Формування гуманних засад особистості засобами театрального мистецтва
Соловйова Галина Леонідівна
вчитель російської мови, зарубіжної літератури
спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 37 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор школи: Баєва Ірина Володимирівна
Адреса школи: вул. Кронштадтська,17-А, м. Запоріжжя, 69001
тел.(0612) 32-60-02, факс 32-60-02
E-mail: shkola37zp@gmail.com
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Не тільки теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного формування гуманістично налаштованої особистості, але й показати практичне спрямування і втілення зазначених ідей гуманної педагогіки у повсякденній педагогічній діяльності.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
У сучасному світі виникає необхідність прийняття класичних педагогічних цінностей із їхніми основоположними поняттями духовності та гуманності, любові й добра, миру й блага, які чітко позначені в «Маніфесті гуманної педагогіки», прийнятому 17 липня 2011 р. у місті Бушеті ( Грузія).
Співавтори Маніфесту закликали до єднання і співробітництва в оздоровленні та оновленні освітнього світу, щоб «кожна Дитина виховувалась Людиною Благородною та Великодушною, розвивалась духовно і морально, оволодівала знаннями, що розширюють її свідомість і ведуть до творчості і творення блага, вчилась виражати, берегти та стверджувати в житті свою вільну волю, любила Батьківщину, цінувала та бережно ставилася до багатовікової культури свого народу і людства».
Виховання ж – багатогранний, складний, довготривалий процес, він передбачає формування у дитини єдиної системи цінностей і соціальних компетентностей. А це (в комплексі) й ставлення до себе і своїх близьких, і відношення до природи, суспільства, своєї країни. Тому цей процес має бути спрямованим на розвиток у дітей кращих рис Людини і Громадянина – Гуманіста.
Таким чином, актуальність теми зумовлена і визначається змістом провідних завдань виховання сучасної людини: це виявлення і розвиток таланту, розумових і фізичних здібностей, формування в учнів високої пізнавальної культури, гуманістичного сприйняття світу і людської спільноти, організація змістовного дозвілля, визначення свого місця в житті.
Науково-теоретична база досвіду:
Концепція гуманістичних цінностей учня ґрунтується на науково – правовій базі, яку складають: загальна Декларація прав людини, Декларація прав дитини, Конвенція ООН про права дитини, Конституція України, Закон України «Про освіту», «Про загальну середню освіту».
Спирається на провідні ідеї, відбиті в «Маніфесті гуманної педагогіки», прийнятому 17 липня 2011 року у місті Бушеті ( Грузія).
У навчально-виховному процесі та у ході розробки представлених матеріалів досвіду вчителем використовуються наступні педагогічні технології:
- Особистісно-орієнтована, гуманної педагогіки
- Технологія розвивального навчання
- Комп’ютерні (інформаційні)
- Мультимедійні
- Проблемні
- Інтерактивні
- Ігрові
Стисла анотація досвіду:
За інноваційним потенціалом – раціоналізаторський.
Школа № 37 спрямовує свої зусилля на виявлення і розвиток таланту, розумових і фізичних здібностей дітей і підлітків, формування в учнів високої пізнавальної культури, гуманних засад особистості, організацію змістовного дозвілля, а також налаштовує вихованців на визначення свого місця в житті.
В школі розв'язанню зазначених завдань дуже допомагає курс за вибором «Абетка театрального мистецтва», або «АТМ», (1–4 класи) та багаторічна робота шкільної театральної студії «Віват!» (6-11 класи).
Курс «АТМ» сприяє формуванню комунікативних та психологічних компетентностей, особистісному розвитку учнів, самовдосконаленню та творчому ставленню до життя. На заняттях основна увага приділяється розвитку артикуляції, мовлення, сценічного руху, вмінню працювати з ляльками, підготовці фрагментів вистав, колективному творенню гри – казки. В дитячому колі створюються умови для плідної співпраці, індивідуальної та колективної роботи. На заняттях формується доброзичливий психологічний клімат; виробляється тактика партнерства та співробітництва. Об’єднуються зусилля акторів – професіоналів та юних аматорів.
