Формування ключових компетентностей на уроках математики засобами інтерактивного навчання
Гаврішова Ірина Володимирівна,
вчитель математики, перша кваліфікаційна категорія
Запорізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 89 Запорізької міської ради
директор: Корсунова Любов Федорівна
Адреса школи: 69065, м.Запоріжжя, вул. Михайлова б.15
тел.: (061)224 – 77 - 10
email: zapschooln89@ukr.net
http: http://school89zp.at.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду
Як відомо, в основу інтерактивних педагогічних технологій покладено принцип взаємонавчання, адже учні виступають не пасивними, а активними учасниками навчально-виховного процесу. Саме цей підхід дозволяє формувати в учнів мовленнєву та комунікативну компетентності. Його застосування в роботі вчить учнів самостійності, відповідальності, критичному мисленню. Отже, основною ідеєю дослідження є з’ясування того, які інтерактивні технології і як саме дозволяють формувати в учнів компетентності, яких потребує життя: соціальні; інформаційні; комунікативні; компетентності саморозвитку та самоосвіти.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду
Сьогодні перед сучасною школою постає завдання виховати особистість, здатну до життєтворчої діяльності. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті, зважаючи на власні можливості; буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності. Сучасний світ пред’являє високі вимоги до діяльності людини, конкурентоспроможною може бути лише по-справжньому компетентна особистість.
Фундаментальність освіти – не лише в міцно засвоєних учнями уміннях, навичках, а й ключових компетентностях, які мають стати найважливішим надбанням розвивальної шкільної освіти. Це такі компетентності: уміння вчитися, здоров’язбережувальна, загальнокультурна, громадянська, підприємницька, соціальна, інформативно-комунікативна.
Науково – теорична база досвіду
Працюючи над науково-методичною проблемою щодо використання інтерактивних технологій навчання для формування ключових компетентностей учнів, керуюсь основними засадами розвивального навчання, особистісно-орієнтованого навчання інтерактивного та життєвотворчого навчання. Багато праць з даної теми таких авторів І. Єрмаков, Д.Ельконін, В. Давидов, О. Дусавицький, В. Паламарчук, О. Савченко, С. Подмазін, Л.Качина, Н. Бібік, О. