Арт-технології як засіб реалізації особистісно зорієнтованого навчання на уроках образотворчого мистецтва

|
ПІБ: Бєляєва Олена Сергіївна
Посада: вчитель образотворчого мистецтва
категорія: «спеціаліст першої категорії»
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ст. № 32
Запорізької міської ради Запорізької області
директор: Остах Світлана Іванівна
адреса закладу: м. Запоріжжя, вул. 14 Жовтня,
буд. 13, індекс 69123
тел.: (061) 286-91-29
email: school32zp@ukr/net
сайт: http://school32zp.wix.com/school32zp
|
Провідною педагогічною ідеєю досвіду є створення педагогічної системи вчителя ОТМ, що дозволяє реалізувати ідеї ОЗН засобами арт-технологій з використанням ІКТ.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвідуПровідною педагогічною ідеєю досвіду є створення педагогічної системи вчителя ОТМ, що дозволяє реалізувати ідеї ОЗН засобами арт-технологій з використанням ІКТ.
У сучасних умовах гуманізації й демократизації навчального процесу як ніколи актуальні дидактичні заповіді В.Сухомлинського «Немає абстрактного учня. Мистецтво й майстерність навчання і виховання полягає в тому, щоб розкривати сили й можливості кожної дитини, дати їй радість успіху в розумовій праці...».
Для вчителя образотворчого мистецтва, ідеї особистісно зорієнтованого навчання є особливо близькими й актуальними. Так як збігаються з цілями і завданнями предмету.
Теоретичний аналіз проблеми, вивчення та узагальнення перспективного досвіду з упровадження особистісно зорієнтованого навчання (далі ОЗН) в школах України, власного практичного досвіду роботи дали змогу дійти висновку, що головною метою організації такого навчання є створення сприятливих психолого-педагогічних умов, які мають бути спрямованими:
- на становлення унікальної особистості, реалізацію творчих можливостей, коли «безумовний пріоритет надається запитам особистості, її своєрідності й можливостям, максимальній реалізації та самореалізації кожного учня, рефлексії» (Гончаренко С., Мальований Ю., Гуманізація і гуманітаризація освіти. – 2001. – №1. - 2-6);
- на формування природних здібностей, що зумовлюють динаміку розвитку особистості учнів, їхній рух до самореалізації, саморозвитку, самовдосконалення як визначення особистісних перспектив, реального життєвого плану й алгоритму його здійснення (І.Бех);
- на розвиток природних здібностей і нахилів дітей, врахування їхнього суб’єктивного досвіду у формуванні власного унікального алгоритму діяльності, що є значимою для всіх учасників навчально-виховного процесу.
Науково-теоретичною базою досвіду є ряд нормативних документів: "Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті", Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти; теорії діяльнісного та особистісно спрямованого підходів до навчання, ідеї арт-педагогіки.
Методологічна основа досвіду:
- теорія розвитку особистості в діяльності ( Б. Ананьєв, А. Асмолов, Г. Щукіна);
- педагогічні технології на основі активізації та інтенсифікації діяльності учнів (В..Шаталов);
- теорія творчого саморозвитку особистості (В.Андреєв, В.Караковський, А.Саннікова);
- гуманно-особистісна технологія Ш.Амонашвілі;
- ідеї артпедагогіки (Л.Лєбєдєва О.Копитін, А.Гришина,).
- ідеї педагогіки співпраці;
- теорія естетичного та морального виховання особистості засобами мистецтва (Є.Сеган, Ж.Демор, Л.Віготский, В.Кащенко тощо).
Стисла анотація досвіду
Метою власної педагогічної діяльності вважаю не формування знань і навіть не виховання, а знаходження, підтримку, розвиток людини в людині і розвиток в неї механізмів самореалізації, саморозвитку, саморегуляції, самовиховання та інших, необхідних для становлення самобутньої особистості та діалогічного, безпечного способу взаємодії з людьми, природою, культурою, цивілізацією.