Традиційно двічі в навчальному році діти звітують про свої творчі досягнення. Театральний звіт 27.05.2015 року став методом діагностики прогнозованого: саме під час звіту поняття толерантності, доброти, справедливості, поваги до праці та оточуючих набувають реального сенсу.
А заняття у шкільній театральній студії «Віват!» (6-11 класи) сприяють самовдосконаленню, формують гуманні погляди та естетичні смаки у широкому значенні, осмислене, свідоме ставлення до гуманістичних принципів життя. Члени студії творчо співпрацюють із Запорізькою обласною бібліотекою для юнацтва (фрагменти роботи з ляльками, інсценізації байок, сцени з ігрової вистави-експромта «Ріпка» (розіграно безпосередньо під час заходу в бібліотеці).
Отже, класний колектив, що творчо працює на уроках, творчий театральний дитячий колектив, члени якого співпрацюють на позаурочних заняттях, впливають на кожного учасника творчого навчально-пізнавального і виховного процесу, а саме на формування гуманних засад особистості – почуття привабливості моральної краси, прагнення робити людям добро, адже є «одна справжня розкіш – це розкіш спілкування» (А. Сент – Екзюпері). Саме така навчально-виховна робота з учнями у невеличких творчих колективах на уроках і позаурочних заняттях забезпечує творення гуманних освітніх осередків та території духовної краси в навчальному закладі. Гуманна педагогика у творчій учительській практиці розвивається, розширюється, поглиблюється. Така робота – це певний внесок у творення живої педагогіки на підставі фундаментального та незмінного для гуманної педагогіки поняття духовного гуманізма.
Результативність впровадження досвіду
Запровадження цієї методики дозволило досягти значного підвищення активності учнів у культурному та суспільному житті, мотивуванню навчальної діяльності учнів та зацікавленості учнів предметами суспільно-гуманітарного спрямування. Отже, слугує досягненню сталого рівня формування комунікативної та соціокультурної компетентностей на виконання вимог нової (5-7) та діючої (8-11) навчальних програм із зарубіжної літератури, української літератури, художньої культури. Учні школи щороку беруть активну участь у інтелектуальних і творчих конкурсах з російської мови та зарубіжної літератури мови («Олімпус», «Російське ведмежа», «Геліантус», у шкільному та районному етапах олімпіади з російської мови та зарубіжної літератури (ІУ-У-УІІ місця на рівні мовних спеціалізованих шкіл району), у 2015-2016 н.р.–ІІІ місце (Мельникова І., 11-А клас). Члени театрального колективу «ВІВАТ!» беруть участь у фесивалях і конкурсах «Таланти твої, Україно!», «Світ театру і Я» тощо. Випускники школи майже щороку поповнюють ряди студентів ЗНУ, КПУ, ЗНТУ, успішно навчаючись на факультетах журналістики, юридичному та правознавства, менеджменту і управління тощо, де вимагається вміння говорити, спілкуватися, ґрунтовні знання з мови та достатньо широкий культурологічний світогляд.
Додається презентація з теми.
Репрезентація досвіду
Напрацювання вчителя можуть бути використані колом учителів (викладачів) школи, району, міста (області): можливе відтворення (повторення) і творче використання досвіду, розширення до масового. Матеріал створювався та доповнюється і видозмінюється вчителем протягом 16-ти років, перевірений в роботі з учнями.
Тегі: «гуманістичні цінності», «співтворчість на засадах гуманної педагогіки»; «заняття у шкільній театральній студії», «формування гуманних засад особистості», «почуття привабливості моральної краси», «прагнення робити людям добро», «курс «Абетка театрального мистецтва» сприяє формуванню комунікативних та психологічних компетентностей», «розвиток у дітей кращих рис Людини і Громадянина – Гуманіста».
Матеріали розміщені на сайті школи № 37: https://yadi.sk/d/-YPp-wx3n6TzS
|