Формування життєвої компетентності через розв’язання задач прикладного та практичного змісту
Бабич Галина Іванівна, вчитель математики ЗЗШ №65, спеціаліст І категорії
Контактна інформація про навчальний заклад:
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №65
69068, м. Запоріжжя, пр. Моторобудівників, 26.
Тел.:(061)278-35-91.
E-mail: school65@ukr.net.
Адреса сайту: http://school65.zp.ua
Директор школи: Чомова Світлана Валеріївна
Провідна педагогічна ідея досвіду: розвиток особистих здібностей учнів – розумових, комунікативних, творчих на основі створення і розв'язання задач прикладного та практичного змісту.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: актуальність теми продиктована умовами сучасного життя, вимогами втілюваного в галузь освіти єдиного Державного стандарту базової і повної середньої освіти до рівня підготовки випускника середньої школи. Без практичного спрямування будь-якої теми з математики не може бути успішного її засвоєння учнями. Розв'язування прикладних задач сприяє ознайомленню учнів з основними напрямами роботи тих чи інших підприємств або галузей народного господарства; викликає інтерес до них, що є неодмінною умовою ефективності орієнтації учнів на певні професії.
Науково-теоретична база досвіду: базовими є публікації відомих науковців П.П. Блонського, Я.А.Коменського,М.М.Пістряка.Важливі аспекти прикладної спрямованості курсу математики висвітлюють в дисертаційних дослідженнях такі вчені як: М.Я.Ігнатенко, О.Ф.Тепліна, Г.В.Морозов, Ю.М.Колягін, В.В.Пікан, Д.П.Костомаров, А.Н.Тихонов, Й.М.Шапіро.
Стисла анотація досвіду: Прикладну і практичну спрямованість розглядають як засіб активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів, виокремлюють як одну із функцій навчання, підкреслюють її важливість для формування життєвої компетенції.
Функції прикладних задач:
- формування у школярів системи знань, умінь та навичок на різних етапах навчання
- робота з ними розвиває вміння осмислювати зміст понять,
- застосовувати здобуті знання на практиці,
- аналізувати результати,
- розширювати кругозір,
- робити відповідні узагальнення, порівняння, висновки,
- міжпредметні зв’язки на уроках математики можуть здійснюватися насамперед через прикладні задачі.
Основні вимоги до прикладних задач, які використовуються у навчанні математики:
- Задачі повинні мати реальний практичний зміст, який забезпечує ілюстрацію практичної цінності і значущості набутих математичних знань.
- Задачі повинні відповідати шкільним програмам і підручникам за формулюванням і змістом методів і фактів, які будуть використовувати в процесі їх розв’язування.
- Задачі повинні бути сформульовані доступною і зрозумілою мовою, не містити термінів, з якими учні не зустрічалися і які вимагатимуть додаткових пояснень.
- Числові дані в прикладних задачах повинні бути реальними, відповідати існуючим в практиці.
- У змісті задач по можливості повинен бути відображений особистий досвід учнів, місцевий матеріал, який дозволяє ефективно показати використання математичних знань і викликати в учнів пізнавальний інтерес.
- Прикладні задачі повинні відображати ситуації промислового і сільськогосподарського виробництва, економіки, торгівлі, ілюструвати застосування математичних знань у конкретних професіях людей.
- У прикладних задачах числові дані, як правило, мають бути наближеними, а при їх розв’язуванні необхідно використовувати обчислювальні засоби.
- При розв’язанні прикладних задач у класах з поглибленим вивченням математики їх формулювання може бути розширене і являти собою деяке теоретичне зведення до проблеми, що вивчається.
Результативність впровадження досвіду:
- підвищення рівня математичного розвитку учнів;
- підвищення рівня успішності навчання з предметів;
- розвиток творчих здібностей учнів;
- розвиток життєвих компетенцій школярів;
- розширення кругозору учнів.
Репрезентація досвіду
Педагогічна рада ЗЗШ № 65, «Методична скарбничка» на сайті ЗЗШ№65, предметний блог.
Посилання на матеріал: http://galinababich0.wix.com/mathematics
https://drive.google.com/file/d/0B2Rn__Y5-eJNMjJVMjlVaTB1ZVk/view?usp=sharing
Джерело: https://drive.google.com/file/d/0B2Rn__Y5-eJNMjJVMjlVaTB1ZVk/view?usp=sharing |