Арт-педагогіка - це особливий напрямок у педагогіці, де навчання, розвиток і виховання особистості дитини здійснюються засобами мистецтва. Вона відходить від прийомів традиційної системи освіти до безпосередньої творчої взаємодії педагога й учня. Коштовно тут те, що педагог та діти є носіями культури, а арт-педагогіка дозволяє плідно працювати з різними категоріями учнів: від обдарованих до девіантних. Арт-педагогіка формує прагнення до того, щоб навчання перейшло в самонавчання, виховання - у самовиховання, а розвиток - безпосередньо в саморозвиток. Арт-педагогіка - злиття таких наук, як педагогіка, психологія, культуроведення й соціокультурна діяльність.
Арт-технологїї - це спеціальні освітні технології в арт-педагогіці, що спрямовані на рішення завдань художнього розвитку дитини, полегшення процесу навчання, розумової діяльності. Вони сприяють збереженню цілісності особистості, тому що з'єднують інтелектуальне й художнє сприйняття миру, прилучають учнів до духовних цінностей через цілісну сферу мистецтва.
Автор вважає, що ідеї й завдання арт-педагогіки й теорії ОЗН тісно переплітаються й взаємно доповнюють один одного.
Основними технологіями арт-педагогіки є гра й педагогічна імпровізація. Педагогічна імпровізація - це споконвічно непередбачувані дії педагога, які обумовлюються незапланованими ситуаціями, що складаються під впливом внутрішніх або зовнішніх факторів.
Основним з методів роботи автора є проблемно-діалоговий метод, що орієнтований на розвиток духовно-особистісної сфери дитини, моральне виховання, формування етичного й естетичного імунітету. Основа даного методу - діалог, не просто обмін інформацією, а спільний пошук загальних позицій. У діалозі активні все: і педагог, і учні. Запорука успіху - в емоційній стриманості, ненав'язливості, внутрішній волі вчителя.
Результативність впровадження досвіду
Практична значущість досвіду полягає в таких складових:
- обґрунтовані педагогічні можливості технік і технологій арт-педагогіки та ІКТ, що спрямовані на реалізацію ідей ОЗН на уроках ОТМ;
- розроблена модель арт-уроку образотворчого мистецтва;
- розроблена теоретична модель організації пізнавальної та розвивальної діяльності учнів на уроках ОТМ на засадах ідей ОЗН та принципів арт-педагогіки з використанням інформаційних технологій та Інтернету;
- сформована віртуальна колекція арт-технік та арт-технологій інтегрованих з ІКТ;
- розроблена система навчальних та позакласних занять та майстер-класів з використанням арт-техник та технології арт-уроку;
- створена база медіа та Інтернет-ресурсів до навчальних тем, що спрямовані на реалізацію мети досвіду (сайт вчителя);
- розроблені дидактичні матеріали, що можуть в готовому вигляді застосовуватися в навчально-виховному процесі.
Показниками ефективності впровадження арт-технологій у навчальний процес є:
- зростання рівня навчальних досягнень учнів;
- якісні зміни мотивації навчальної діяльності;
- розвиток вмінь та навичок самостійної роботи;
- розвиток творчих здібностей, формування унікального власного алгоритму творчої діяльності учня;
- у поведінці й діяльності дитини, її ставлення до оточення та до самої себе виявляються нові особистісні якості та властивості: самостійність, виваженість, розсудливість, прагнення до пізнання навколишнього світу, до пізнання прекрасного.
Близько 90 % учнів демонструють зростання навчальних досягнень до високого і достатнього рівнів. Щорічно учні стають призерами районних, міських та обласних конкурсів дитячої та юнацької творчості.
Репрезентація досвіду
Автор досвіду бере активну участь у шкільному та районному методичних об'єднаннях, презентує свій досвід, виступає з повідомленнями на педагогічних радах, семінарах, методичних днях району. Стала переможцем ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2015» у номінації «Образотворче мистецтво».
Посилання на сайт учителя:
http://elenabelyaeva.jimdo.com/
Джерело: http://school32zp.wix.com/school32zp#!blank/j3bua |