Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 19.04.2024, 16:49

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Формування читацької культури учнів шляхом залучення їх до різноманітних форм позаурочної діяльності з літератури
Формування читацької культури учнів шляхом залучення їх до різноманітних форм   позаурочної діяльності з літератури (російської та зарубіжної)

Творча група вчителів російської мови та літератури, зарубіжної літератури Шевченківського району міста Запоріжжя:
Богуславська Лариса Іванівна – керівник творчої групи, вчитель російської мови та літератури ЗЗШ № 77, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель;
Мілешина Світлана Миколаївна - вчитель російської мови та літератури   ЗЗШ № 77, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель;
Очеретіна Ірина Миколаївна – вчитель російської мови та літератури  ЗЗШ № 12, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель;
Снопик Наталя Володимирівна – вчитель російської мови та зарубіжної літератури ЗСШФК № 18, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель;
Лігун Людмила Леонідівна - вчитель російської мови та зарубіжної літератури ЗСШФК № 18, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель;
Щедурських Юлія Миколаївна  – вчитель російської мови та літератури  ЗЗШ № 52, спеціаліст І категорії;
Ліхачова Світлана Геннадіївна – вчитель російської мови та зарубіжної літератури ЗНВК № 60, спеціаліст вищої категорії;
Федотичева Наталя Іванівна - вчитель російської мови та зарубіжної літератури ЗГ № 93, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.

Контактна інформація:
Запорізька загальноосвітня школа № 77 Запорізької міської ради Запорізької області.
Директор: Колотова Тетяна Євгеніївна.  
Адреса: вул. Памірська 91, тел. 68-80-39, e-mail:znvk77@bigmir.net

Провідна педагогічна ідея досвіду
Презентувати досвід вчителів російської мови і літератури, зарубіжної літератури Шевченківського району м. Запоріжжя щодо формування високої читацької та загальної культури, естетичного смаку шляхом залучення учнів до різноманітних форм позаурочної роботи з предмету.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Провідними завданнями літературної освіти сьогодення є формування гуманітарного простору для всебічного розвитку творчої особистості; розвиток у школярів стійкої мотивації до читання, потреби у зверненні до художньої літератури впродовж життя; збагачення духовно-емоційного досвіду учнів, формування їхньої загальної культури.
Позаурочна робота є найважливішою складовою частиною професійної діяльності вчителя, яка надає величезні можливості для того, щоб зацікавити учнів своїм предметом, зробити його улюбленим. Педагогічний процес у позакласній діяльності сприяє формуванню у дітей почуття власної винятковості під час пошуків і створення творчих ідей. Діяльність педагога в цьому процесі має бути органічно пов'язана з діяльністю дітей, їх, настроєм і внутрішнім станом.
Перспективність досвіду: 
Створення сприятливих умов для залучення дітей до  реальної співтворчості, інтелектуального діалогу, успіху, можливості почуватися вільно.
Позаурочна робота з літератури  сприяє розвитку незалежного мислення, передбачає  гнучке й гармонійне поєднання індивідуальної, групової та колективної діяльності, самостійної та педагогічно скерованої.
Одна з особливостей позаурочної діяльності як педагогічного процесу полягає в тому, що дитина не боїться отримати незадовільну оцінку. Спираючись на унікальність і неповторність кожної дитини, педагог має розвинути отримані знання з літератури, перетворити їх у соціальний досвід. Завдяки цьому нейтралізується функціональний підхід до дитини, фрагментарність у вихованні, інтелектуальні перевантаження.
Науково-теоретична база досвіду
Методичне підґрунтя досвіду та його практична реалізація спираються на Національну доктрину розвитку освіти, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Концепцію літературної освіти, Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, Концепцію національно-патріотичного виховання дітей та молоді.
Проблемам позаурочної діяльності й процесу виховання засобами літератури, впливу на становлення особистості юного читача приділяли увагу в своїх роботах такі методисти, як  Л.С. Айзерман, Т.Г. Браже, Є.М. Ільїн, В.Г. Маранцман та інші. Дослідники доводять, що організація роботи щодо літературної освіти учнів у школі не обмежується лише рамками уроків за відповідними державними програмами. Принаймні, не повинна обмежуватися, оскільки, переслідуючи мету виховання зацікавленого та кваліфікованого читача, не можна розраховувати на успіх, якщо зацікавленість літературою закінчується дзвоником, що сповіщає про закінчення уроку. А позакласна та позашкільна робота саме і сприяє тому, аби зняти це обмеження, сприяти поглибленню творчих здібностей та естетичних смаків учнів, їхній самостійності та підвищенню читацької культури.
В. О. Сухомлинський вбачав завдання школи у тому, аби „кожен крок до знань був гордим злетом птаха, а не стомленою ходою знесиленого мандрівника, який ледь тягне за спиною важку ношу”. Позакласна робота, власне, й відкриває перед учнями можливості такого злету: вони набагато краще починають вчитися, охоче звертаються до додаткової літератури з предмету, у них з’являється бажання до самостійної роботи з книгою, а плідність уроків літератури, своєю чергою, у суттєвий спосіб визначається підвищеним інтересом до мистецтва.
З іншого боку, Н. П. Тєрєнтьєва взагалі вважає, що саме інтерес і є „рушійною силою позакласної роботи”. Цей інтерес, на думку методиста, живиться, зокрема, по-перше, досить швидкою реалізацією особистісно значимого задуму, динамічним досягненням кінцевого результату – чи це спектакль, чи літературний турнір, чи конкурс читців тощо. А по-друге, форми позакласної роботи передбачають більш відкритий, ніж у рамках уроку, характер різнопланового спілкування (міжособистісного, пізнавального, художнього, творчого), а також неформальний характер стосунків між учителем та учнями.
Розробка концепції квестів як навчальних завдань належить американським вченим - професорам Державного університету м. Сан-Дієго Берні Додж і Тому Марч. У середині 90-х років минулого сторіччя вони розробили методичні рекомендації, приклади та шаблони для створення квестів. Свою технологію вони позначили як веб-квест - завдання дослідницького типу, для виконання якого учні використовують інформацію з Інтернет-ресурсів.
Стисла анотація досвіду
Матеріали досвіду містять практичні наробки вчителів російської мови та літератури, зарубіжної літератури щодо формування читацької культури у позаурочній роботі, а саме:
* використання технології «живого» квесту при проведенні предметного тижня (досвід вчителів ЗСШФК № 18);
* формування полікультурної компетенції учнів шляхом інтеграції предметів «Література», «Художня культура», «Образотворче мистецтво» (проведення предметної декади в ЗЗШ № 52, керівник ШМО Щедурських Ю.М.);
* літературна вітальня як форма залучення школярів до найвищих досягнень світової літератури та культури (авторські сценарії вчителя ЗЗШ № 77 Мілешиної С.М.);
* проектна діяльність вчителів і учнів ЗЗШ № 12 щодо вивчення творчої спадщини М.В. Гоголя (керівник ШМО Очеретіна І.М.);
* створення єдиного читацького простору на основі взаємодії «школа –бібліотека» (співробітництво ЗНВК № 60 (вчитель Ліхачова С.Г.) та Обласної бібліотеки для юнацтва);
* робота шкільного гуртка «Школа журналістів», науково-дослідницька робота з учнями в рамках діяльності МАН, літературно-інтелектуальна гра «Лабіринт» (з досвіду роботи вчителя ЗГ № 93 Федотичевої Н.І.).

