Критичне мислення на уроках світової літератури
Ігнатова Наталя Петрівна, вчитель російської мови та світової літератури, «спеціаліст вищої категорії»
Запорізький навчально-виховний комплекс технічного профілю № 70 Запорізької міської ради Запорізької області Адреса: 69027, м. Запоріжжя, вул. Снайперська, 1 Телефон: 7698050 E-mail: school70@ukr.net Сайт: zp-school70.at.ua
Директор Гігаурі Надія Вікторівна
Провідна педагогічна ідея досвіду: В межах уроку є багато можливостей не просто надати учням можливість освоїти нові горизонти предмету, а й вступити з отриманою інформацією в безпосередній контакт, вільно демонструвати свої ідеї та оперувати отриманими знаннями в подальшому житті. Бути переконливими та впевненими в дискусії на будь - яку тему, мати власну оцінку на будь - яку подію, підкріплену реальними аргументами, формувати не лише читацьку активність, а й світоглядне переконання.
Обґрунтовування актуальності та перспективності досвіду: Актуальним для сучасної освіти є сприяти активному навчанню учнів і розвитку в них активного мислення, адже в ідеалі ми прагнемо, щоб учні не просто запам'ятовували навчальний матеріал, а запитували, досліджували, творили, вирішували, інтерпретували та дебатували за змістом. Саме таке навчання й буде вважатися якісним сьогодні. Здатність до співпраці є найважливішою умовою критичного мислення, оскільки вона підтримує діалог, спільну мету і взаємне вивчення цінностей. Література, впливаючи на формування і розвиток особистості, розкриває бачення світу і допомагає зрозуміти свою позицію відносно почутого чи побаченого. В рамках уроків із світової літератури, побудованих на засадах критичного мислення, вирішується завдання сучасного підходу до навчання та виховання учнів. Сучасні учні з цікавістю виконують ті види навчальної діяльності, які дають їм матеріал для роздумів, можливість виявляти ініціативу та самостійність, потребують розумового напруження, винахідливості та творчості. Протягом уроків літератури відшукуються здібності у дітей, розвиваються найменші прояви їхнього таланту.
Науково-теоретична база досвіду: Метод критичного мислення базується на ідеях Жана Піаже та Л.Виготського про творчу співпрацю учня та вчителя, про необхідність розвитку в учнях аналітично-творчого підходу до матеріалу, щоб виховувати в них активних творчих особистостей
Стисла анотація досвіду: Форми уроку розвитку критичного мислення відрізняються від уроків з традиційним навчанням. Учні на таких уроках стають головними дійовими особами, вони думають і згадують, діляться міркуваннями один з одним. Запропоновані далі прийоми відбивають лише невелику частину наявних методичних розробок з цього питання і спрямовані на загальне ознайомлення з результатами авторських пошуків у межах даної технології. Учитель, який, отримавши в руки технологію, а не готові рецепти хороших уроків, навчається працювати в режимі творчого співавторства, в готовності до обгрунтованих змін, прийняття нестандартних і відповідальних рішень, також здатний до відкриття нового.
Результативність впровадження досвіду: Всебічний розвиток особистості формування загальнонавчальних умінь та навичок, збудження пізнавальної активності, формування життєвих компетенцій школярів.
Репрезентація досвіду: Оновлення змісту освіти; обмін досвідом роботи з метою пошуку найбільш ефективних форм роботи, проведення засідань ШМО, семінарів, конференцій.
|