Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 17.04.2021, 23:42

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Українська та російська філологія

Ейдетика і функціонально-системний підхід на уроках української мови та літератури

Ейдетика і функціонально-системний підхід на уроках української мови та літератури

Шаго Лариса Миколаївна
вчитель української, російської мови та літератур,  спеціаліст  вищої категорії

Приватний комплекс безперервної освіти «Школа «ЕйдоС»

Директор: Грединарова Олена Михайлівна

Адреса школи: вул. Нижньодніпровська, 4а, м. Запоріжжя, Україна, 69091

Телефон:  (061) 220-02-13, 220-90-04

Факс: 220-06-37

е-mail: eidos-zp@ukr.net

 

Провідна педагогічна ідея досвіду 
   Для того щоб бути успішними і ефективними в майбутньому, діти повинні зараз навчитися швидко сприймати, засвоювати й творчо переосмислювати великий обсяг інформації. Стає важливим формування у дітей здатності самостійно добувати і застосовувати знання, ретельно обдумувати прийняті рішення і чітко планувати дії, ефективно співпрацювати, бути відкритими для нових контактів і культурних зв'язків. Тобто потрібно усвідомлено володіти прийомами продуктивної комунікації та раціональними засобами розумової праці.  Крім того, переходячи від шкільного навчання до професійного, учні повинні скласти іспити, і, як би вони не змінювались за своєю формою,  для успішного їх складення потрібно знати великий об`єм фактичної інформації, уміти логічно та творчо мислити. Все вищесказане не є новиною або відкриттям, здається, всі вже розуміють що повинен учень отримувати в школі, проблемним є питання який інструмент має бути в арсеналі дитина та як навчити її ним користуватись. Потрібна технологія, яка була б доступною широкому колу зацікавлених педагогів, вона повинна бути досить легкою для застосування її на всіх навчальних предметах, і, в той же час, забезпечувати високу якість засвоєння предметного матеріалу. 
   Ідея досвіду полягає у запровадженні на уроках мови та літератури універсальних інструментів TRIZ та ейдетики, а через формування системного уявлення про об’єкти в навколишньому середовищі в цілому, через надання вибору раціональних способів збереження у пам’яті та швидкого відновлення необхідної інформації, формування  в учнів дослідницького стилю мислення, який, на наш погляд, є універсальним для сьогодення і майбутнього.

Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: 
   Системне мислення - не справа вільного вибору, а необхідність. В даному досвіді представлене ефективне використання схеми-моделі функціонально-системного підходу (схема-модель ФСП - авторська розробка Грединарової О.М.) та ейдетичних прийомів у навчанні мови та літератури при роботі з понятійним, термінологічним та фактологічним матеріалом, що допомагає структурувати набуті раніше і нові знання учнів, вивчати матеріал за відпрацьованим алгоритмом, що значно економить час і знімає психологічну напругу при зіткненні з невідомим поняттям,  перед необхідністю вивчати та запамятовувати обємні твори. Авторська схема-модель функціонально-системного підходу - це інструмент системного аналізу об'єктів, предметів, явищ.
        Працюючи за ФСП, ми формуєму універсальні компетенції, що є завданням, поставленим державою перед освітянами:

  • організованість і критичність мислення;
  • висока здатність до самонавчання і швидкого освоєння нових знань і навичок; 
  • системний підхід до вирішення проблем; 
  • вміння швидко орієнтуватися і знаходити вихід в незвичних ситуаціях; 
  • здатність вирішувати завдання, не обмежуючись вузькою професійною спрямованістю; 
  • розвиток емоційного інтелекту;
  • впевненість у своїх силах і вміннях.

   Найбільш вдалий час для оволодіння інструментами TRIZ і ейдетичними техніками - шкільний вік, і школа повинна навчити дітей використовувати ці техніки, починаючи із  засвоєння шкільного матеріалу й поступово формуючи гармонійно розвинену компетентну особистість з дослідницьким стилем мислення.
        
