Виховання національно свідомої особистості на уроках літератури рідного краю.
Левашова Наталія В`ячеславівна, учитель української мови та літератури, спеціаліст 1 категорії
Запорізька гімназія №93 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор Іванова Т.І.
вул. Полякова 9
тел.: (0612) 67 44 15
e-mail: school93-60@mail.ru
http: www.gymnasium93.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Відродження України неможливе без пробудження національної свідомості українського народу, зокрема молоді. Саме в національній свідомості проявляються обов’язки особистості перед своєю нацією, виконуючи які, вона реалізує потенційні можливості; саме формування національної свідомості, відчуття себе частинкою національної спільноти підносить особистість на якісно новий рівень, допомагає їй визначитися у процесах національного відродження, знайти своє місце в реалізації національної ідеї.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: проблема досвіду відповідає потребам сучасного суспільства. Література рідного краю, попри повсякденне акцентування уваги на відродженні національної духовності, часто залишається відстороненою від навчально-виховного процесу в школі. Тому обрана тема визначена розумінням того, що вивчення літератури рідного краю, його духовного життя, національних традицій, формування національної свідомості, патріотизму є могутнім виховним засобом, який стимулює самовдосконалення і саморозвиток учнів, для яких приклад вихідця з рідного краю слугує дієвою моральною школою.
Науково-теоретичну базу досвіду становлять наукові дослідження вчених В.І.Неділька, Є.А.Пасічника, Н.І.Волошиної, Б.І.Степанишина та ін.., у яких підкреслюється, що пріоритетним у новому педагогічному мисленні завжди ставимо власне українське, народне, національне.
Стисла анотація досвіду: за інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним, тому що пов'язаний з удосконаленням і раціоналізацією відомих у педагогічній науці ідей, методик і технологій.
Вважаю, що виховувати національно свідому особистість, етнічну самоіден- тифікацію допомагають вивчення фольклорних творів Запоріжжя, літературна спадщина Трохима Зінківського, Адріана Кащенка, Дмитра Міщенка, Раїси Іванченко, Василя Лісняка, Віктора Чабаненка та ін.
Плануючи уроки рідного краю, поєдную краєзнавчу роботу літературу з образотворчим мистецтвом, музикою, історією Запорізького краю; допомагаю учневі самовиразитися, усвідомити, що митці-земляки не тільки відображають своє розуміння світу, а й передають енергію власного бачення життя з його добром і злом, красою і потворністю, і цим допомагаючи дитині творити своє власне «я» в єдності з природою, людством, нацією, рідним краєм.
Основні методи навчання та форми організації навчально-пізнавальної діяльності на уроках рідного краю розрізняю для 5-8 та 9-11 класів.
Вважаю за необхідне запрошувати сучасників – митців художнього слова. Під час таких зустрічей відбувається цікавий діалог учнів з талановитою особистістю, звучить живе поетичне слово.
Репрезентація досвіду: представлений досвід було обговорено та опрацьовано на шкільному методичному об`єднанні. Практичне застосування здійснюється на уроках вивчення літератури рідного краю в Запорізькій гімназії №93. Слід зазначити, що досвід залучає колег та учнів до вивчення творчості митців слова рідного Запоріжжя, допомагає усвідомити свої корені, виховує почуття національної гідності і патріотизму.
Посилання на матеріал http://levashovanataliya.blogspot.com/p/blog-page.html
Джерело: http://levashovanataliya.blogspot.com/p/blog-page.html |