Провідна педагогічна ідея досвіду: Створення умов для розвитку творчої активності учнів шляхом запровадження інтерактивних методів, особистісно орієнтованих технологій навчання, спрямованості навчальної діяльності на формування і розвиток комунікативної компетентності особистості.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: Необхідність в особистості, здатної приймати відповідальні рішення, критично мислити, творчо вирішувати проблеми, самореалізовуватися.
Науково-теоретична база досвіду: Досвід ґрунтується на роботах І. Г. Єрмакова, Д. О. Пузікова, Г. М. Несен, І. В. Родигіної, Л. В. Сохань (компетентнісний підхід до навчання), О. І. Пометун, Л. І. Пироженко (інтерактивні технології), А. С. Бєлкіна (технологія «Створення ситуації успіху»), О. М. Пєхоти, Т. В. Гришиної (освітні технології), В. Д. Шарко, Ю. В. Васькова (педагогічні теорії, технології, досвід) тощо.
Стисла анотація досвіду: У процесі роботи з дітьми дійшла висновку, що кожен учень унікальний, здатний до самоактуалізації, до розвитку власних творчих здібностей. Одним із найперспективніших шляхів виховання самостійної, комунікативної, ініціативної, вдумливої особистості, озброєння її необхідними вміннями і навичками є впровадження активних форм і методів навчання.
Найперше завдання вбачаю в тому, щоб сприяти підвищенню культури мовлення, яка є показником рівня культури думки. А щоб говорити і писати добре, правильно, треба вміти добирати в конкретній ситуації спілкування найдоречніші мовні засоби. На своїх уроках намагаюся викликати в душі дитини прагнення до вироблення мовної майстерності, якій властиві образність та творчість. Досягти цього можна тільки навчаючи, систематично спостерігаючи за словом, перетворюючи думку на слово.
Педагог повинен не стільки говорити сам, скільки сприяти розвитку мовлення та формуванню мовної культури учнів і розкривати перед ними її функціональні можливості як засіб взаємодії з іншими людьми. Тому вважаю за необхідне на кожному уроці приділяти велику увагу роботі над збагаченням словникового запасу, над лексичним значенням слів та словосполучень.
Традиційними стали в системі роботи такі методи, як «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Навчаючи - вчуся»,« Займи позицію», «Робота в парах», «Коло ідей» тощо. Щоб зробити процес навчання учнів на уроках української мови та літератури більш емоційним, яскравим, цікавим, розвинути творчу уяву і мислення школярів, їх організаційні та комунікативні здібності надаю перевагу ігровим формам і методам роботи, наприклад, «Мудра сова»,«Зіпсований телевізор»,«Юний письменник» та багато інших.
Практична значущість досвіду полягає у використанні різних способів організації діяльності школярів на уроках української мови, літератури та в позаурочний час, у застосуванні ефективних методів та прийомів навчання, спрямованих на виховання комунікативно компетентної особистості..
Результативність впровадження досвіду:
· Підвищення рівня сформованості комунікативних навичок учнів.
· Створення комфортних умов для навчання, розвитку та виховання дітей.
· Підвищення мотивації, пізнавального інтересу учнів до навчання та рівня навчальних досягнень.
· Використання нових сучасних технологій, методів і форм роботи.
· Збільшення кількості учнів, які беруть участь в інтелектуальних та творчих конкурсах
· Підвищення рівня креативного та критичного мислення.
· Збільшення кількості учнів, здатних до самостійної роботи на рівнях конструктивної та творчої діяльності.
Репрезентація досвіду
- Публікації на шкільному сайті.
- Проведення семінару для вчителів школи «Формування комунікативної компетентності на уроках української мови, літератури та в позаурочний час».
- Участь учнів у районних, міських та обласних конкурсах.
- Виступ на шкільному і районному методичних об'єднаннях.
- Досвід має практичне значення не тільки для вчителів української та російської філології, а й для інших педагогів, які формують та розвивають комунікативну компетентність своїх учнів.
Посилання на матеріал: http://natalijagarkavaja.blogspot.com/2015/12/blog-post.html