Провідна педагогічна ідея досвіду
Мистецтво з винятковою силою дає поштовх до реалізації внутрішніх ресурсів людини, сприяє гармонійному розвитку його особистості і психіки.
Арт-терапія - сьогодні вважається одним із найбільш м'яких, але ефективних методів, що дають можливість будь-якій людині висловити свій внутрішній світ через художні прийоми і творчість, такі як малювання, ліплення, музика, акторська майстерність і багато іншого. Цей метод не має обмежень і протипоказань, і тому часто використовується в педагогіці.
В досвіді описані арт педагогічні технології: класифікація арт –терапевтичних методів методи вокалізації, ритмопластики, прийоми організації процесу сприйняття музичних творів.В роботі висвітлені приклади вправ, комплекс дихальної гімнастики А.Н.Стрельникової, формули самонавіювання створені В.І. Петрушиним та серія звуків «Тканинна вібрація», які сприяють збереженню та відновленню здоров’я учнів.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Задача кожного педагога в загальноосвітній школі – допомогти учню не лише засвоїти конкретний предмет, але й зберегти психологічне здоров’я дитини, допомогти розвинути свої здібності та розкрити кращі сторони свого «Я».
Задача вчителя мистецтва - зміцнювати психологічне здоров’я дитини засобами мистецтва, яке має для цього багатий та сильний потенціал. Уроки музичного мистецтва справляють на школяра значний педагогічний та психотерапевтичний вплив, знайомлячи учнів з кращими зразками світового та вітчизняного музичного мистецтва, знімають нервово-психологічне напруження, яке викликане іншими уроками.
Ціллю застосування арт-терапії в освіті є збереження або відновлення здоров’я учнів та їхня адаптація до умов освітнього закладу шляхом реалізації її психокорекційного, діагностичного і психопрофілактичного потенціалу.
Даний досвід розкриває використання можливостей арт-педагогічних технологій у викладанні музики в рамках програми загальноосвітньої школи і адресований вчителям музики.
Областю застосування даного досвіду роботи є уроки музики і позакласні заняття з музики в загальноосвітній школі.
Науково-теоретична база досвіду
В основу досвіду покладені теоретичні та практичні дослідження використання арт-терапевтичних методів при роботі з підлітками, які висвітлено у працях зарубіжних психологів та педагогів В.І.Петрушина, Л.С.Брусиловського, М.Л.Лазарєва, Т.Д.Зінкевич, О.М.Михайлова, Л.Д.Назарова, Л.Д.Лєбєдєва, М.Е.Бурно, А.Н.Стрєльнікової, Г.І.Побережної та педагогів-практиків: Андерсен-Уоррен М. «драмотерапія»; Бетенскі М. «Що ти бачиш? Нові методи атр-терапії »; Брюкнер Ю., Медераке І. «Музикатерапія для дітей»; Зінкевич-Евстегнеева Т. Д. «Практикум з казкотерапії» та ін.
Стисла анотація досвіду
Одне з основних завдань уроків музики - знімати нервово-психічні перевантаження, відновлювати позитивний емоційно - енергетичний тонус учнів. Саме тому поряд з основними формами музичної роботи з дітьми на уроках я використовую елементи арт-терапії. Заняття мистецтвом - арт-терапія - робить позитивний психофізіологічний вплив на людину, а крім цього впливає і на його духовне здоров'я.
Вважаю, що при вдалому поєднанні декількох видів арт-терапевтичних методів можна досягти вищих результатів. Наприклад, для зняття емоційного напруження, заспокоєння учнів можна вміло поєднати ізотерапію (кольоротерапію) з прослуховуванням музики (музикотерапія). Для зняття стресу або вивільнення власних емоцій при роботі з підлітками можна поєднати ритмотерапію (начитування речетативом власних переживань або простіше – написання власного репу та «вистукування» при цьому ритму пальцями по парті, підключення простих шумових інструментів тощо) та навіть елементів танцювальної терапії (коли декілька учнів з класу спробують виразити цей емоційний стан в танці). Поєднання різних елементів арт-терапії одночасно дасть змогу задіяти більше учнів на уроці та підсилити терапевтичний ефект.Значний ефект на вивільнення власних емоцій справляє малювання під музику. Це в основному абстрактні малюнки, де головною ознакою виступає вибраний колір.
В досвіді роботи описані основні групові арт – терапевтичні методи та прийоми, які розвивають емоційну сферу учнів, сприяють соціальній адаптації особистості, виховують стійкий інтерес і любов до музики.
Мета дослідження – проаналізувати методи арт –педагогіки та розробити комплекс вправ для впровадження на уроках музичного мистецтва.
Результативність впровадження досвіду
Використання вчителем музичного мистецтва методів арт - терапії у роботі з підлітками є позитивним елементом у структурі педагогічної взаємодії, який забезпечує психологічний комфорт та сприяє її гармонійному розвитку.Вчителі можуть використовувати систематизований матеріал повністю або частково в практичній діяльності. При раціональної організації уроки музики сприяють зняттю нервово-психічних перевантажень, відновленню позитивного емоційно - енергетичного тонусу учнів.
Поєднання педагогіки і різних видів мистецтва у всіх їх проявах дозволяє освоїти нові методи навчання та виховання, найбільш сучасні та актуальні на сьогоднішній день. До очевидних переваг артпедагогікі слід віднести те, що її грамотне і систематичне використання підвищує можливості пошуку нових творчих шляхів в педагогіці в цілому і в корекційної педагогіки зокрема. Все це сприяє кращому освоєнню дітьми і дорослими наук і мистецтв, а також - духовному і моральному розвитку, яке так актуально на сьогоднішній день.
Репрезентація досвіду
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 101 Запорізької міської ради Запорізької області виступ на методичному об’єднані вчителів оздоровчо – естетичного напрямку та під час засідання педагогічної та методичної ради закладу.
Посилання на матеріал
https://docs.google.com/document/d/11mdnItH61sBHDvsZsK3T2LV0zg3XKM0nmZT4Hbvyxtw/edit?pref=2&pli=1