Формування ключових компетентностей учнів шляхом використання інноваційних технологій
Формування ключових компетентностей учнів шляхом використання інноваційних технологій
Дашко Марина Володимирівна, вчитель історії та правознавства, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель. Запорізька гімназія № 25 гуманітарного профілю Запорізької міської ради Запорізької області; 69000 вул. Патріотична, 76; Колесник Олег Федорович - директор гімназії, тел. 2209643, 2201027
Провідна педагогічна ідея досвіду: сприяння ефективній соціалізації учня сьогодні і в майбутньому шляхом формування ключових компетентностей через використання інноваційних технологій в навчально – виховному процесі. Актуальність досвіду полягає в реалізації основних завдань сучасної освіти — виховання покоління, яке соціально — орієнтоване. Тому необхідно впроваджувати інноваційні технології, основними завданнями яких можна вважати формування важливих для життя в суспільстві компетенцій. Дидактичні матеріали, які розроблено вчителем та учнями, використовуються для засвоєння знань, формування досвіду пізнавальної та практичної діяльності, суттєво впливають на якість знань учнів, їх розумовий та духовний розвиток. Перспективність досвіду полягає в створенні умов, при яких учні адаптуються до нових способів навчання, вчаться самостійно здобувати знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, критично мислять, вчаться розв’язувати будь – які проблеми, пов’язані з використанням різноманітних форм роботи і засобів навчання, а також інтегрувати знання і уміння з різних предметів. Науково - теоретична база досвіду: 1. Г. Ващенко. Загальні методи навчання. - К., 1997 2. Моргун І. Формування соціальної компетентності учнів через вивчення історії. // Історія України № 2, 2006 3. Використання ІКТ для створення дидактичних матеріалів. З досвіду викладання соціально-економічної географії. http://teacherjournal.com.ua/attachments/10881_доповідь.pdf Стисла анотація досвіду: За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторний Технологія діяльності вчителя Технологія проектів: Вивчення інтересів учнів. Визначення теми проекту: допомагає учням визначитися з темою, яка їм цікава (якщо це не конкурсна робота) та сформувати проблему подальшого проекту. Планування дій щодо розробки проекту. Дослідження: керує діяльністю учнів, спостерігає за роботою та ідеями кожного учня, щоб правильно оцінити їх особистий внесок у проект. Оформлення: радить, як краще оформити проекти, демонструє зразки правильно оформлених робіт. Допомагає написати вступ та заключну частину (якщо це реферат). Захист: слухає, ставить запитання. Оцінювання, корекція. Приклади проектів: Видатні постаті в історії України (10 клас); Епоха Відродження (8 клас) Тестові технології: Теоретична й практична підготовка вчителя та учнів до проведення тестування (Підбір та розробка тестових завдань різних рівнів засвоєння знань: знання, розуміння, застосування, аналіз. Головними вимогами до них є відповідність програмі та меті навчання, бажано валідність, наявність двох варіантів). Організація тестування. Аналіз і корекція результатів. Приклад: збірник тестів учасників творчої групи «Застосування тестових технологій при оцінці навчальних досягнень учнів з історії» Ігрові технології Формування питань. Пошук ілюстративного та картографічного матеріалу в мережі Інтернет. Виготовлення мультимедійної гри. За допомогою гри можна перевірити сформованість усіх компетенцій, повторити, узагальнити матеріал. Мультимедійні ігри допомагають збуджувати та підтримувати пізнавальні інтереси учнів. Приклади: Гра «Подорожуємо у часі» до теми «Про що і про кого розповідає історія» 5 клас; «Давня Греція» 6 клас; «Історія Давнього Риму» 6 клас; «Історія Середніх віків» 7 клас; «Історія України» 7 клас; Гра «Що? Де? Коли?» Питання про Україну. Арт – педагогічні технології Цілі: розвиток ціннісної сфери школярів, їх духовно-моральне виховання шляхом творчого самовиразу за допомогою мистецьких засобів і прийомів впливу педагога на свідомість особистості. Приклади: написання сценаріїв виховних заходів, виготовлення стіннівок, плакатів, історичних малюнків, портретів історичних діячів, віршів на історичну тематику, відеороликів до уроків, презентацій, буклетів. Результативність впровадження досвіду: Учні займають призові місця на районних олімпіадах з історії та правознавства. Випускники гімназії вступають навчатися на історичний та юридичний факультети. Репрезентація досвіду : участь в творчих звітах вчителів гімназії; участь у роботі обласної творчої групи; участь районних семінарах • Публікації: - Веретеннікова Т.Д., Дашко М.В., Пиріг Л.П. «Метод проектів у викладанні інтегрованого уроку з використанням інформаційних комп’ютерних технологій». - Дашко М.В. «Використання методу проекту на уроках історії як засобу формування ключових компетентностей учнів у навчально – виховному процесі» (http://znmc.ucoz.ru/publ/34-1-0-101 ) - МОН Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти кафедра андрагогіки та освітніх вимірювань «Застосування тестових технологій при оцінці навчальних досягнень учнів з історії» - Запоріжжя, 2013 р.