Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 19:50

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Використання інноваційних технологій під час вивчення житттєвого і творчого шляху письменника на уроках української літератури

Використання інноваційних технологій під час вивчення житттєвого і творчого  шляху письменника на уроках української літератури

Морозова Марина Володимирівна, вчитель української мови та літератури, спеціаліст  I категорії

Назва закладу: Запорізький навчально-виховний комплекс «Освіта» Запорізької  міської ради Запорізької області

Керівник закладу: Шендрик Світлана Григорівна

Адреса: 69071, м. Запоріжжя вул.. Пархоменка, 19

Телефон: 0 (612) 67 - 82 – 23

E-mail: zom5@i.ua

http://znvkosvita.ucoz.ua/

 

Провідна  педагогічна ідея досвіду.

Використання інноваційних технологій на уроках української літератури найбільш повно забезпечує комфортні, безконфліктні й сприятливі умови розвитку учнів, всебічно реалізує їх природний потенціал, виховує особистість, здатну до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення.

Моя система роботи будується на сучасних інноваційних технологіях, головна мета яких — зробити процес навчання творчим. Використання елементів інноваційних технологій забезпечує формування стійкого інтересу учнів до української мови та літератури, результатом якого є розвиток мислення високого рівня й формування мовленнєвої культури школярів , компетентної особистості.

Тому на уроках ставлю перед собою завдання:

  • розвивати критичне мислення, творчі здібності;
  • адаптувати учня у світовому інформаційному просторі;
  • формувати інформаційну культуру учнів, забезпечувати їхні інформаційні потреби;
  • удосконалювати науково-методичне забезпечення навчально-виховного процесу;
  • виховувати високі моральні якості особистості учня.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду. 

Метою загальноосвітньої школи ХХІ ст. є формування особистості, здатної вийти за межі отриманих знань, відкритої до інновацій, спроможної повноцінно реалізуватися в майбутньому дорослому житті.

Сучасний період розвитку державності України потребує виховання покоління з високим інтелектуально-культурним і національно-патріотичним потенціалом.

За роки незалежності нашої країни мовно-літературна освіта стала однією з найбільш значущих складових навчально-виховного процесу в середній школі. І саме учителю-словеснику належить відіграти особливо важливу роль у вихованні майбутнього громадянина України.

Реалізація інноваційного підходу до навчання учнів дозволяє підняти на якісно новий рівень педагогічний процес, підвищити рівень навчальних досягнень, забезпечує психолого-емоційну комфортність і подальшу соціальну адаптованість учнів, готовність реалізувати особисті якості в індивідуальній чи колективній діяльності. Свою діяльність на уроках намагаюсь побудувати так, щоб кожен учень міг найбільш повно розкрити здібності й талант, розвивати ініціативу та творчий пошук.

Науково-теоретична база досвіду.

Вивчення біографії митця в школі на уроках літератури було предметом дослідження вчених І. Є. Каплан, В. М. Дробота (вивчення біографії митця в єдності з його творчістю, головна мета вивчення біографії — висвітлення творчої еволюції митця та еволюції його світогляду),Б. Степанишина (вивчення особистості письменника, тобто перехід від хроніки життя до світогляду; біографія як знайомство з особою письменника), Є. Пасічника (вивчення біографії у нерозривному зв’язку з творчістю письменника, життєпис як джерело формування моралі), Н. Волошиної, Г. Токмань (екзистенційне викладання життєпису); методистів-практиків (різні типи уроків вивчення біографії, різні засоби і прийоми під час вивчення біографії), В. Андрусенко, С. Жили, яким належать розробки  з вивчення життєвого та творчого шляху українських письменників,  і методичні узагальнення. Практичний досвід базується на дослідженнях сучасних вчених  К. Левіна, О. Уварова. О. Пометун і Л. Пироженко,які працюють над класифікацією інтерактивних методів навчання. Варзацька Л., Кратасюк Л. розглядають інтерактивні технології в системі особистісно – зорієнтованої освіти; Штанько Л.І., Голик О.В. використовують інтерактивні методи навчання під час нетрадиційного уроку в школі.

