Моделювання цілісної системи національно-патріотичного виховання учнів на сучасному етапі державоутворення
Борисенко Людмила Михайлівна,
директор школи, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
Запорізька загальноосвітня школа I-III ступенів №69 Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор школи: Борисенко Людмила Михайлівна
Адреса школи: 690096, м. Запоріжжя, вул. Ладозька 2, 224-77-33
e-mail: school692007@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду
Розробка та впровадження шкільної програми національно-патріотичного виховання через вдосконалення цілісної системи патріотично спрямованої діяльності як чинник формування нового українця — громадянина-патріота.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Актуальність патріотичного виховання зумовлюється процесом формування в Україні єдиної політичної нації. Патріотичне виховання населення спрямоване на забезпечення цілісності, соборності України, що є основою української національної ідеї. При цьому важливо, щоб об’єднання різних етносів і регіонів України задля національного відродження, розбудови й удосконалення суверенної правової держави здійснювалось саме на основі патріотичного виховання. Дані соціологічних досліджень свідчать, що рівень патріотизму дітей та молоді є недостатньо високим. Серед молоді показник готовності до еміграції має місце. Не всі молоді громадяни вважають, що в єдину наці. Населення України об’єднують саме патріотичні почуття громадянина. Але значна кількість учнів пишаються тим, що є громадянами нашої держави. Державне замовлення на виховання громадянина-патріота зазначено в основоположних документах України: “Національна доктрина розвитку освіти” (2002р.), Концепція Загальнодержавної цільової програми патріотичного виховання громадян на 2013-2017 роки, Концепція громадянської освіти та виховання в Україні (2012 р.), Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді (2015 р.). Ці документи стали життєво необхідними актами з підготовки громадян по забезпеченню суверенітету, небезпеки нашої держави, захисту її національних інтересів.
Перспективність подальших досліджень ми вбачаємо у вдосконаленні цілісної системи національно-патріотичного виховання дітей, молоді, педагогів, батьків як засобу трансформування соціального замовлення держави та суспільства на виховання патріотів України.
Науково-теоретична база досвіду
Теоретичною базою досвіду є дослідження багатьох вчених. Так, сутність патріотизму як моральної якості визначалися Г.Сковородою. Сутність патріотизму як стрижневого принципу національного виховання привертала увагу К.Ушинського, М.Грушевського, І.Огієнко, Т.Ващенко. У визначенні змісту, суті, методики організаційних форм з виховання патріотизму особливу роль зіграли П.П.Блонський, В.О.Сухомлинський, С.Т.Шацький. Питання військово-патріотичного, патріотичного, громадянського виховання стали предметом наукових досліджень останніх років. Це роботи О.Діденка, О.Абрамчук, В.Бебика, Т.Вайди, М.Головатого, Є.Головахи та ін.
Однак практика національно-патріотичного виховання в школі потребує подальшого вивчення й узагальнення.
Стисла анотація досвіду
За інноваційним потенціалом досвід авторський.
Досвід з зазначеної проблеми полягає у забезпеченні цілеспрямованої, комплексної, послідовної і взаємоузгодженої за часом, ресурсами та результатами діяльності педагогічного колективу щодо національно-патріотичного виховання учнів школи.
У досвіді представлені матеріали:
1 Модель та програма національно-патріотичного виховання учнів школи.
2 Модель стратегії управління патріотично спрямованою діяльністю школи.
3 Карти освітньо-виховного простору школи “Я — патріот”, “Я — свідомий громадянин”, “Я — захисник Вітчизни”.
4 Функціональний довідник “Моя участь у здійсненні військово-патріотичного виховання”.
5 Шкільні проекти:
4.1. Проект “Пам’ять-1” , “Пам’ять - 2”
4.2. Проект “Шкільна газета “Пульс життя” (рубрика “З Україною в серці”)
4.3. Проект “Ми — діти України”
4.4. Проект “Центр військово-патріотичного виховання та допризовної підготовки учнів Ленінського району”
4.5. Проект “Благодійність”
4.6. Міні-проекти шкільних інтегрованих методичних об’єднань “Розвиток патріотичних якостей учня засобами навчальних предметів”
6 Матеріали семінарів
7 Пошукова робота за напрямом “Герої сьогодення”
8 Візитна картка “Юний патріот” (участь органів дитячого самоврядування в національно-патріотичному вихованні учнів школи)
9 Векторний аналіз соціальних досліджень “Що для мене означає бути патріотом України”
10 Патріотичні портфоліо.
11. Калейдоскоп уроків та позакласних заходів.
Результативність впровадження досвіду
Застосування управлінських інновацій сприяло:
1. розробці та реалізації шкільної програми патріотичного виховання учнів;
2. створенню простору національно-патріотичного виховання учнів;
3. вибудовуванню системи взаємодії школи з громадськими організаціями для розвитку патріотичного виховання дітей та молоді;
4. інформуванню громадськості про досягнення і нововведення у сфері патріотичного виховання через ЗМІ (шкільна газета “Пульс життя”);
5. створенню на сайті школи рубрики “Школа — простір патріотичного виховання учнів”;
6. підготовці шкільного навчально-методичного посібника “Сучасні підходи до формування громадянина-патріота на уроках”;
7. активізації діяльності пошукової роботи шкільного музею в рубриці “Герої сьогодення”;
8. розвитку в учнів вміння проектувати своє майбутнє.
Кінцевим результатом моделювання цілісної системи національно-патріотичного виховання передбачається позитивна динаміка зростання рівня патріотизму в країні, зростання соціальної і трудової активності населення, його внеску до розвитку основних сфер життя, діяльності суспільства і держави, відродження духовності , соціально-економічна і політична стабільність та зміцнення національної безпеки.
Репрезентація досвіду
• участь шкільного музею в обласних, міських, районних конференціях з питань національно-патріотичного виховання (2012 — 2015 рр.)
• відкриття пам’ятного меморіалу “Пам’яті героїв АТО” (грудень 2014)
• семінар “Виховання національно свідомих громадян засобами музейної педагогіки” для заступників директорів з навчально-виховної роботи (жовтень 2015)
• практикум для лідерів учнівського самоврядування “Виховання національно свідомих громадян засобами музейної педагогіки” (листопад 2015)
Посилання на матеріали: http://school69zp.jimdo.com/ методична робота-передовий педагогічний досвід
|