Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 26.09.2023, 03:18

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Формування творчого потенціалу учнів з використанням елементів творчо-розвивальних та сучасних технологій на уроках української мови

Формування творчого потенціалу учнів з використанням елементів творчо-розвивальних та сучасних технологій  на уроках української мови та літератури

Єременко Лілія Федорівна

вчитель української мови та літератури, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель 

Запорізька загальноосвітня вечірня школа ІІ-ІІІ ступенів № 31 Запорізької міської ради Запорізької області     

Директор ЗЗВШ № 31: Доргова Тетяна Миколаївна

Адреса закладу: 69006 м. Запоріжжя, вул.  Північне шосе, 37

Телефон: (061)286-87-54, 236-46-52

 e-mail: nschool31@gmail.com

 

Провідна педагогічна ідея  досвіду: використання сукупностей технологій навчання української мови, що сприяють розвитку творчих здібностей, інтересів, умінь і навичок учнів; формування вміння використовувати знання під час вивчення інших предметів; використання життєвого досвіду учнів, формування умінь презентувати результат своєї творчості; виховання любові до Батьківщини та рідної мови; виховання толерантності.

Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду:  забезпечує умови для розвитку творчої особистості, сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні. Дозволяє гарантувати досягнення певного стандарту освіти, забезпечує особистісно-орієнтовану модель навчання, робить можливим оригінальний підхід до побудови структури сучасного уроку української мови та літератури.

Науково-теоретична база досвіду: ідея особистісно-орієнтованого підходу до навчання, використання елементів творчо-розвивальних технологій; нетрадиційні форми проведення уроків, формування креативного мислення учнів, компетентнісний підхід до навчання української мови та літератури.

Стисла анотація досвіду:  Творчість – неодмінна умова навчального процесу, об’єктивна професійна необхідність у діяльності вчителя.

Проблемна тема: «Формування творчого потенціалу учнів з використанням елементів творчо-розвивальних та сучасних технологій  на уроках української мови та літератури»

 Уже після першого знайомства з контингентом учнів вечірньої школи починаю спостерігати за класом, щоб ставити собі доцільні завдання. Звичайно, осмислюю, оцінюю і вибираю, яким чином заохочувати учнів до уроку, позакласного заходу, екскурсій, перегляду виготовлених мною презентацій, усного спілкування, писемного мовлення.

Творчу діяльність здійснюю через застосування відомих методів та прийомів навчання поряд з нетрадиційними та використанням елементів творчо-розвивальних технологій. Спираючись на свої особистісні та професійні якості, педагогічні здібності, використовую й сучасні технології відповідно до вимог державного стандарту подальшого формування європейських орієнтирів освіти.

Покликані допомогти у цьому творчо-розвивальні технології у поєднанні з педагогічною технологією «Створення ситуації успіху».

Як приклад, після уроку української літератури в 11 класі на тему: «Творчість Ліни Костенко. Поезія – це завжди неповторність, якийсь безмежний дотик до душі» зранку на столі вчителя лежав написаний таємним автором вірш. Початок є. Тепер завдання вчителя – визначити автора, допомогти зрости до успіху, переконати, що необхідно ще докласти зусиль, щоб відшліфувати цей «камінь» і він засяє віршем чи есе.

Навіть недосконало написаний вірш, але прийнятий, почутий викликає в учнія почуття власної гідності, віри в себе, у свої можливості. Як тільки учень повірить у це – звільняється його творче джерело, яке породжує енергію вчитися і творити.

Низький рівень знань учнів або нездатність виявити знання перед вчителем можуть призвести до психологічного самозасудження. У вечірній школі це приводить до того, що учні, які прийшли з новими сподіваннями на поліпшення свого становища, знижують або приховують свою активність. Учитель, зорієнтовуючи учня на цілком реальну для нього мету особистого вдосконалення, зменшує внутрішню напругу учня на уроці.

У нагоді вчителю стає особистісно-орієнтоване навчання, яке дає можливість кожному учню реалізувати індивідуальні особливості.

Ретельно готуюсь до кожного уроку, продумуючи хід заняття, добираю ефективні методи та прийоми. Допомагають у цьому сучасні технології.

Так, новий матеріал з мови я подаю учням у вигляді блок-схем, таблиць, малюнків, ілюстрацій тощо. Починаючи вивчення теми, ми з учнями індивідуально, в групах чи фронтально  обговорюємо, аналізуємо навчальний матеріал. Основні поняття з теми фіксуємо в конспектах, а потім засвоюємо шляхом неодноразового повторення, добираємо приклади. Особливе місце займають інформаційні таблиці та опорні картки.

Треба зауважити, що учні самі оцінюють ефективність таких опорних схем, адже "так цікавіше, зрозуміліше і легше". Часто спонукаю учнів до самостійного складання зорових опор. При цьому оцінюю оригінальність підходу. Звичайно, для цього учні мають бути підготовлені.

