Виховання духовності і національної свідомості під час урочної та позаурочної діяльності учнів
Єфименко Лариса Миколаївна, учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
Запорізька гімназія № 107 Запорізької міської ради Запорізької області
директор: Єрмак Галина Вікторівна
адреса: пр. 40-річчя Перемоги буд. 59, м. Зaпopiжжя, 69118
тел.: (061)2799368
е-mail: zpkrsc107@ukr.net
адреса сайту: http://planeta107.zp.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду Впровадження форм, методів і засобів роботи на уроках української мови та літератури і в позаурочній діяльності, за допомогою яких формується національно свідома духовна особистість.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду Актуальною сьогодні є думка І. Огієнка і В. Сухомлинського про те, що найважливішою ознакою нації є рідна мова і витворена нею культура, яка стає душею нації, її духом. Зокрема В. Сухомлинський зазначав, що в руках педагога слово є могутнім виховним засобом, яке здатне піднести, возвеличити людину в її власних очах, утвердити її патріотичну свідомість і громадянську гідність, на все життя відкрити в її серці невичерпні й вічні джерела любові до своїх предків.
Представлений досвід розкриває практичні шляхи вирішення пріоритетних завдань розвитку освіти, викладених в Національній доктрині: особистісна орієнтація освіти; формування національних і загальнолюдських цінностей; постійне підвищення якості освіти, оновлення її змісту і форм організації навчально-виховного процесу. В цьому і полягає актуальність представленого досвіду. Презентовані форми роботи можуть слугувати інструментарієм при вирішенні задач, поставлених перед викладачами Програмами з української мови й літератури: формувати вільну особистість, яка знає здобутки рідної культури, усвідомлює свою національну ідентичність.
Науково-теоретична база Виховання високих моральних якостей, духовності, шанобливого ставлення до сім’ї, роду, держави ставили вищою метою освіти й науки Ярослав Мудрий, його правнук Володимир Мономах, митрополит Іларіон, літописець Нестор.
Проблематика духовності була і продовжує бути чинною в українській філософії. Григорій Сковорода у формуванні справжньої людини найважливішим вважав пізнання навколишнього світу та самопізнання. Цю ідею розвинули І. Франко, Леся Українка, М.Грушевський, С.Русова, І. Огієнко.
Стисла анотація досвіду На своїх уроках я впроваджую інноваційні технології, які, на мою думку, є новим осмисленням традиційних методів: формування критичного мислення (складання сенканів, дискусія, мозковий штурм), робота в групах, ігрове навчання (драматизація, вікторина, КВК), інтерактивне навчання (рольові ігри, моделювання життєвих ситуацій), проблемне навчання.
Результативність впровадження досвіду Впровадження сучасних інноваційних технологій (особистісно орієнтованих, інтерактивних, інформаційних) дає змогу навчити дитину самостійно, творчо працювати, сприяє тому, що на уроках панує взаємоповага, взаєморозуміння, тепла, доброзичлива атмосфера, а саме це розвиває людську особистість.
Результатом взаємодії вчителя й учнів стають призові місця школярів в олімпіадах з української мови й літератури, у конкурсі знавців української мови ім. П. Яцика, конкурсі ім. Т. Г. Шевченка, творчих конкурсах. Серед випускників є ті, які обрали факультети журналістики та української філології.
Репрезентація досвіду Виступи на шкільних методичних об’єднаннях, районних методичних об’єднаннях, публікації в «Учительському журналі он-лайн», проведення відкритих уроків, участь у предметних тижнях, у освітянських конкурсах.
Посилання на матеріал http://planeta107.zp.ua/index.php/2010-06-16-15-34-58/2011-04-25-16-19-41/2901----l-----------r
|