Формування у школярів широкої читацької компетентності, сприяння самоствердженню, виробленню моральних якостей і громадянської позиції у учнів
Хайруліна Олеся Сергіївна,
заступник директора з виховної роботи, вчитель зарубіжної літератури вищої категорії
Запорізький навчально – виховний комплекс № 109
директор: Углова Марина Миколаївна
Адреса школи: 690121 Запоріжжя вулиця Дніпровські пороги 29,
телефон: 283 62 52;
dnporogi@ukr.net
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Провідна педагогічна ідея полягає в тому, що підготовка активного, свідомого читача в процесі вивчення зарубіжної літератури має розглядатися як важлива складова не тільки системи літературної освіти учнів, але й освіти взагалі, і повинна здійснюватися з позицій особистісно орієнтованого навчання комплексно та в логічній послідовності з урахуванням усіх можливих складових розвитку читацької діяльності школяра, який зможе вибудовувати таку систему цінностей, яка допоможе йому толерантно ввійти в соціум, світовий простір, не розгубитися, не втратити свого Я, бути конкурентоспроможним та патріотично зорієнтованим.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду
Формування у школярів читацької компетентності та виробленню моральних якостей і громадянської позиції, впевненої у собі людини на даному етапі є найбільшою проблемою. Для кожного вчителя літератури, стає питання: «як досягти того, щоб учень захотів читати і полюбив книжки».
Нинішні більш соціально спрямовані, більш проінформовані, прагматичні. Щоб такі учні любили літературу, потрібно не відштовхнути, а зацікавити нею. Читання має бути не примусом, а насолодою. На уроках зарубіжної літератури в умовах тотального забуття книги насправді не просто досягти читацької активності. Учні не звикли читати «без нагадування» або контролю з боку вчителя., чи батьків. Звісно, основним завданням вчителя літератури в основній школі є формування стійкої мотивації до читання художньої літератури, до вивчення світової літератури як скарбниці духовних цінностей людства. Дітям для вивчення пропонуються найкращі зразки оригінальної й перекладної літератури («золотого» фонду класики і сучасного літературного мистецтва), але у дітей не вироблено навички читати, а може просто немає прикладу читання. Тому і маємо малорозвинене, духовно збідніле та негативно налаштоване покоління.
Науково - теоретична база досвіду:
Питаннями активізації читацької активності та вироблення навички читання, виховання любові до книги, вдумливого і розвиваючого читання переймається багато вчителів і науковців. Зокрема Мартинець А., Хорошковська Т., Філінова О. ,Чернишова, Шуляр В.І. . Цінними і актуальними залишаються дослідження і поради Горностая П., Донія В., Підласого І.П., Ковбасенка Ю., Шалагінова Б., Бусел С., Ісаєвої О.О. Шевченка В., Литкіної Л.А., Смовської Л.Д., Житника Б.О.
Стисла анотація досвіду:
Звісно, жодному вчителю складно похизуватися 100% читацькою активністю своїх учнів, тривога з приводу дитячого читання зрозуміло кожному. Бо кожен з нею зіштовхнувся у своїй повсякденній роботі. Щоб учні любили літературу, потрібно не відштовхнути, а зацікавити нею. Читання має бути не примусом, а насолодою. А в наш сучасний час технологій гаджетів та інтернету, на жаль, зникла мода на книжки, потяг колекціонувати видання, чекати видання нової книги сучасного письменника, а з цим зникло бажання більше читати, тобто розвиватися, пізнавати, тому ми знаходимося у постійному пошуку нових форм і засобів, можливості мотивування і заохочення учнів. Тому на даному етапі виникла необхідність проводити уроки у вигляді квестів, вистав, турнірів і вікторин.
Результативність впровадження досвіду:
Враховуючи дані дослідження в своїй роботі для учнів 5-6 класів широко застосовую ігрові, спонукальні форми і прийоми роботи. З’явилася просто необхідність, винайти таку мотивацію для читання, яка б змусила прочитати бодай один з творів кожного учня. На думку прийшла форма квест – гри, напередодні новорічних свят і Різдва, а літературний твір видала програма з зарубіжної літератури «Різдвяна пісня у прозі» Чарльза Діккенса. На першому уроці знайомства з письменником анонсувала гру, реальність перемогти, головне просто прочитати твір у повному обсязі. Приємно, що в той же день всі примірники твору були розібрані із шкільної бібліотеки. Сподіваюся на цікаву і плідну гру, допомогти взялися учні 11 класу.
Репрезентація досвіду: впровадження у Запорізькому навчально – виховному комплексі № 109, публікації спонукальних форм роботи на уроках у фахових інтернет – виданнях, досвід зацікавив районне методичне об’єднання учителів зарубіжної літератури.
Посилання на матеріали:
Формування читацької активності стаття
https://drive.google.com/file/d/0ByOC_Z9Y8tYzNFgyTzhpUzhRbmM/view
Квест - игра
https://drive.google.com/folderview?id=0ByOC_Z9Y8tYzdWgzUkVyTkQwNHM&usp=sharing
Урок – гра для 5 класів
https://drive.google.com/folderview?id=0ByOC_Z9Y8tYzcndwdW1NTGc0dUU&usp=sharing
Літературна вітальня Гоголь
https://drive.google.com/file/d/0ByOC_Z9Y8tYzUDJod1gybU9YU0U/view
|