Формування творчої особистості, розвиток естетичного смаку та образного мислення, виявлення природних здібностей учнів через самореалізацію в музиці
Зеленська Світлана Григорівна
викладач по класу фортепіано, концертмейстер, спеціаліст першої категорії
Запорізький класичний ліцей Запорізької міської ради Запорізької області
Директор класичного ліцею: Баньковська Олена Григорівна
Адреса: 69035, м. Запоріжжя, вул. Правди, 23
телефони: (0612)34-06-82, факс 233-11-44
E-mail: lyceumsekret@ukr.net
Сайт: http://classlyceum.zp.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду:
Спрямування процесу навчання на музичному інструменті фортепіано на розкриття багатого внутрішнього світу дитини, знайомство з кращими зразками музичного мистецтва та відтворення їх у концертних виступах, удосконалення виконавчої майстерності, як необхідної умови самореалізації.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду:
В умовах загальної гуманізації освіти у нашому суспільстві найважливішим є виховання гармонійно розвиненої людини, яка б мала добрий естетичний смак та творчий підхід до будь-якої справи. У Запорізькому класичному ліцеї курс музичного навчання триває 8 років. За цей період учні розвиваються як особистості, змінюється їх ставлення до навколишнього світу, до себе, вони здобувають чимало нових знань та навичок. Не останню роль у цьому процесі має досвід музичних індивідуальних занять по класу фортепіано. Річ у тому, що сам процес оволодіння інструментом фортепіано дуже істотно впливає на розвиток людини як в гуманітарному, так і в напрямку точних наук. Отож, навчаючись грі на фортепіано, ми розвиваємо:
- логіку (вміння послідовно мислити, порівнюючи музичну мову та літературну);
- вміння аналізувати (при вивченні музичної тканини);
- пальцеву техніку і руки взагалі (оволодіння навичками гри на інструменті);
- навички володіння фортепіанною клавіатурою (поміч при освоєнні будь-якої клавіатури, в тому числі і комп’ютерної);
- вміння працювати з текстом (навіть доволі складним);
- образне мислення(вміння зрозуміти та відчути музичний образ);
- вміння дати особисту оцінку тій або іншій естетичній події;
- вміння відтворити музичний образ у концертному виступі та показати своє особисте ставлення до нього (втілення будь-якої творчої ідеї в життя);
- навички виразного виконання твору (виконавча майстерність, як спосіб самовираження);
- вміння налагодити контакт з аудиторією в процесі концертного виступу (комунікативна функція).
Таких прикладів та аналогій можна привести ще дуже багато, але хочеться тільки додати, що оволодіння музичним інструментом для більшості школярів є цікавим, жвавим процесом, у якому втілюються найбагатші дитячі фантазії, а згодом і дорослі творчі ідеї. Отже, перспективність досвіду у цьому напрямку не можна переоцінити.
Науково-теоретична база досвіду:
Вивчення та впровадження на практиці багатого досвіду видатних фортепіанних педагогів Г.Г.Нейгауза, Б.Б.Міліча О.Ф.Гнесіної, О.Д.Олексієва, О.П.Щапова, В.О.Натансона; основних психологічних концепцій фортепіанної педагогіки.
Стисла анотація досвіду:
Використання в роботі комплексного, творчого підходу, створення найкращих психологічних умов для розкриття творчого потенціалу учня, його самореалізації. Багаторівневе наповнення уроків – необхідна умова їх результативності, тому навчальний процес об’єднує в собі конструктивну (вивчення тексту) і творчу (створення художнього образу) складову. У свою чергу, вивчення музичного твору в класі є підготовчим етапом до концертного виконання. Увесь цей процес – від прослуховування музичного твору, вивчення його, і до виконання на сцені є нерозривним циклом, який, знову ж таки, виконує декілька задач, а саме:навчальну, виховну, мотиваційну
Результативність навчального процесу для викладача-піаніста багато в чому залежить від зацікавленості батьків учня. Мотивація учня найчастіше залежить від мотивації його батьків. Тому надання пріоритетності своєму предмету – постійне завдання вчителя індивідуальної музики. Участь у великій кількості концертних виступів, у позакласних шкільних заходах, відвідування учнями разом з батьками концертів видатних майстрів музичного мистецтва виховує їх естетичний смак і є мотивацією до подальших занять музикою.
Результативність впровадження досвіду:
Високий рівень майстерності учнів дозволяє їм брати участь у позакласних заходах, шкільних конкурсах, святкових концертах.
Найбільш талановиті учні-піаністи мають звання лауреатів та дипломантів міських, обласних, Всеукраїнських та Міжнародних професійних конкурсів.
Репрезентація досвіду:
- Нотна збірка «Музична скринька» (методичний посібник для занять фортепіано для учнів молодших класів)
- Нотна збірка «Повернення» (методичний посібник для занять фортепіано для учнів середніх та старших класів)
- Нотна збірка «Калейдоскоп» (популярні музичні твори у перекладі автора для фортепіано)
- «У світі музики чарівної» (позакласний захід, урок-концерт авторської фортепіанної музики для учнів різного віку за участю учнів та викладачів)
- «У світі музики чарівної» (методична розробка уроку-концерту авторської фортепіанної музики, публікація в журналі «Відкритий урок» )
Тегі: урок-концерт, образне мислення, музикальний твір, концертний виступ, фортепіанна педагогіка, емоціний досвід, естетичне явище, творчий підхід,сценічна витримка, мотивація
Посилання на матеріал: http://classlyceum.zp.ua
|