Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 06:02

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Формування креативних здібностей учнів на уроках української мови та літератури в умовах розвитку інноваційних технологій

Формування креативних здібностей учнів на уроках української мови та літератури в умовах розвитку інноваційних технологій

 

Федорович Олена Василівна,
вчитель української мови та літератури , спеціаліст вищої категорії, «старший учитель»


Запорізький багатопрофільний ліцей № 62Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Пархоменко І.В.
Адреса школи: м. Запоріжжя вул. 40 років Рад.України 9, 69006
Тел: 236-89-70, 236-09-19
Email: zpbpl62@rambler.ru
http://bpl62.zp.ua/index.php

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду полягає у відборі найефективніших відомих інноваційних технологій, а також виробленні певної сукупності нових авторських технологій щодо формування креативності учнів на уроках української мови та літератури у групах з поглибленим вивченням предмету.


Актуальність і перспективність досвіду зумовлені нагальною потребою соціуму в активних, комунікабельних, креативних і творчих особистостях, здатних нестандартно мислити і шукати нові підходи до вирішення проблем. Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтуються, приймають рішення, працюють люди творчі, гнучкі, креативні, здатні до використання нових ідей, задумів, нових підходів та рішень.
Школа повинна закласти підґрунтя розвитку творчого потенціалу особистості та визначити сталий напрямок цього процесу, де саме креативністьзабезпечує умови для розвитку творчої особистості дитини; сприяє виконанню завдань Національної доктрини розвитку освіти; сприяє позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потребі в самопізнанні, самореалізації та самовдосконаленні; дозволяє гарантувати досягнення певного стандарту освіти; забезпечує особистісно-орієнтовану модель навчання; актуалізує нестандартність у виявленні творчого потенціалу.


Науково-теоретичну базу досвіду становлять положення, що ґрунтуються на психологічній теорії творчої особистості та її розвитку(Р.Грановська, Я.Пономарьов), роботи вітчизняних та зарубіжних вчених з проблем технологізації освітнього процесу (Г.Сазоненко, В.Бондар, А.Горальський, А.Маслоу). Особливої уваги заслуговує праця "Основи педагогічної творчості" (автор С.О. Сисоєва ). 


Стисла анотація досвіду
Протягом п’яти останніх років мною були створені та апробовані нові технології, які були застосовані в процесі формування креативних здібностей учнів у профільних групах з поглибленим вивченням предмету і дали найбільш позитивні результати.
Найефективнішими при формуванні креативних здібностей учнів були вправи:«Літературна задача» і «Мовна задача»,які заставляють дитину не тільки читати, а й дають вихід на більш важливі процеси - вміння мислити,аналізувати, грамотно висловлювати свою думку, порівнювати, переконувати, робити висновки. Завдання «Легка оцінка» містить у собі елементи змагання,диференціаціїта активізації учнів, концентрує їх увагу. Перевірку домашніх завданья рекомендую проводити в цікавій активній формі, застосовуючи вправу «Всі на штурм», яка сприяє сумлінній підготовці домашніх завдань і підвищенню мотивації до навчання, креативності. Різновидом цієї вправи є «Перехресний штурм», який об’єднує учнів у групову роботу і охоплює кожного з цієї групи. Пропоную застосування «Провокаційних питань», які створюють і задають самі учні сприяє креативному мисленню, досконалому володінню теоретичним матеріалом. «Пошукові завдання» заставляють учнів нестандартно мислити і робити неочікувані висновки. Для розвитку аналітичного мислення і творчих здібностей рекомендую застосовувати вправу «Рецензування творчих робіт». Вправа «Самооцінка» виховує в учнів критичне ставлення до своїх знань і старань, усуває вічну суперечку між учнем і вчителем щодо справедливості оцінювання знань.Діалог, дискусія і дебати якнайкраще сприяють розвитку креативних здібностей і творчого потенціалу. Саме завдяки цим видам робіт учні вчаться культурно і аргументовано переконувати, шукати нестандартні підходи дорозв’язання проблеми, що є дуже важливим у житті.


 Результативність впровадження досвіду
У процесі роботи над проблемною темою я дослідила науково-теоретичну базу використання інноваційних технологій. Шляхом апробації і систематичного використання даних технологій на своїх уроках відібрала найефективніші, які сприяють розвитку креативності. Мною було розроблено нові технології, використання яких продуктивно впливало на розвиток креативних і творчих здібностей учнів, підготовлені методичні рекомендації щодо впровадження даних технологій на уроках української мови та літератури у профільних групах з поглибленим вивченням предмету. 
Результатом моєї роботи є участь дітей у роботі Малої академії наук(2015р. - ІІІ м. в області),у міській літературній грі «Лабіринт», міжнародних проектах;в предметній олімпіаді (2015/2016н. р. – 2- ІІІ м.), конкурсі ім. П.Яцика (2015/2016н. р. – ІІІ м.), творчих конкурсах,позакласних заходах з предмету.
Я постійно працюю над вдосконаленням своїх професійних здібностей, відвідую курси, беру участь в онлайн-навчаннях. У 2014/2015н.р. отримала сертифікат, що засвідчує участь у циклі семінарів-тренінгів «Школа філологічних наук». Улітку 2015н.р. – сертифікат, що засвідчує участь у вебінарі ВГ «Основа» затемою: «Технологія модульного уроку в сучасній школі», «Конструктор сучасного особистісно-орієнтованого уроку».
Я дійшла висновку, що впровадження відомих і новостворених інноваційних технологій на уроці сприяє розвитку інтелектуальних, творчих і креативних здібностей учнів, дозволяє творчо інтерпретувати різні підходи до організації навчально-виховного процесу, а не заглиблюватися в суть тільки однієї технології, створювати свою власну базу напрацювань, апробованих у ході роботи над проблемною темою.


Репрезентація досвіду
Матеріали з проблемної теми «Формування креативних здібностей учнів на уроках української мови та літератури в умовах розвитку інноваційних технологій»представлені на міському семінарі «Використання інноваційних технологій на уроках української мови та літератури в групах з поглибленим вивченням предмету»;надруковані як методичні поради на сайті ЗОІППО (Запорізького порталу Заповікі);представлені на ШМО вчителів гуманітарного циклу;представлені на педагогічній раді у багатопрофільному ліцеї№62; виставлені на діючому блозі вчителя.


Посилання на матеріал: http://fedoroviche62-ok.blogspot.com

http://bpl62.zp.ua

 

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: LeninRMO (24.01.2016)
Переглядів: 1109 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.0/28
Всього коментарів: 1
1 elint_m  
Дякуємо за Ваш вибір актуальної теми та цікавий досвід!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024