Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.04.2024, 06:09

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Культурологічний аспект вивчення мови та літератури в контексті сучасного гуманітарного уроку

Культурологічний  аспект  вивчення  мови та літератури в контексті сучасного гуманітарного уроку

Липова Яна Олександрівна

вчитель російської мови  та літератури, художньої культури, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист

Запорізький класичний ліцей Запорізької міської ради Запорізької області

Директор класичного ліцею: Баньковська Олена Григорівна

Адреса ліцею: 69035,  м. Запоріжжя, вул. Правди, 23, телефони: (0612)34-06-82, факс 233-11-44

E-mail: lyceumsekret@ukr.net 

Сайтhttp://classlyceum.zp.uа

 

Провідна педагогічна ідея досвіду. Одна з важливих  задач шкільної освіти – формування життєвої позиції, яка базується на вдумливому та бережливому ставленнідо загальносвітових культурних цінностей. Сучасні методисти вказують на необхідність вивчення літератури та мови в  контексті культури. Літературний твір, який є фактом духовної культури народу, акумулює і у відображеному вигляді презентує факти інших культурних сфер – філософії, історії, політики, суспільного життя, архітектури, живопису,  музики. Таким чином, культурологічний підхід – підхід, направлений на вивчення  мови та літературних творів на тлі широкого культурологічного контексту, враховуючи, що літературний твір як факт культури відображає ознаки окремої культурної епохи, її філософські концепції.

Обгрунтування  актуальності  та перспективності досвіду. Сучасні дослідники зазначають, що розповсюдження  насилля, тероризму, військових конфліктів  стає нормою в сучасному світі,  тому  актуальною проблемою сучасної освіти є розвиток морально-духовного світу учнів засобами залучення  до культурної спадщини.У межах культурологічного підходу на сучасному етапі вчені розглядають освіту як важливий компонент культури та основний канал для її передачі підліткам, бачать  в освіті не лише засіб накопичення знань та формування необхідних навичок у учнів, але й передбачають  досягнення більш високої мети – становлення особистості дитини та підлітка як носія та творця культури. Таким чином, на сучасному етапі розвитку суспільства головним призначенням мови та літератури як навчальних предметів є гуманізація  картини світу та усвідомлення системи культурних цінностей.  Це сприяє становленню ціннісного світосприйняття учнів, вибору гуманістичних ціннісних орієнтирів у пошуках сутті  життя. Реалізації цієї педагогічної мети сприяє використання вчителем культурологічного підходу до вивчення мови та літератури

Науково-теоретична база досвіду. Засоби реалізації культурологічного підходу  в процесі викладання мови та літератури розглядаються в дослідницьких роботах Дейкіної А.Д., Муріної Л.А., Юлдашевої Л.В. (російська мова) та Т.Г. Браже, В.А.Доманського, Н.М. Свіріної та М.В. Черкезової (література). У філософській та педагогічній літературі все активніше розглядається питання створення нового типу «культуросообразной» школи, головною задачею якої буде виховання «людини в культурі» і «людини культури». У культурологічному плані важливими є монографічні роботи визначних літературознавців: Ю.М. Лотмана, С.С. Аверинцева та М.М. Бахтіна

Стисла анотація досвіду. Культурологічний підхід в системі гуманітарної освіти  в сучасних дослідах розглядається як комплекс прийомів, які забезпечують  аналіз будь-якої сфери людського життя та діяльності крізь призму системоутворюючих культурологічних понять, таких як культура, культурні зразки, норми та цінності, особистість та соціум, культурна діяльність та інтереси.Для успішної реалізації ідеї культурологічних уроків учителю допоможуть наступні методи: метод творчого сприйняття (художнього читання), аналізуючи-інтерпретуючий (пошуковий, дослідницький), синтезуючий (реалізовує двійний аспект: мистецтво та наука у викладанні мови та літератури). У описі досвіду розглянуті основні способи читацької діяльності  в рамках  культурологічного  уроку, серед яких треба відмітити

  1. Встановлення символіки імен, прізвищ персонажів. Це завдання  спонукає учня до читання, викликає асоціативні зв’язки
  2. Пошуки відповіді на проблемне питання, використовуючи матеріал творів різних видів мистецтва
  3. Робота з коментарями до художнього твору
  4. Порівняння ілюстрацій, спектаклів, кінофільмів з художнім твором
  5.  Осмислення художнього твору через музикальну імпровізацію
  6. Театрально-ігрова діяльність
  7. Аналіз епізоду художнього твору
  8. Біографічний аналіз  художнього твору
  9. Віртуальні екскурсії
  10.  Оформлення ескізу пам’ятника  літературному герою
  11. Лист автору  та інші

Таким чином, різноманітні способи читацької діяльності в рамках культурологічного уроку  дають учню можливість зрозуміти художній твір як частину духовної культури конкретної епохи (в межах історико-культурного аналізу) та  відтворити  культурний контекст, виявити  культурні традиції (герменевтичний аналіз)

Результативність впровадження досвіду. Системне використання культурологічного підходу до вивчення мови та літератури дозволяє оволодіти  учням  основами  наук, сформувати в них готовність до безперервної освіти, трудової діяльності, самостійного життєвого вибору   та адаптації в соціумі,  відповідальної участі в життєдіяльності родини, суспільства, держави. Засвоєння учнями культурологічної компетенції дозволяє їм брати участь в роботі МАНу, займати призові місця на районних та обласних олімпіадах  з російської мови та літератури та «Юних знавців Біблії»
Репрезентація досвіду: Матеріали досвіду були розглянуті на засіданнях методичного об’єднання ліцею та шкіл району,  практичне використання  досвіду  щорічно представляється у відкритих уроках для слухачів ЗОІППО та вчителів ліцею (в рамках методичного тижня),  конспекти уроків знаходять відображення в ліцейськомуметодичномузбірнику «Сила шкільних традицій»

Тегі: культурологічний підхід, полілог культур, система цінностей, культурологічна компетенція,   читацька діяльність, культурологічний компонент, природа художнього твору

Посилання на матеріал: http://classlyceum.zp.ua

 

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: jenya2016 (26.01.2016)
Переглядів: 1582 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.0/91
Всього коментарів: 1
1 solodkaya12  
Дуже цікава та глибока робота. Мені сподобалось hands

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024