Авторські дидактичні посібники для логопедичної роботи із сліпими та слабозорими дітьми
Авторські дидактичні посібники для логопедичної роботи із сліпими та слабозорими дітьми
Юрченко Світлана В’ячеславівна, вчитель-дефектолог (логопед), спеціаліст вищої категорії.
Спеціальний дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 146 « Вербичка» Запорізької міської ради Запорізької області; 69005 вул. Перемоги, 75-в;
Сорока Тамара Віталіївна – завідувач СДНЗ, тел. 2330522
Провідна педагогічна ідея досвіду: сприяння ефективній корекційній роботі з дітьми, що мають зорові та мовленнєві порушення, шляхом використання під час занять з ними спеціальних посібників, які одночасно стимулюють розвиток дрібної моторики, тактильних рухових дій в комплексі з вирішенням різноманітних мовленнєвих завдань. Актуальність досвіду полягає в реалізації основних завдань сучасної дошкільної освіти – забезпечення особистісного зростання кожної дитини з урахуванням її задатків, здібностей, проявів творчого потенціалу; надання корекційно-виховної та реабілітаційної допомоги дітям, що мають психофізичні вади з метою більш якісної їх підготовки до подальшого навчання в школі, співіснування в суспільстві. Дидактичні матеріали, які розроблено вчителем-логопедом сприяють ефективній корекційній логопедичній роботі з розвитку різних напрямків мовлення слабозорих та сліпих дошкільників. Стимулюють розвиток шкіряно-механічного, дотикового аналізатору, дрібних м’язів пальців рук, збережених функцій світлосприйняття, формують досвід пізнавальної та практичної діяльності, суттєво впливають на якість знань дітей, їх мовленнєвий розвиток. Перспективність досвіду полягає в створенні умов, які надають змогу досягти дітям з порушеннями зору нової якості реалістичних уявлень про оточуючий світ, особистісного успіху в навчанні, розвинути мовленнєві здібності, збудити інтерес до рідної мови, самостійного пізнання оточуючого світу.
Науково - теоретична база досвіду: 1. В.В. Журов «Розвиток активного дотикового сприймання у дітей з глибокими порушеннями зору» Інститут спеціальної педагогіки АНН України Чернігівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти.- Чернігів., 2004 2. І. Кравцова « Посібники з тканини» //«Дошкільне виховання», 2006, №5 3. А. Пелікан « Непосидько килимок»//« Дошкільне виховання», 2007, №6 4. Волкова Л.С. Коррекция (речи) нарушений устной речи у детей с глубокими нарушениями зрения. - Москва., 1983 5. Л.П.Савина «Пальчиковая гимнастика для развития речи дошкольников» Пособие для родителей и педагогов.- Москва АСТ., 2005
Стисла анотація досвіду: У методичній розробці розглянуто значення спеціальних дидактичних посібників для розвитку збережених аналізаторів, залишених зорових функцій та мовленнєвої компетенції слабозорих і сліпих дітей. Запропоновано для логопедичної роботи з дітьми з особливими потребами дидактичні посібники: «Барельєфні зображення предметів у назвах яких зустрічаються «складні» звуки»; « Тактильна книга»; «Різнокольорові ліхтарики», розроблені на основі ідеї про комплексний вплив на різноманітні мозкові структури та відділи центральної і периферичної нервової системи дітей з тяжкими зоровими порушеннями з метою до розвинення в них звуковимови, збагачення словника, розвитку зв’язного мовлення. Описано методику застосування авторських дидактичних посібників під час різних видів діяльності дітей. Запропоновано лексичний матеріал для роботи з вищеозначеними посібниками, комплекси пальчикової гімнастики, добірки логопедичних римувань та мініатюр,загадок, скоромовок тощо. Використання авторських посібників під час корекційної роботи логопеда із слабозорими та сліпими дітьми сприяє, також, розвитку в них пам’яті, уяви, формуванню таких операцій мислення, як порівняння, аналіз, узагальнення. Матеріали узагальнено з урахуванням принципів індивідуального підходу до кожної дитини, відповідності віку, можливостям та інтересам, опору на збережені аналізатори дітей з глибокими порушеннями зору.
Результативність впровадження досвіду: Методичні розробки: Тактильна книга, Барельєфні зображення, Різнокольорові ліхтарики пройшли апробацію у спеціальному дошкільному навчальному закладі №146 у період з 01.09.2013 року по 01.01. 2014 рік. Цілеспрямоване навчання сліпих та слабозорих дітей з використаннями цих посібників виявило наступні результати: у більшості дітей покращилась звуковимова проблемних звуків, розвинулось вміння обстежувати предмети «на дотик», поширився словник за рахунок введення нових слів, розвинулась координація рухів, тонка моторика, Простежується позитивна динаміка, в розвитку зв’язного мовлення
Репрезентація досвіду: участь в творчих звітах вихователів та фахівців спеціального дитячого садка; методичну розробку планується представити вчителям-дефектологам Запоріжжя на Міському методичному об’єднанні "Сенсоно-розвивальне середовище спеціального дошкільного закладу для дітей з порушеннями зору» на базі СДНЗ №146, яке буде проводитися у лютому 2014 року; участь районних семінарах