Міська виставка
педагогічних технологій
Запоріжжя, 2016
Каталог статей
Навігація

Номінації виставки
Українська та російська філологія [71]
Історія і правознавство [37]
Математика [30]
Фізика, астрономія [11]
Географія та економіка [13]
Інформатика [16]
Іноземні мови [94]
Хімія, біологія, екологія [37]
Фізичне виховання та основи здоров’я [19]
Музика, образотворче мистецтво [16]
Трудове навчання [9]

Форма входу


Погода у місті

Пошук

Статистика

Вітаю Вас, Гість · RSS 06.08.2020, 16:50

Головна » Статті » 2015 КО: специфіка навчальних предметів » Музика, образотворче мистецтво

АРТ-ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ЗАСІБ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСОБИСТІСНО ЗОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

Арт-технології як засіб реалізації особистісно зорієнтованого навчання на уроках образотворчого мистецтва

ПІБ: Бєляєва Олена Сергіївна

Посада: вчитель образотворчого мистецтва

категорія: «спеціаліст першої категорії»

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 32

Запорізької міської ради Запорізької області

директор: Остах Світлана Іванівна

адреса закладу: м. Запоріжжя, вул. 14 Жовтня,

буд. 13, індекс 69123

тел.: (061) 286-91-29

email: school32zp@ukr/net

сайт: http://school32zp.wix.com/school32zp

 

 


Провідною педагогічною ідеєю досвіду є створення  педагогічної системи вчителя ОТМ, що дозволяє реалізувати ідеї ОЗН засобами арт-технологій з використанням ІКТ. 

Обґрунтування актуальності та перспективності досвідуПровідною педагогічною ідеєю досвіду є створення  педагогічної системи вчителя ОТМ, що дозволяє реалізувати ідеї ОЗН засобами арт-технологій з використанням ІКТ.

У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу як ніколи актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...».

Для вчителя образотворчого мистецтва, ідеї особистісно зорієнтованого навчання  є особливо близькими й актуальними. Так як збігаються з цілями і завданнями предмету.

Теоретичний аналіз проблеми, вивчення та узагальнення перспективного досвіду з упровадження особистісно зорієнтованого навчання (далі ОЗН) в школах України, власного практичного досвіду роботи дали змогу дійти висновку, що головною метою організації такого навчання є створення сприятливих психолого-педагогічних умов, які мають бути спрямованими:

  • на становлення унікальної особистості, реалізацію творчих можливостей, коли «безумовний пріоритет надається запитам особистості, її своєрідності й можливостям, максимальній реалізації та самореалізації кожного учня, рефлексії» (Гончаренко С., Мальований Ю., Гуманізація і гуманітаризація освіти. – 2001. – №1. -  2-6);
  • на формування природних здібностей, що зумовлюють динаміку розвитку особистості учнів, їхній рух до самореалізації, саморозвитку, самовдосконалення як визначення особистісних перспектив, реального життєвого плану й алгоритму його здійснення (І.Бех);
  • на розвиток природних здібностей і нахилів дітей, врахування їхнього суб’єктивного досвіду  у формуванні власного унікального алгоритму діяльності, що є значимою для всіх учасників навчально-виховного процесу.

Науково-теоретичною базою досвіду є ряд нормативних документів: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти; теорії діяльнісного та особистісно спрямованого підходів до навчання, ідеї арт-педагогіки.

Методологічна основа досвіду:

  • теорія розвитку особистості в діяльності ( Б. Ананьєв, А. Асмолов, Г. Щукіна);
  • педагогічні технології на основі активізації та інтенсифікації діяльності учнів   (В..Шаталов);
  • теорія творчого саморозвитку особистості (В.Андреєв, В.Караковський, А.Саннікова);
  • гуманно-особистісна технологія  Ш.Амонашвілі;
  • ідеї артпедагогіки (Л.Лєбєдєва О.Копитін, А.Гришина,).
  • ідеї педагогіки співпраці;
  • теорія естетичного та морального виховання особистості засобами мистецтва (Є.Сеган, Ж.Демор, Л.Віготский, В.Кащенко тощо).

Стисла анотація досвіду

Метою власної педагогічної діяльності вважаю  не формування знань і навіть не виховання, а знаходження, підтримку, розвиток людини в людині і розвиток в неї механізмів самореалізації, саморозвитку, саморегуляції, самовиховання та інших, необхідних для становлення самобутньої особистості та діалогічного, безпечного способу взаємодії з людьми, природою, культурою, цивілізацією.