Все більше значення набуває розвиток таких властивостей особистості, які дають можливість творчо використати здобуті знання. На уроках 10, 11 кл. використовую такі форми навчання: уроки-змагання, літературні-«екскурсії», КВК, урок-«вистава», які дають змогу впровадити елементи творчо-розвивальних технологій, а саме мозковий штурм, проблемний аналіз, створення власних творів.

Як приклад, представлено розробку уроку розвитку усного мовлення з української літератури в 10 кл. на тему: «Незнищенність кохання за творами

І. С. Нечуя-Левицького, Панаса Мирного, М. Коцюбинського».

Також представлено урок української літератури в 11 кл. на тему: «Трагізм долі Василя Симоненка», на якому доля Василя Симоненка «звинувачує і застерігає». Після такого уроку учні більше вірять у свої власні сили, із задоволенням вивчають напам’ять нові вірші. Урок має елементи проблемного аналізу, відповідаючи на питання «Що знищує поета: суспільство чи внутрішня надчутливість сприйняття світу?».

Представлено також урок української мови в 9 класі на тему: «Звертання. Поширені й непоширені звертання. Інтонування речень зі звертаннями». Урок було проведено з метою вивчення основних відомостей про звертання і вироблення практичних умінь і навичок. На уроці використано твори поетів-земляків Петра Ребра та Григорія Лютого.

У позакласній роботі  особливе місце посідають заходи до відзначення днів української мови та ювілеїв письменників. У цих заходах разом з учнями беруть участь народний артист Юрій Бакум, заслужена артистка України бандуристка Марія Баранова та інші, учні музичного училища ім. Майбороди та студенти Київського інституту культури.

До ювілею українських драматургів ХІХ ст. представлено театралізоване дійство у вигляді вистави за мотивами твору драматурга М. Старицького «Не судилось».

Я – двічі стипендіат міського голови, але моя гордість не за себе, а за учнів вечірньої школи № 31, які беруть участь у мовних олімпіадах, літературних конкурсах, конкурсі «Об’єднаємось ж, брати мої!», Всеукраїнському конкурсі ім. Тараса Шевченка, Міжнародному конкурсі ім. Петра Яцика, змагаючись з учнями інших шкіл, гімназій, колегіумів, ліцеїв (III, IV, V місце). Сьогодні вони є студентами коледжів, університетів, художніх академій. Проросло те творче «зернятко», яке є в кожному з учнів. Треба тільки побачити, відчути, допомогти.

Заради збереження результатів творчої праці учнів вечірньої школи №31  виготовлено саморобну книжечку учнівського видавництва «Вечірня школа» під назвою «Любов до слова вчитель дав», де зібрано поетичні твори випускників школи. На сайті методичного об’єднання ДНЗ «Запорізьке вище професійне училище» є відгуки про Запорізьку загальноосвітню вечірню школу ІІ-ІІІ ступ. №31.

Результативність впровадження досвіду: відкриті уроки для вчителів школи, виставка дидактичних матеріалів, участь у розробці матеріалів творчої групи.

Репрезентація досвіду: рівень репрезентації – навчальний заклад, районний.

Форми репрезентації: районний семінар, творча група

Тегі: творча особистість, елементи творчо-розвивальних технологій, нетрадиційні форми, особистісно-орієнтоване навчання, колективна і групова робота, креативне мислення, особистий досвід, компетентнісний підхід.

Посилання на досвід: http://zw.ciit.zp.ua/index.php/Участник:Єременко_Лілія_Федорівна

http://zw.ciit.zp.ua/index.php/%D0%A3%D1%87%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%BD%D0%B8%D0%BA:%D0%84%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9B%D1%96%D0%BB%D1%96%D1%8F_%D0%A4%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B0

 

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: jenya2016 (23.01.2016)
Переглядів: 1104 | Коментарі: 2 | Рейтинг: 1.0/94
Всього коментарів: 2
2 Петро  
Підписуюсь під кожним словом першого коментаря, бажаю вам перемоги, ви це заслуговуєте як ніхто інший. Буду за вас вболівати. У Вас все вийде. smile

1 Halvarugen  
Шановна Лілія Федорівна, як Ваш учень, як випускник вашої школи, щиро бажаю перемоги у цьому конкурсі, міцно тримаю за вас кулаки ))
Досі згадую Ваші уроки, дуже теплі, справжні, світлі, дійсно українські!
Багато речей, що Ви тоді нам казали, виявились правдою. Можливо, я не був найкращим Вашим учнем, але Ви були і є моєю найкращою Вчителькою.
Щастя Вам та довгих натхненних років праці, від якої Ви завжди отримували задоволення та з нами його розділяли.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2023