Використання проблемно–пошукового методу для активізації пізнавальної активності учнів 5-9 класів
Шовкопляс Оксана Василівна,
вчитель української мови та літератури, спеціаліст І категорії
|
Гафикіна Марина Миколаївна,
вчитель української мови та літератури, спеціаліст ІІ категорії
|
Контактна інформація про навчальний заклад:
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №65
69068, м. Запоріжжя, пр. Моторобудівників, 26.
Тел.:(061)278-35-91.
E-mail: school65@ukr.net.
Адреса сайту: http://school65.zp.ua
Директор школи: Чомова Світлана Валеріївна
Провідна педагогічна ідея досвіду: розвиток особистих здібностей учнів – розумових, комунікативних, творчих на основі створення і розв'язання проблемних ситуацій; використання спостереження з метою збору фактів для знаходження способу вирішення проблеми.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: актуальність теми продиктована умовами сучасного життя, вимогами втілюваного в галузь освіти єдиного Державного стандарту базової і повної середньої освіти до рівня підготовки випускника середньої школи. Проблемно-пошуковий метод значно продуктивніше впливає на навчальну діяльність учнів. Завдяки йому відбувається формування вмінь учнів досягати навчального результату шляхом навчально-пізнавальної дослідницької діяльності.
Науково-теоретична база досвіду: базовими є публікації відомих науковців І.Лернера, М.Скаткіна, Г.Ксензова, .Н.Савіна, І.Якиманської, М.Махмутова. Останнім часом у фахових виданнях з’явилися нові дослідження вчителів, присвячені реалізації проблемно-пошукового принципу на уроках української мови (О.Заболотний, О.Кравченко, С.Мірошник, Р.Найденко, Л.Шевцова).
Стисла анотація досвіду:
Необхідними вміннями і навичками мисленнєвої діяльності людини є осмислення теоретичного матеріалу, виділення головного, аналіз. синтез,абстрагування та конкретизація,індукція та дедукція, класифікація, узагальнення,систематизація доказів, побудова виступу,аргументація, вміння сприйняти питання ,осмислити його, дати відповідь ,формулювання висновків. Усе це допомагає розвивати проблемно-пошуковий, дослідницький (спостереження) методи. Найчастіше в практиці застосовується така схема: постановка проблеми , формулювання гіпотези, перевірка гіпотези за текстом або навколо текстовими матеріалами під керівництвом учителя, висновок. До формулювання висновку залучаються учні.
Перевага надається пошуковому методу. В цих умовах керування діяльністю учнів здійснюється за допомогою спеціальних запитань , завдань, що спонукають до самостійного пошуку відповіді, допомагають сформулювати гіпотезу, зробити висновок. Найчастіше пропонуються такі види діяльності: спостереження за мовним матеріалом, зіставлення епізодів, визначення проблеми, підбір аргументів, участь у дискусії , формулювання висновку .
У педагогічній практиці в ході пошуково–дослідницької діяльності учні
- навчаються вмінню самостійно здобувати знання;
- розвивають навички самоорганізації ;
- формують адекватну самооцінку;
- нестандартно підходити до вирішення проблеми;
- виробляють вміння підбирати спеціальні матеріали для представлення результатів дослідження.
Результативність впровадження досвіду:
- підвищення рівня розвитку зв’язного мовлення учнів;
- підвищення рівня успішності навчання з предметів;
- розвиток творчих здібностей учнів;
- розвиток соціальних компетенцій школярів;
- розширення кругозору учнів;
- розвиток спеціальних навичок з предметів.
Репрезентація досвіду:
Прогнозовані результати досвіду не раз були предметом розгляду зборів педагогічного колективу, засідань окремих методоб'єднань.
Посилання на досвід:
https://docs.google.com/document/d/1ervpDSSd88k-tCwgtWyypGXE8M2nKYRJzdnU_8NVYR8/edit?usp=sharing
Джерело: https://docs.google.com/document/d/1ervpDSSd88k-tCwgtWyypGXE8M2nKYRJzdnU_8NVYR8/edit?usp=sharing |