Арт-педагогіка - це особливий напрямок у педагогіці, де навчання, розвиток і виховання особистості дитини здійснюються засобами мистецтва. Вона відходить від прийомів традиційної системи освіти до безпосередньої творчої взаємодії педагога й учня. Коштовно тут те, що  педагог та діти є носіями культури, а арт-педагогіка дозволяє плідно працювати з різними категоріями учнів: від обдарованих до девіантних. Арт-педагогіка формує прагнення до того, щоб навчання перейшло в самонавчання, виховання - у самовиховання, а розвиток - безпосередньо в саморозвиток. Арт-педагогіка -  злиття таких наук, як педагогіка, психологія, культуроведення  й соціокультурна діяльність.

Арт-технологїї - це спеціальні освітні технології в арт-педагогіці, що спрямовані на рішення завдань художнього розвитку дитини, полегшення процесу навчання, розумової діяльності. Вони сприяють збереженню цілісності особистості, тому що з'єднують інтелектуальне й художнє сприйняття миру, прилучають учнів до духовних цінностей через цілісну сферу мистецтва.

Автор вважає, що ідеї й завдання арт-педагогіки й теорії ОЗН тісно переплітаються й взаємно доповнюють один одного.

Основними технологіями арт-педагогіки є гра й педагогічна імпровізація.  Педагогічна імпровізація - це споконвічно непередбачувані дії педагога, які обумовлюються незапланованими ситуаціями, що складаються під впливом внутрішніх або зовнішніх факторів.

Основним з методів роботи автора є проблемно-діалоговий метод, що орієнтований на розвиток духовно-особистісної сфери дитини, моральне виховання, формування етичного й естетичного імунітету. Основа даного методу - діалог, не просто обмін інформацією, а спільний пошук загальних позицій. У діалозі активні все: і педагог, і учні. Запорука успіху - в емоційній стриманості, ненав'язливості, внутрішній волі вчителя.

Результативність впровадження досвіду

Практична значущість досвіду полягає в таких складових:

  • обґрунтовані педагогічні можливості технік і технологій  арт-педагогіки та ІКТ, що спрямовані на реалізацію ідей ОЗН на уроках ОТМ;
  • розроблена модель арт-уроку образотворчого мистецтва;
  • розроблена теоретична модель організації пізнавальної та розвивальної діяльності учнів на уроках ОТМ на засадах ідей ОЗН та принципів арт-педагогіки з використанням інформаційних технологій та Інтернету;
  • сформована віртуальна колекція арт-технік та арт-технологій інтегрованих з ІКТ;
  • розроблена система навчальних та позакласних занять та майстер-класів з використанням арт-техник та технології арт-уроку;
  • створена база медіа та Інтернет-ресурсів до навчальних тем, що спрямовані на реалізацію мети досвіду (сайт вчителя);
  • розроблені дидактичні матеріали, що можуть в готовому вигляді застосовуватися в навчально-виховному процесі.

Показниками ефективності впровадження арт-технологій у навчальний процес є:

  • зростання рівня навчальних досягнень учнів;
  • якісні зміни мотивації навчальної діяльності;
  • розвиток вмінь та навичок самостійної роботи;
  • розвиток творчих здібностей, формування унікального власного алгоритму творчої діяльності учня;
  • у поведінці й діяльності дитини, її ставлення до оточення  та до самої себе виявляються нові особистісні якості та властивості: самостійність, виваженість, розсудливість, прагнення до пізнання навколишнього світу, до пізнання прекрасного.

 Близько 90 % учнів демонструють зростання навчальних досягнень до високого і достатнього рівнів. Щорічно учні стають призерами районних, міських та обласних конкурсів дитячої та юнацької творчості.

Репрезентація досвіду

Автор досвіду бере активну участь у шкільному та районному методичних об'єднаннях,  презентує свій досвід, виступає з повідомленнями на педагогічних радах, семінарах, методичних днях району. Стала переможцем ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2015»  у номінації «Образотворче мистецтво».

Посилання на сайт учителя:

http://elenabelyaeva.jimdo.com/

 

 



Джерело: http://school32zp.wix.com/school32zp#!blank/j3bua
Категорія: Музика, образотворче мистецтво | Додав: piskun528 (22.01.2016) | Автор: Бєляєва Олена Сергіївна E W
Переглядів: 979 | Теги: навчальна діяльність, досвід, Артпедагогіка | Рейтинг: 1.0/33
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
IAMЦ © 2020