Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
технології та управління [33]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 06.08.2020, 18:00

Головна » Статті » 2015 КО:технології та управління » технології та управління

Методика формування в учнів дослідницького стилю мислення через вміння ставити запитання

Методика формування в учнів дослідницького стилю мислення через вміння ставити запитання

 

Грединарова Олена Михайлівна
Директор приватного комплексу безперервної освіти «Школа «ЕйдоС», 
кандидат психологічних наук,  доцент  кафедри практичної  психології  ЗНУ  м.Запоріжжя

 

Приватний комплекс безперервної освіти «Школа «ЕйдоС»

Директор: Грединарова Олена Михайлівна

Адреса школи: вул. Нижньодніпровська, 4а, м. Запоріжжя, Україна, 69091

Телефон:​    (061)220-02-13, (061) 220-90-04

Факс: 220-06-37

е-mail: eidos-zp@ukr.net

 
 
Провідна педагогічна ідея досвіду 
       Ідея досвіду полягає у впровадженні в навчально-виховний процес методу формування  в учнів дослідницького стилю мислення через вміння ставити запитання, що можливо шляхом   перебудови сталої моделі уроку, оскільки мета вимагає нового характеру перерозподілу позицій вчителя і учня на уроці, тобто нових відносин співробітництва і нових навчальних форм взаємодії.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
       Якщо переглянути сучасну літературу і програми тренінгів,  пропонованих для бізнесменів, для людей, що прагнуть постійного  розвитку,  обов'язково знайдемо там теми щодо вміння правильно ставити запитання. Тобто закінчивши школу, вже дорослі і цілеспрямовані люди починають навчатися тому, про що їх змусили забути в школі – дитячій допитливості. За останніми передовими дослідженнями, про які йдеться в роботі, однією з найяскравіших рис успішних особистостей науки, культури і бізнесу та навіть тих людей, які, потрапивши в своєму житті в серйозні важкі ситуації, вийшли з них переможцями, є уміння ставити питання там, де всі поспішали діяти стереотипно,  сміливість заявляти про свої питання оточуючим, здатність сумніватися в традиційних підходах, в перевірених методах роботи і навіть в обґрунтованості власних припущень. За дуже короткий проміжок часу вміння ставити розумні питання може перерости в концепцію розвитку особистості і стати основним принципом освітніх систем щодо формування стійкої мотивації учня до розвитку.

Науково-теоретична база  досвіду
      Теоретичною базою досвіду є Концепція розвитку та навчання у Школі «ЕйдоС», якою передбачено всебічний розвиток та навчання дитини та постійне вдосконалення освітнього простору школи для задоволення цієї мети. Дослідження теми побудоване на наукових здобуттях відомимих педагогів, психологів та соціологів Авер'янова Л. Я., Б.Блума,  Гіна А.О., Савенкова О.І., Ушакова К.М., а також західних фахівців у данному напрямку У. Бергера,  Р.Смід ,  П. Харріса.
     
Стисла анотація досвіду
        Методика формування в учнів дослідницького стилю мислення через вміння ставити запитання викладена у вигляді матеріалу, придатного для проведення навчального семінару для вчителів з метою подальшого запровадження в навчально-виховний процес. Після  обґрунтування актуальності,  перспективності досвіду та опису науково-теоретичної бази, яка була опрацьована  з метою дослідження наробок у даному напрямку, представлено безпосередньо алгоритм впровадження методики. Опис алгоритму   є детальним, з поясненням мети та доцільності тих чи інших дій на окремих етапах, наведено приклади найбільш раціональних, з нашої точки зору, прийомів для опрацювання з дітьми типології питань та зняття психологічної напруги у ситуації невизначеності. Алгоритм роботи за даною методикою максимально спрощено, так що, ознайомившись з матеріалом, вчитель може відразу перейти до практичного застосування. Після опису алгоритму дій, наведено приклади застосування методу на уроках у початковій школі та у середній ланці навчання, з предметів гуманітарного,  природничо-математичного циклу. Завершує опис досвіду узагальнення про результати запровадження досвіду у Школі «ЕйдоС».
      
Результативність впровадження досвіду
       Щорічні моніторингові дослідження у школі «ЕйдоС» щодо рейтингу навчальних предметів серед учнів, показують постійну популярність уроку TRIZ, який введено у школі. Провідною метою цього курсу є оволодіння учнями умінням ставити питання, і більша частина уроку належить питанням учнів. Спроба перенести методику проведення уроку TRIZ з залученням прийому А.Гіна «Прес-конференція» на стандартний урок базового циклу предметів дала позитивні результати, деякі з яких помітні відразу на уроці: можливість розпочати урок власними питаннями (навіть на задану тему) активізує розумову діяльність учнів, покращує психологічний клімат на уроці, налагоджує атмосферу співпраці між вчителем та учнями, та між самими учнями, підвищує рівень відповідальності учня за результати роботи на уроці. Дослідження психологічної служби підтверджують, що робота на уроці за даним методом оптимізує процес розвитку пізнавальної активності і самостійності учнів, їх здатності швидко знаходити й обробляти інформацію, виявляти ініціативу, взаємодіяти з іншими людьми, знаходити нові креативні рішення до давно знайомих і нових проблем.
 
Репрезентація досвіду:
доповідь на XI Міжнародній научно-практичній конференції "Инновационные педагогические техники" и Фестиваль "Школа по-новому", Запоріжжя, 2015


Джерело: http://www.eidos.zp.ua/news/schoolnews/materialy-dlya-pedagogicheskoy-vystavki-2015-g_142.html
Категорія: технології та управління | Додав: ShPP (13.01.2016)
Переглядів: 1706 | Коментарі: 3 | Рейтинг: 1.0/154
Всього коментарів: 3
3 vestnikm   [Матеріал]
Дуже цікавий досвід, судячи по анотації. Обов'язково будемо вивчати!

2 OksanaGusak   [Матеріал]
Обожнюю вміння пані Олени виявляти і конкретизовувати прості та красиві рішення підвищення ефективності освітнього процесу!

1 s1   [Матеріал]
Инновационные педагогические техники, которые разрабатывает и продвигает автор много лет, должны стать обычной практикой в современной школе. Гибкость мышления, нетривиальность в подходах, способности, которые демонстрируют учащиеся, работающие по методикам Елены Михайловны, открывают новые возможности для нового поколения учителей Украины. Для нового поколения этот творческий подход необходим.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020