Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 16:49

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Формування гуманних засад особистості засобами театрального мистецтва

Формування гуманних засад особистості засобами театрального мистецтва

Соловйова Галина Леонідівна

вчитель російської мови, зарубіжної літератури

спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 37 Запорізької міської ради Запорізької області

Директор школи: Баєва Ірина Володимирівна

Адреса школи: вул. Кронштадтська,17-А, м. Запоріжжя, 69001     

тел.(0612) 32-60-02, факс 32-60-02       

E-mail: shkola37zp@gmail.com

 

 

Провідна педагогічна ідея досвіду:

Не тільки  теоретично обґрунтувати педагогічні умови ефективного формування гуманістично налаштованої особистості, але й показати практичне спрямування і втілення зазначених ідей гуманної педагогіки у повсякденній педагогічній діяльності.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду

У сучасному світі виникає необхідність прийняття класичних педагогічних цінностей із їхніми основоположними поняттями духовності та гуманності, любові й добра, миру й блага, які чітко позначені в «Маніфесті гуманної педагогіки», прийнятому 17 липня 2011 р. у місті Бушеті ( Грузія).  

Співавтори Маніфесту закликали до єднання і співробітництва в оздоровленні та оновленні освітнього світу, щоб «кожна Дитина виховувалась Людиною Благородною та Великодушною, розвивалась духовно і морально, оволодівала знаннями, що розширюють її свідомість і ведуть до творчості і творення блага, вчилась виражати, берегти та стверджувати в житті свою вільну волю, любила Батьківщину, цінувала та бережно ставилася до багатовікової  культури  свого  народу  і  людства».

Виховання ж – багатогранний, складний, довготривалий процес, він передбачає формування у дитини єдиної системи цінностей і соціальних компетентностей. А це (в комплексі) й ставлення до себе і своїх близьких, і відношення до природи, суспільства, своєї країни. Тому цей процес має бути спрямованим на розвиток у дітей кращих рис Людини і Громадянина – Гуманіста.

Таким чином, актуальність теми зумовлена і визначається змістом провідних завдань виховання сучасної людини: це виявлення і розвиток таланту, розумових і фізичних здібностей, формування в учнів високої пізнавальної культури, гуманістичного сприйняття світу і людської спільноти, організація змістовного дозвілля, визначення свого місця в житті.

Науково-теоретична база досвіду:

Концепція гуманістичних цінностей учня ґрунтується на науково – правовій базі, яку складають: загальна Декларація прав людини, Декларація прав дитини, Конвенція ООН  про права дитини, Конституція України, Закон України «Про освіту», «Про загальну середню освіту».

Спирається на провідні ідеї, відбиті в «Маніфесті гуманної педагогіки», прийнятому 17 липня 2011 року у місті Бушеті ( Грузія). 

У навчально-виховному процесі та у ході розробки  представлених матеріалів досвіду вчителем використовуються наступні педагогічні технології:

  • Особистісно-орієнтована, гуманної педагогіки
  • Технологія розвивального навчання
  • Комп’ютерні (інформаційні)
  • Мультимедійні
  • Проблемні
  • Інтерактивні
  • Ігрові

Стисла анотація досвіду:

За інноваційним потенціалом –  раціоналізаторський.

Школа № 37 спрямовує свої зусилля на виявлення і розвиток таланту, розумових і фізичних здібностей дітей і підлітків, формування в учнів високої пізнавальної культури, гуманних засад особистості, організацію змістовного дозвілля, а також  налаштовує вихованців на  визначення свого місця в житті.                                                                                                                                                 

В школі розв'язанню зазначених  завдань  дуже допомагає курс за вибором «Абетка театрального мистецтва», або «АТМ», (1–4 класи) та багаторічна робота шкільної театральної студії «Віват!» (6-11 класи).

Курс «АТМ» сприяє формуванню комунікативних та психологічних компетентностей, особистісному розвитку учнів, самовдосконаленню та творчому ставленню до життя. На заняттях основна увага приділяється розвитку артикуляції, мовлення, сценічного руху, вмінню працювати з ляльками, підготовці фрагментів вистав, колективному творенню гри – казки. В дитячому колі створюються умови для плідної співпраці, індивідуальної та колективної роботи. На заняттях формується доброзичливий психологічний клімат; виробляється тактика  партнерства та співробітництва. Об’єднуються зусилля акторів – професіоналів та юних аматорів.