Науково-теоретична база  досвіду 
   Розробником науково-теоретичної бази та керівником практичного запровадження ФСП у школі є директор школи, доцент, кандидат психологічних наук, доцент кафедри психології Грединарова О.М., автор методичного посібника для педагогів, психологів і студентів «Схема-модель функціонально-системного підходу як інструмент систематизації знань учнів і формування системного і творчого мислення».     
   Теоретичною базою для запровадження ейдетики у школі стали науково-теоретичні роботи та практичні семінари доктора педагогічних наук, професора російської академії енциклопедій, засновника «Школи Ейдетики», наукового консультанта з запровадження ейдетики в Школі «ЕйдоС» Матюгіна І.Ю.
        
Стисла анотація досвіду 
   Досвід має практичне спрямування і включає в себе низку фрагментів уроків з використанням схеми-моделі ФСП та застосуванням ейдетичних прийомів. Кожен з наведених фрагментів представлений у вигляді готового інтелектуального продукту спільної роботи учнів та вчителя і алгоритму його створення, тобто алгоритму дослідження мовного або літературного явища у відповідності до вимог державних програм щодо формування компетенцій та з застосуванням схеми-моделі ФСП і ейдетичних прийомів. Опис алгоритму  є детальним, з поясненням мети та доцільності тих чи інших дій на окремих етапах, для прикладу взято найбільш складні, з нашої точки зору, теми з мови та літератури. Опис роботи з використання ФСП та ейдетичних прийомів максимально спрощено, так що, ознайомившись з матеріалом, вчитель може відразу перейти до практичного застосування досвіду у навчально-виховному процесі. 
        У даній розробці показані можливості роботи за схемою-моделлю ФСП, які є універсальними:

  1. Опис предметів, об'єктів з метою створення стійкого уявлення про об’єкт як систему та з метою розвитку мовлення.
  2. Визначення суті понять для глибокого розуміння процесів, які завдяки йому відбуваються.
  3. Виявлення істотних взаємозв'язків і відносин між елементами об'єкта дослідження, виявлення прихованих взаємозв'язків.
  4. Порівняння з іншими об'єктами, створення аналогій і метафор.
  5. Удосконалення об'єктів дослідження, розгляд об'єкта в розвитку (текст, жанр, тема, ін).
  6. Створення великої кількості асоціацій в різних категоріях системи.
  7. Складання загадок, створення оповідань, есе.
  8. Створення алгоритму подачі інформації ( структурної відповіді на уроці, іспиті).
  9. Створення власних алгоритмів роботи над досліджуваним матеріалом.

Результативність впровадження досвіду 
   Як показує досвід, у учнів, які в системі використовують ФСП і ейдетичні прийоми фіксації інформації, якісно змінюється процес мислення, формується системний погляд на об’єкти; учні швидко орієнтуються у великому об’ємі вивченого матеріалу, з легкістю відтворюють його; вміють поставити якісні питання та дати розгорнуту або лаконічно точну відповідь; мають стабільно високий та достатній рівень навченості з предмету і високий процент якості складення ЗНО з мови та літератури.
  Систематичне використання схеми-моделі ФСП у вивченні мови та літератури формує у дітей вміння кожне мовне явище та поняття розглядати в системі та взаємодії з  іншими; навчає бачити і розуміти їх складові: передумови, аналогії, типовості і оригінальності, наслідки; навчає використовувати в прогностичних цілях. Концентруючись на цікавій, змістовній роботі розгляду та опису явища як системи, або вибудовуючи яскравий образ для запам’ятовування, учні поступово позбавляються психологічного бар’єру у спілкуванні українською мовою, що є дуже актуальним для нашого східного регіону. За відгуками батьків, діти легко переходять на українську мову, спочатку розповідаючи про те, що відбувалося на уроці, а потім і у інших побутових ситуаціях.

 

Репрезентація досвіду: доповідь на XI Міжнародній научно-практичній конференції "Инновационные педагогические техники" и Фестиваль "Школа по-новому", Запоріжжя, 2015
 



Джерело: http://www.eidos.zp.ua/news/schoolnews/materialy-dlya-pedagogicheskoy-vystavki-2016-g_142.html
Категорія: Українська та російська філологія | Додав: ShPP (13.01.2016)
Переглядів: 1529 | Рейтинг: 1.0/112
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2021