Формування культурно-пізнавальних інтересів на уроках зарубіжної літератури
Черкащенко Світлана Юріївна, вчитель російської мови та зарубіжної літератури, спеціаліст першої категорії
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №38 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Бисько Ірина Володимирівна
вул. Парамонова, 7-А, м. Запоріжжя, 69059
тел. (061)7698019
E-mail: obschkola38@gmail.com
Адреса сайту: school38.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду Формувати загальнокультурну компетентність; сприяти розвитку культурно-пізнавальних інтересів; підвищувати рівень читацької активності та читацької культури учнів; поглиблювати навички аналізу художнього тексту, виховувати вдумливого читача.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду
- вимоги сучасної освіти до формування ключових компетентностей;
- низький рівень читацької культури суспільства;
- відсутність в учнів стійкої мотивації до читання;
- обмеженість пізнавальних інтересів підлітків;
- поширення масової культури; вплив сучасного медіа-простору на свідомість підлітків.
Науково-теоретична база досвіду У вітчизняній психолого-педагогічній літературі багато уваги приділяється дослідженню проблем розвитку культурно-пізнавального інтересу (Н.М. Бібік, В.Білий, М.Ф, Бєляєв, Л.І. Гордон, та ін.). Так пізнавальний інтерес трактується як «активне мотивоване емоційне ставлення суб'єкта до предмета пізнання, яке має систематично враховуватись і розвиватись у процесі навчання, оскільки безпосередньо впливає на формування і розвиток особистісної спрямованості дитини». Пізнавальний інтерес пов’язаний з намаганням учня самостійно розв’язати проблемне питання. При цьому учні шукають причину, намагаються проникнуть у сутність предмету, самостійно встановити закономірність, розкрити причинно-наслідкові зв’язки.
Отже урок літератури повинен бути спрямований на формування стійкого інтересу до читання, тобто «перетворення епізодичного переживання у емоційно-пізнавальне ставлення до предмета, яке спонукає учнів прагнути до пізнання нового, вирішувати пізнавальні завдання не тільки на уроці, але й у вільний час».
Державний стандарт передбачає «усвідомлення творів художньої літератури як важливої складової мистецтва, ознайомлення учнів з основними цінностями світової художньої культури, розкриття особливостей творів, літературних явищ і фактів у широкому культурному контексті, висвітлення зв’язків літератури з філософією, міфологією, фольклором, звичаями, віруваннями, культурними традиціями різних народів і національностей, розширення ерудиції учнів, виховання їх загальної культури, поваги до національних і світових традицій, толерантного ставлення до представників різних культур, віросповідань, рас і національностей».
Стисла анотація досвіду Оптимальним шляхом формування культурно-пізнавальних інтересів учнів вважаю застосування інтерактивних технологій. Наприклад, використання засобів масової комунікації, створення асоціативних рядів, «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Презентуй творчу роботу», комунікативний та акмеологічний тренінги, застосування елементів квест-технологій, завдання за вибором, робота в групах, робота в парах, створення презентацій, дослідницька робота в проектах, інтерактивні ігри, тощо.
Одним з найважливіших прийомів вважаю проблемну бесіду, яка дозволяє виявити рівень сформованості вмінь та навичок учня, його інтелектуальний рівень та навчальні можливості. У своїй діяльності використовую нестандартні форми уроку: урок - консультація, урок з груповими формами роботи, урок - бесіда, урок - гра, урок – дебати, урок - презентація, інтерактивний журнал, урок-конкурс.
Результативність впровадження досвіду Участь учнів в предметних олімпіадах, у творчих конкурсах, проектно-дослідницький діяльності, предметному тижні, відкритих уроках, забезпечення стабільності навчальних досягнень учнів.
Репрезентація досвіду Навчальний заклад – виступи на засіданні шкільного методичного об’єднання вчителів російської та української філології, педрадах, відкриті уроки; розміщення матеріалів з досвіду роботи на Заповікі та на сайті школи
Посилання: https://drive.google.com/file/d/0BxzcRI-_sS2ZemlwMkp2T2JMa28/view?usp=sharing
|