеріалу на уроках російської мови
Кіндякова Ірина Вікторівна, вчитель російської мови та літератури, спеціаліст вищої категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 90 Запорізької міської ради Запорізької області Адреса: м. Запоріжжя,вул. Чумаченка, 13-б Телефон:769-80-39 E-mail: school90zp@mail.ru Сайт: school90.at.ua Директор Волик Людмила Олексіївна
Провідна педагогічна ідея досвіду: спрямованість навчально-виховного процесу на розвиток умінь і навичок особистості, застосування на практиці здобутих знань, формування готовності школярів застосовувати набуті знання, уміння навички та способи діяльності у практичному житті. Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:Сьогодні основним завданням освіти є переорієнтація освіти зі знаннєвої парадигми на діяльнісну: визначення основних понять компетентнісно орієнтованого підходу, який визначається одним із основних підходів до навчання, разом із діяльнісним та особистісно-орієнтованим. Зміни стануть можливими лише, якщо збагнути, що традиційною метою шкільної освіти завжди було оволодіння системою знань, основами наук; пам’ять учнів перевантажувалась чисельними фактами, поняттями, іменами, датами. Але знання не завжди віддзеркалюються в діях. Наукою доведено, що для життєвого успіху необхідні не самі знання, а вміння їх застосувати відповідно до конкретної життєвої ситуації. «Дослідження, проведені психологами Гарвардського університету, показали, що успіх на 85% залежить від особистісних якостей, правильного вибору лінії поведінки, і лише на 15% визначається наявними знаннями». Таким чином, необхідність змістити акценти в освіті із засвоєння фактів на оволодіння способами взаємодії зі світом призводить до осмислення необхідності змінити характер навчального процесу та способів діяльності учнів. Науково-теоретична база досвіду: Національна державна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття) передбачає, спрямування освіти на формування гуманітарного мислення, опанування рідною, державною та іноземними мовами; запровадження освітніх програм з поглибленням їх практичної спрямованості, широке використання новітніх педагогічних, інформаційних технологій. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти спрямований на реалізацію діяльнісного підходу, спрямованого на розвиток умінь і навичок учня, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища. Стисла анотація досвіду: На формування навчальних умінь і навичок учнів впливає продумане використання засобів навчання, до яких належить й дидактичний матеріал, що забезпечує успішну навчальну роботу на уроці російської мови у 5 класі. Він базується на літературному матеріалі з теми «Народні та літературні казки», що реалізує міжпредметні зв'язки, які сприяють поглибленому розумінню мовних явищ, розвитку мислення і мовлення учнів та розширенню їх кругозору. Матеріал, об'єднаний певною тематикою, задовольняє виховні і пізнавальні завдання з теми, розкриває учням лексичне багатство російської літературної мови. Результативність впровадження досвіду: Застосування дидактичних матеріалів на уроках російської мови впливає на підвищення ефективності кожного уроку, сприяє успішному розвитку мовних умінь і навичок, збагачує інтелектуальну й емоційну сферу учня, формує його моральні переконання. Репрезентація досвіду:
навчальний заклад – презентація на засіданні педагогічної ради;
виступ і презентація на засіданні шкільного методичного об’єднання вчителів російської мови та літератури.