
Тимоненко Ірина Олександрівна,завідуюча шкільною бібліотекою
Запорізька гімназія №45
Директор Мєркіна А. Л.
69076, м. Запоріжжя, пр. Ювілейний, 30А
Тел. 2773221
email: gym45@newmail.ru
http: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/
Тема:
Роль шкільної бібліотеки в національно-патріотичному вихованні гімназистів.
Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у створенні умов національно-патріотичного виховання гімназистів у роботі шкільної бібліотеки на основі застосування різноманітних форм діяльності.
Актуальність ролі шкільної бібліотеки в національно-патріотичному вихованні гімназистів полягає в тому, що патріотичне виховання - пріоритетний напрямок діяльності бібліотек, його метою є становлення громадянина-патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, знати свої права і обов’язки, цивілізовано відстоювати їх, сприяти єднанню українського народу, громадянському миру і злагоді у суспільстві. Патріотизм, як прояв духовної цінності, був знецінений, натомість громадянам почали нав’язуватися зразки споживацько-паразитичної поведінки та світосприйняття, а іноді шовінізму та ксенофобії, саме тому, утвердження в почуттях особистості патріотичних цінностей, поваги до культурного та історичного минулого України є головним завданням бібліотеки.
Науково-теоретичною базою досвіду є «Національна Доктрина розвитку України в ХХІ столітті». "Деякі питання військово-патріотичного виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів", Укази Президента України № 169/2015 "Про заходи з відзначення у 2015 році 70-ї річниці Перемоги над нацизмом у Європі та 70-ї річниці завершення Другої світової війни", Накази МОН України від 10.06.2015 №641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах», Укази Президента України від 14.10.2014 №806 «Про День захисника України», Указ Президента України від 13.11.2014р. № 871 «Про День Соборності України», Указ Президента України від 13.11.2014р.№872 «Про День Гідності та Свободи». Теоретичні засади національно-патріотичного виховання закладено у дослідженнях українських вчених, психологів та педагогів: М.Боришевського, Д.Віконської, В.Москальця, І.Сікорського, Б.Цимбалістого, В.Яніва, Я.Яреми.
Стисла анотація досвіду
Складний процес героїко-патріотичного виховання здійснюється на основі різноманітних форм роботи, вибір яких залежить від змісту та завдань виховної роботи, вікових особливостей учнів та з урахуванням основних напрямів діяльності гімназії. Автор досвіду розкриває пріоритетні форми роботи з патріотичного виховання учнів:
- Інформаційно-масові (дискусії, диспути, конференції, «філософський стіл», «відкрита кафедра», інтелектуальні аукціони, ринги, бібліотечні уроки, вікторини, вечори, подорожі до джерел рідної культури, історії держави і права, «жива газета», створення книг, альманахів).;
- Діяльнісно-практичні (екскурсії, свята, урок-квести, огляди-конкурси тощо);
- Інтегративні (клуби та об’єднання за інтересами);
- Діалогічні (бесіда, між рольове спілкування);
- Індивідуальні (індивідуальна робота тощо);
- Візуальні (музеї, книжкові виставки, тематичні стенди тощо).
Значна увага приділяється автором популяризації історії України та рідного краю, відродження національної культури на основі презентації електронних матеріалів з історії м. Запоріжжя - «Город Z» та популяризації літератури рідного краю.
Значну увагу в роботі з національно-патріотичного виховання автор приділяє формуванню моральних якостей особистості через твори морально-етичного змісту, періодичні видання, які розкривають норми поведінки.
У роботі бібліотеки використовуються інноваційні технології, які виходять за межі відомої практики, як підготовка спільних заходів етнокультурного спрямування і взаємодія з різними громадянськими організаціями .
Автор досвіду наводить приклади серії тематичних виставок, заочних екскурсій, бесід, проведених на базі бібліотеки.
Результативність впровадження досвіду
Завдяки формуванню і розвитку в молоді таких важливих соціально значимих рис, як громадянська зрілість, любов до Батьківщини, відповідальність, почуття обов’язку, вірність традиціям, прагнення до збереження і примноження історичних і культурних цінностей, готовності її до активної участі у вирішенні найважливіших проблем суспільства в різноманітних сферах
Репрезентація досвіду.
Досвід «Роль шкільної бібліотеки в національно-патріотичному вихованні гімназистів» був презентований директорам та заступникам директорів навчальних закладів, на курсах при
ЗОІ ППО та на засіданнях РМК шкільних бібліотекарів і на сайті гімназії.
http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/rol_biblioteki_v_nacionalno-patriotich..pdf
Джерело: http://zp-gymnasia45.ucoz.ua/img/rol_biblioteki_v_nacionalno-patriotich..pdf |