Результативність впровадження досвіду
Різноманітні форми позакласної роботи, що застосовують вчителі російської мови та літератури, зарубіжної літератури Шевченківського району, сприяють формуванню у дітей почуття власної винятковості під час пошуків та створення творчих ідей, розвитку інтелектуального потенціалу, стійкої мотивації до читання. Учні шкіл Шевченківського району є активними учасниками і переможцями обласних, міських конкурсів: «Нащадки переможців», «Квітневі дзвони», «Моральний вчинок», «Герой нашого часу», Міжрегіонального конкурсу ораторського мистецтва, обласного конкурсу есе «Я - європеєць» та ін. ; посідають призові місця на обласному етапі Всеукраїнської учнівської олімпіади з предмету, у конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт при МАН.

Репрезентація досвіду
> виступи вчителів на засіданнях РМЦ вчителів російської мови та літератури, зарубіжної літератури Шевченківського району;
> міський семінар «Формування читацької компетенції школярів у позакласній роботі з предметів філологічного циклу» (березень 2014р.);
> Всеукраїнська конференція «Гоголівські читання» (квітень, 2015р., м. Полтава);
> Обласний семінар «Види творчих робіт учнів при вивченні російської мови та літератури» (травень, 2015 р.);
> Федотычева Н.И. Формирование творческих способностей учащихся в ходе работы над проектом "Литературно-интеллектуальная игра "Лабиринт"// сб. "Творческая мастерская словесника: по материалам межрегионального семинара "Виды творческих работ на уроках русского языка и литературы"/составители А.Ф.Куринная, Т.Н.Путий. - Запорожье: Кругозор, 2015;
> матеріали розміщені на сайтах: 
Литературная гостиная «Свеча» / блог Мілешиної С.М. – режим доступу: http://lutgost.blogspot.com/

«Мысли вслух» / блог Лігун Л.Л. – режим доступу: http://ligunll.blogspot.com/p/2015-2016.html   

Блог Щедурських Ю.М. – режим доступу: uchitelshedurskih.blogspot.com

Блог учителей русского языка школы № 12 г. Запорожья – режим доступу: http://morus12zp.blogspot.com

Посилання на матеріал:
Робота
Додатки до роботи

Категорія: Українська та російська філологія | Додав: shevchenko (21.01.2016)
Переглядів: 1199 | Коментарі: 5 | Теги: Шевченківський район | Рейтинг: 1.0/131
Всього коментарів: 5
5 Pulka  
Досвід заслуговує на увагу! Можна використовувати при роботі з учнями будь якого  віку. smile

4 myokin  
Цікава робота дуже високого рівня.

3 skaywind  
Чудовий досвід! smile

1 violashigina7381  
Масштабная работа масштабного районного методического центра.

2 gwa50  
Интересный опыт. Заслуживает внимания.

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2024