Тестові завдання для тематичного контролю знань учнів з біології у 8-9 класах Бараненко Тетяна Сергіївна, вчитель біології, спеціаліст ІІ категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №103 Запорізької міської ради Запорізької області,
Директор: Крамчанін В’ячеслав Михайлович,
Вул. Новокузнецька, 18а, тел. 277-95-92,
Провідна педагогічна ідея досвіду: Зовнішнє незалежне оцінювання попередніх років показало, що випускникам і абітурієнтам не завжди легко подолати психологічний бар’єр у написанні тестів. Для його подолання необхідно мати навички роботи з будь-якими тестовими завданнями. Такі навички можна виробити поступово, якщо запроваджувати тести для поточного контролю знань учнів та тематичного оцінювання. Тести допомагають вчителю здійснювати ефективний контроль над засвоєнням учнями навчального матеріалу, а учням – орієнтуватися в тестових завданнях.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Тести, порівняно з іншими інструментами педагогічного оцінювання, мають багато переваг, серед яких: - Можливість перевірити результати навчальних досягнень водночас із багатьох тем і розділів програми; - Об’єктивна оцінка рівня засвоєння навчального матеріалу; - Створити для всіх учасників тестування рівні умови складання тестів; - Стандартизація та автоматизація процедури перевірки результатів; - Можливість охопити тестуванням велику кількість учнів.
Науково-теоретична база досвіду: Мною були розроблені тести для тематичного оцінювання учнів з біології у 8-9 класах. Тестові завдання складаються з чотирьох частин, які містять завдання різного типу та різної складності. До І частини входять завдання з вибором однієї відповіді, у ІІ частині – завдання з короткою вільною відповіддю, з вибором двох відповідей, в ІІІ частині – завдання на встановлення відповідності, знаходження біологічних помилок, зайвих термінів і в ІV частині – завдання з розгорнутою вільною відповіддю. Зміст завдань незалежно від рівня складності (базового, підвищеного або високого) відповідає Державному стандарту та вимогам навчальних програм.
Стисла анотація досвіду: Тестові завдання для тематичного контролю чотирьохрівневі. І рівень включає в себе 6 завдань. Кожна правильна відповідь оцінювалась в 0,5 балів. ІІ рівень також має 6 завдань. Оцінювались вірні відповіді, як і в І рівні ( по 0,5 балів). ІІІ рівень складається з двох-трьох завдань. За кожне правильно виконане завдання – 1або 1,5 бали. ІV рівень має одне –два питання, які оцінюються в 3 бали (якщо одне завдання) або в 1,5 бали (якщо два завдання). Всього за тематичне оцінювання учень може отримати 12 балів, що відповідає вимогам навчальних програм за 12-ти бальною шкалою. Завдання базового рівня перевіряють досягнутий рівень загальноосвітньої підготовки, зафіксований у вимогах до освітньої підготовки учнів. Базовий рівень визначав середній рівень знань учнів. Завдання І рівня перевіряють знання біологічних термінів і понять. Завдання ІІ рівня декількох типів: на вміння дати визначення біологічним термінам, на розуміння термінів, вміння знаходити спільне і відмінне в них. Завдання підвищеного рівня були складені на матеріалі, який дає можливість визначити уміння застосовувати знання на практиці, у змінених ситуаціях. Завдання ІІІ рівня декількох типів: на відповідність, послідовність, виявлення зайвих термінів з поясненням, виявлення біологічних помилок в реченнях. Завдання високого рівня складності використовуються для оцінки сформованості умінь застосовувати знання з різних розділів програми у незнайомих ситуаціях. Завдання ІVрівня перевіряє вміння учнів порівнювати, аналізувати і робити висновки. Всі тестові завдання були випробувані на практиці. Результативність впровадження досвіду: Тестуванням можна охопити весь клас, всі учні знаходяться в однакових умовах, діти самостійно визначають кількість завдань, які вони можуть виконати і кількість балів, що можуть отримати за ці завдання.
Репрезентація досвіду: ЗОШ № 103, виступ на засіданні ШМО вчителів хімії,біології та географії.
|