Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 11.08.2020, 08:49

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Формування та розвиток комунікативних компетентностей учнів 5-6 класів на уроках української мови та літератури

Формування та розвиток комунікативних компетентностей учнів 5-6 класів на уроках української мови та літератури на основі впровадження технології критичного мислення

 

ПІБ: Циганкова Ольга Іванівна

Посада: вчитель української мови та літератури

категорія: «спеціаліст вищої категорії»

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 32

Запорізької міської ради Запорізької області

директор: Остах Світлана Іванівна

адреса закладу: м. Запоріжжя, вул. 14 Жовтня,

 буд. 13,  індекс 69123

тел.: (061) 286-91-29

email: school32zp@ukr/net

сайт: http://school32zp.wix.com/school32zp

 

Провідна педагогічна ідея досвіду: Формування під час навчання навичок критичного мислення, яке разом із фаховою і соціальною компетентністю забезпечує конкурентоздатність і мобільність освіченої людини на ринку праці, її готовність жити і працювати в умовах неперервних змін.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Відомий мандрівний філософ Г.Сковорода вважав, що людина протягом життя має шукати і знайти щастя. Звичайно, школа не знає, де воно знаходиться, але її завдання – підготувати дитину до пошуків, тобто випустити у самостійне доросле життя із належним багажем знань.

А сучасність диктує свої закони: мова людей стає діловою, навіть у щоденному спілкуванні, лаконічною, сухою, позбавленою образності, яскравості. Добре володіння словом є мистецтвом, якому треба вчитися не один рік. Від цього залежить і соціальний статус людини, і професійна кар'єра. Щоб бути успішною, людина повинна володіти системою комунікативних якостей, вміти урівноважувати у своїй свідомості різні точки зору, піддавати ідею м'якому скепсису; об'єднувати активний й інтерактивний процеси; перевіряти окремі ідеї на можливість їх використання; моделювати системи доказів, на основі яких базуються різні точки зору; переоцінювати  та переосмислювати поняття та різну інформацію та використовувати їх самостійно під час прийняття рішення. Таку систему розумових стратегій і комунікативних якостей, що дозволяє ефективно взаємодіяти людині з інформаційною реальністю, називають критичним мисленням. Формування критичного мислення передбачає створення базового ставлення до себе і світу, яке вимагає варіативної, самостійної, осмисленої позиції. Ця позиція значно підвищує надійність освіти, тому що вона стає усвідомленою і рефлексивною і  посилює комунікативний потенціал особистості.

Науково-теоретична база досвіду. Критичне мислення є винаходом американських психологів. У цій галузі працювали видатні дослідники, зокрема Д.Халперн, С.Міллер, Дж.Андерсон, Дж.Брунер та ін.  У США давно втілюють у життя широкомасштабні проекти щодо навчання критичного мислення і накопичено чималий досвід у цьому.

Інтерес до технології розвитку критичного мислення як освітньої інновації з'явився в Україні наприкінці ХХ століття . Цю проблему досліджували науковці: О.Пометун, Л.Пироженко (інтерактивні методи), Н.Вукіна, Н.Дементієвська (критичне мислення), В.Макаренко, О.Туманцова (як опанувати технологію формування критичного мислення) та ін.

Стисла анотація досвіду

Реалізація технології розвитку критичного мислення на уроках української мови та літератури забезпечує розвиток і саморозвиток особистості, сприяє формуванню комунікативних компетентностей, міцному засвоєнню програмового матеріалу. Завдання вчителя, як технолога навчального процесу, в організації його таким чином, щоб отримати найбільшу ефективність кожного уроку. Ефективне керівництво процесом навчання створює оптимальні умови для прояву самостійності, творчої активності, дозволяє здійснювати індивідуальний підхід. Грунтовна підготовка матеріально-технічної бази та дидактичного оснащення, також є неодмінною складовою ефективної організації навчального процесу. З метою впровадження компетентнісно орієнтованої технології, намагаюся організовувати навчальну роботу так, щоб усі учні самі відкривали нове, а не одержували «готові відповіді». Саме такі заняття спрямовані на те, щоб учні вчилися вести полеміку, обґрунтовувати власну позицію при обговоренні, що важливо для формування аналітичного мислення, розвитку особистості, а відтак - комунікативної компетентності.

Автор даного педагогічного досвіду має можливість:

  • на конкретних прикладах показати використання прийомів технології критичного мислення на уроках мови та літератури; 
  • звернути увагу на спеціальну структуру уроків, на яких використовуються елементи даної технології; 
  • чітко визначити завдання, які стоять перед учителем і учнями на кожному етапі уроку;
  • розподілити навчальний час в межах основних етапів уроку;
  • показати форми та методи роботи школярів на уроці;
  • систему дидактичних матеріалів;
  • календарне планування з зазначенням форм роботи.

Окрім теоретичного дослідження проблем дидактики сучасного уроку та практичних рекомендацій наведено зразок плану-конспекту уроку із використанням прийомів технології критичного мислення.

Результативність досвіду. Результатом досвіду є підвищення рівня особистих навчальних досягнень учнів, поглиблення знань та умінь, задоволення індивідуальних пізнавальних запитів, розвиток креативного мислення учнів. Система роботи  підвищує інтерес до вивчення предмета, готує до успішної участі в олімпіадах і творчих конкурсах,  розкриває літературні, журналістські чи акторські здібності підлітків, школярі приймають активну участь в усіх заходах предметного тижня.

Репрезентація досвіду:

Автор досвіду бере активну участь у шкільному та районному методичних об'єднаннях,  презентує свій досвід, виступає з повідомленнями на педагогічних радах, семінарах, методичних днях району. Стала переможцем І (районного) етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2015»  у номінації «Українська мова та література».

 Посилання на сайт вчителя

http://cygankova-olga.wix.com/urkmova#!-/c1eyr

 



Джерело: http://school32zp.wix.com/school32zp#!blank/j3bua
Категорія: Українська та російська філологія | Додав: piskun528 (27.01.2016) | Автор: Циганкова Ольга Іванівна E W
Переглядів: 1000 | Теги: комунікативні компетентності, Українська мова, досвід роботи, критичне мислення | Рейтинг: 1.0/88
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020