Стисла анотація досвіду.

Розвиток інноваційних процесів в освіті на сучасному етапі
є об‘єктивною закономірністю, що зумовлюється інтенсивним розвитком інформаційних технологій у всіх сферах людського буття, оновленням змісту сучасної освіти, необхідністю підвищення рівня активності та відповідальності педагога за власну професійну діяльність, спрямовану на формування творчої особистості учня і готовності до сприйняття та активної діяльності. У свою чергу, іншими стають і задачі  вчителя - не повчати, а спонукати, не оцінити, а проаналізувати. Учитель стосовно учня перестає бути джерелом інформації, а стає джерелом духовного й інтелектуального імпульсу, що спонукає до дії. У зв‘язку з цим винятково важливого значення набуває інноваційна діяльність педагога і учня на уроці. Розробка нових підходів до викладання біографій художників слова може сприяти поверненню втраченого інтересу до особистості письменника у зв’язку з його творчістю, адже нові освітні технології пропонують моделі побудови такого навчального процесу, де на перший план висувається взаємопов’язана діяльність вчителя і учня, націлена на вирішення як навчального, так і практично значущого завдання. Усі інноваційні технології на уроках української літератури підкорюються правилу: тільки той навчальний зміст усвідомлено і міцно засвоюється учнем, який стає предметом його активних дій.

          Для формування життєвої компетентностей учнів практикую традиційні та інноваційні технології організації навчальної діяльності учнів. Під час вивчення життєвого шляху письменника особливу увагу приділяю новим підходам до вивчення біографії:  раджу подавати її у вигляді художнього нарису, впроваджувати «інтригуючий» фактор, звертатися до мемуаристики, художніх творів про життя письменника, спогадів сучасників про видатного митця. Важливим фактором для висвітлення особистості письменника , вважаю, є майстерність учителя у виборі форм та методів, у доборі цитат, епіграфа, початку розповіді, в емоційності та якості мовлення. Саме застосування ораторських прийомів, вільна, щира розповідь здатна привернути увагу учнів. Звертаю свою увагу застосовувати під час таких уроків мультимедійні презентації, документалістику, прослуховувати музичниі композиції, активно використовувати фотографії, літературні карти. Під час вивчення біографії важливим є застосування активних та інтерактивних методів навчання. Важливо залучати й учнів до вивчення життєпису письменника(підготувати співдоповідь про період життя,відповісти на питання, що вимагає розуміння життєвого шляху й  особистості митця, написати біографічний етюд, есе тощо). Головне завдання вчителя – подати матеріал так, щоб його слухали з захопленням і високим показником запам’ятовування.

Слід прагнути, щоб учень пішов з уроку інтелектуально й емоційно наснаженим, морально цілеспрямованим, естетично натхненним, зачудованим величчю духу Митця і Громадянина.

 Результативність впровадження досвіду.

 Результатами своєї діяльності бачу:

  • підвищення яекості знань учнів;
  • зростання інтересу до української літератури як до шкільного предмету і  як до мистецького явища;
  • підвищення читацької активності учнів;
  • участь вихованців у пошуково-дослідницькій діяльності;
  • творчу активність школярів у пашкільних заходах;
  • вміння учнів орієнтуватися в інформаційному середовищі та самостійно  користуватися    інтернет-ресурсами.

Репрезентація досвіду.  Досвід роботи розглядався на засіданні шкільного методичного  об’єднання вчителів суспільно-гуманітарних дисциплін.

Посилання на матеріал.

https://drive.google.com/folderview?id=0B22AVcCb3YloLWkwSkZKVUVsems&usp=sharing

 

 



Джерело: https://drive.google.com/folderview?id=0B22AVcCb3YloLWkwSkZKVUVsems&usp=sharing
Категорія: Українська та російська філологія | Додав: tetyana013 (21.01.2016)
Переглядів: 1883 | Коментарі: 1 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/29
Всього коментарів: 1
1 tomkovicht  
Умничка!!!Бажаю перемоги!!!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024