Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 21:04

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Народознавчий аспект як засіб розвитку особистості на уроках української мови
Народознавчий аспект як засіб розвитку особистості на уроках української мови
Чеховська Надія Павлівна,
вчитель української філології, вища категорія, старший учитель
 
Запорізька загальноосвітня школа I – III ступенів № 14 Запорізької міської ради Запорізької області, 
вул. Калініна, 90, м. Запоріжжя, 65040
 тел.(061)769-80-28, (061)769-80-30 
 
Директор школи: Чумак Тарас Олександрович
 

Провідна педагогічна ідея досвіду – подати найрізноманітніші факти про матеріальне й духовне життя українця, щоб ланцюг духовності народу не переривався, «щоб діти стали народом», і активізувати (поновити і поглибити) знання учнів 5 класів з української мови.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду – Відродження національної культури неможливе без системи знань про український народ, особливості його побуту й трудової діяльності, зокрема його основних і допоміжних галузей господарювання, домашніх промислів та ремесел, без знання народного одягу, харчування. Народної медицини й календаря, а також звичаєвості. Сімейної обрядовості. Світоглядних уявлень, вірувань. Народної моралі, без знання свого роду й родоводу. Рідна мова, історія, краєзнавство та етнографія, народна педагогіка й родинна етнопедагогіка. Народні та національні символи – все це включається в містке поняття «народознавство». І тому,  дидактичний матеріал у вигляді карток-завдань, дібраний мною, передбачає перевірку і закріплення засвоєних учнями знань з української мови на основі матеріалу з народознавства.

Науково – теоретична база досвіду – дібрані мною дидактичні матеріали, подаються у вигляді карток. Які включають переважно зв’язні тексти з етнографічних та фольклорних праць відомих дослідників: Д.Яворницького, Б.Грінченка, М.Костомарова, М.Грушевського, О.Неживого. Тексти карток – неваріантних (переважно) й варіантних супроводжуються кількома різнорідними завданнями. Спочатку ставиться народознавче завдання, а потім мовно-граматичне. У кінці картки звичайно пропонуються два завдання, які пов’язані із змістом матеріалу конкретної картки; принцип подачі їх ніби моделює особливості подачі основних завдань. Зміст завдань відповідає Державному стандарту, навчальній програмі та підручнику Заболотного  О.В., Заболотного В.В. «Українська мова  5 клас».

Стисла анотація досвіду – Дані завдання включають вправи з усного й писемного мовлення, з орфографії, пунктуації, аналізу будови слова, словосполучення, речень різних видів і типів. Особливу увагу я приділила розглядові системних зв’язків у лексиці та фразеології, різним формам збагачування народознавчого й лексико-фразеологічного словника.

Результативність впровадження досвіду – Використання цього дидактичного матеріалу сприятиме відродженню національної гідності, самосвідомості, народознавчих традицій при вивченні української мови; пропонований матеріал – по суті спроба широко поєднати народознавчий і мовний аспекти, проаналізувати граматичні форми й категорії на матеріалі з народознавства, а лексику й фразеологію подати в етнокультурному висвітленні.  Все це  зацікавлює та заохочує дітей до вивчення української мови.

Репрезентація досвіду – ЗОШ №14, ШМО вчителів української філології

Посилання на матеріал http\\:metodichka14.blogspot.com
Категорія: Українська та російська філологія | Додав: kommun (21.01.2016)
Переглядів: 890 | Теги: народознавство, розвиток особистості, аналіз будови слова, усне і писемне мовлення, орфографія, пунктуація | Рейтинг: 1.0/16
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024