Традиційно двічі в навчальному році діти звітують про свої творчі досягнення. Театральний звіт 27.05.2015 року став методом діагностики прогнозованого: саме під час звіту поняття толерантності, доброти, справедливості, поваги до праці та оточуючих набувають реального сенсу.

А заняття у шкільній театральній студії «Віват!» (6-11 класи) сприяють самовдосконаленню, формують гуманні погляди та естетичні смаки у широкому значенні, осмислене, свідоме ставлення до гуманістичних принципів життя. Члени студії творчо співпрацюють із Запорізькою обласною бібліотекою для юнацтва (фрагменти  роботи з ляльками, інсценізації байок, сцени з ігрової вистави-експромта «Ріпка» (розіграно безпосередньо під час заходу в бібліотеці).

Отже, класний колектив, що творчо працює на уроках, творчий театральний дитячий колектив, члени якого співпрацюють на позаурочних заняттях, впливають на кожного учасника творчого навчально-пізнавального і виховного процесу, а саме на формування гуманних засад особистості – почуття привабливості моральної краси, прагнення робити людям добро, адже є «одна справжня розкіш – це розкіш спілкування» (А. Сент – Екзюпері). Саме така навчально-виховна робота з учнями у невеличких творчих колективах на уроках і позаурочних заняттях забезпечує творення гуманних освітніх осередків та території духовної краси в навчальному закладі.  Гуманна педагогика у творчій учительській практиці розвивається, розширюється, поглиблюється. Така робота – це  певний внесок у творення живої педагогіки на підставі фундаментального та незмінного для гуманної педагогіки поняття духовного гуманізма.

Результативність впровадження досвіду

Запровадження цієї методики дозволило  досягти значного підвищення активності учнів у культурному та суспільному житті, мотивуванню навчальної діяльності учнів та зацікавленості учнів предметами суспільно-гуманітарного спрямування. Отже, слугує досягненню сталого  рівня формування комунікативної та соціокультурної компетентностей на виконання вимог нової (5-7) та діючої (8-11) навчальних програм  із зарубіжної літератури, української літератури, художньої культури. Учні школи щороку беруть активну участь у інтелектуальних і творчих конкурсах з російської мови та зарубіжної літератури мови («Олімпус», «Російське ведмежа», «Геліантус», у шкільному та районному етапах олімпіади з  російської мови та зарубіжної літератури (ІУ-У-УІІ місця на рівні мовних спеціалізованих шкіл району), у 2015-2016 н.р.–ІІІ місце (Мельникова І., 11-А клас). Члени театрального колективу «ВІВАТ!» беруть участь у фесивалях і конкурсах «Таланти твої, Україно!», «Світ театру і Я» тощо. Випускники школи майже щороку поповнюють ряди студентів ЗНУ, КПУ, ЗНТУ, успішно навчаючись на факультетах журналістики, юридичному та правознавства, менеджменту і управління тощо,  де вимагається  вміння говорити, спілкуватися, ґрунтовні знання з мови та  достатньо широкий культурологічний світогляд.

Додається презентація з теми.

Репрезентація досвіду

Напрацювання вчителя можуть бути використані  колом учителів  (викладачів) школи, району, міста (області): можливе відтворення (повторення) і творче використання досвіду, розширення до масового. Матеріал створювався  та доповнюється і видозмінюється вчителем протягом 16-ти років, перевірений в роботі з учнями.

Тегі: «гуманістичні цінності», «співтворчість на засадах гуманної педагогіки»; «заняття у шкільній театральній студії», «формування гуманних засад особистості», «почуття привабливості моральної краси», «прагнення робити людям добро», «курс «Абетка театрального мистецтва» сприяє формуванню комунікативних та психологічних компетентностей», «розвиток у дітей кращих рис Людини і Громадянина – Гуманіста».

Матеріали розміщені на сайті школи № 37: https://yadi.sk/d/-YPp-wx3n6TzS

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: jenya2016 (25.01.2016)
Переглядів: 1060 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 1.0/68
Всього коментарів: 1
1 vlad90506  
Дуже цікаво!

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024