Перспективність і наступність між початковою та середньою ланкою при вивченні геометричного матеріалу
Інформація про автора:
Нефьодова Світлана Сергіївна, вчитель математики, «спеціаліст вищої категорії», «старший вчитель».
Контактна інформація навчальний заклад:
Запорізький навчально-виховний комплекс № 63 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Циганов Г.В.
Адреса: м.Запоріжжя, вул..Пархоменка, 12-А,
т.67-80-16
Е-mаіl:znvk63@i.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: важливим засобом реалізації принципу наступності є система вправ диференційованих за складністю, спрямована на розвиток просторових уявлень і уяви, інтуїції, логічного мислення та формування практичних умінь.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду. Найактуальніше на сьогодні завдання шкільної методики математики – відбір змісту освіти, який враховував би соціальні потреби суспільства і цілі, які воно ставить перед вивченням цього предмета. Щоб забезпечити якісну геометричну освіту школяра, необхідно, щоб курс шкільної геометрії був цілісним. Наступність у вивченні геометрії як цілісна проблема залишається недостатньо розробленою. Особливо потребує удосконалення методика реалізації наступності навчання у 1 – 4 і 5 – 6 класах, оскільки саме в цих класах учні набувають знання, виробляють уміння і навички необхідні для успішного вивчення систематичного курсу геометрії. Таким чином, актуальність проблеми наступності, її недостатня розробленість в методиці навчання геометрії, важливість теоретичного і практичного розв'язання цієї проблеми для ефективного навчання учнів 1 – 4 та 5 – 6 класів обумовили вибір теми роботи.
Науково-теоретична база досвіду. Дослідження ґрунтується на основних положеннях Закону України "Про освіту"; Державної національної програми "Освіта" ("Україна ХХІ століття"); Концепції шкільної математичної освіти в Україні; Державного стандарту загальної середньої освіти, освітня галузь "Математика". Методологічною основою даної роботи є теорія наукового пізнання, а саме: про взаємозв'язок теорії та практики, про пізнання як активну перетворюючу і відображуючу діяльність людини; системно-структурний підхід до аналізу навчальної діяльності; теорія розвиваючого навчання, психологічна теорія діяльності; дидактичні та методичні положення про принцип наступності в навчанні, зокрема математики; результати досліджень вітчизняних і зарубіжних психологів, педагогів і методистів про закономірності навчально-виховного процесу. Теоретико-методологічними засадами досвіду є роботи Г. П. Бевза, М. В. Богдановича, М. І. Бурди, А. К. Бушлі, Ш. І. Ганеліна, О. С. Дубинчук, М. Я. Ігнатенка, Л. П. Кочиної, Н. Д. Мацько, А. М. Пишкала, З. І. Слєпкань, В. В. Силкова, І. Ф. Тесленка, Т. І. Тітової, Т. М. Хмари, Л. Г. Філон та ін.
Стисла анотація досвіду. За інноваційним потенціалом досвід комбінаторний . Робота присвячена проблемі наступності і перспективності вивчення геометричного матеріалу між початковою і середньою ланкою. У даній роботі розкрито зміст і операційний склад геометричних вмінь учнів (виконувати найпростіші геометричні побудови, вимірювати геометричні величини, обчислювати значення геометричних величин, доводити найпростіші твердження, оперувати поняттями), з'ясовано рівні програмових вимог до їх формування, теоретично і експериментально обґрунтовано методичну систему (цілі, зміст, організаційні форми, методи і засоби), яка забезпечує наступність у вивченні геометричного матеріалу в початковій школі і 5 – 6 класах основної в умовах рівневої диференціації навчання. Розроблені організаційні форми і методи навчання враховують цілі і завдання вивчення геометрії, особливості навчальної діяльності учнів, рівні їх навчальних досягнень і забезпечують діяльнісний підхід у процесі засвоєння геометрії. Встановлено, що важливим засобом реалізації принципу наступності є система вправ диференційованих за складністю, спрямована на розвиток просторових уявлень і уяви, інтуїції, логічного мислення та формування практичних умінь.
Результативність впровадження досвіду.
Запропонована методична система роботи показала: підвищення рівня геометричної підготовки учнів 5-6 класів і успішне вивчення систематичного курсу геометрії; сприяла вихованню потреби в доведенні геометричних тверджень; кращому засвоєнню геометричного матеріалу на різних рівнях програмових вимог; активізувала пізнавальну діяльність учнів.
Про результативність досвіду свідчить:
- позитивна динаміка навчальних досягнень учнів з математики;
- створення умови для підвищення інтересу до предмету;
- переможці ІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики;
- переможці Міжнародного конкурсу «Кенгуру»;
- позитивна динаміка розвитку творчого потенціалу учнів.
Репрезентація досвіду:досвід розглянутий і затверджений на засіданні педагогічної ради (протокол №12 від 30.11.2015р.); на районному етапі конкурсу «Вчитель року - 2015»; представлений на розгляд науково-методичної ради КЗ «ЗОІППО» ЗОР.
Посилання на матеріал.
З матеріалами досвіду можна познайомитись на власному блозі вчителя за адресою: http://svetlana6327.blogspot.com
http://svetlana6327.blogspot.com/p/blog-page_28.html
Джерело: http://svetlana6327.blogspot.com/p/blog-page_28.html |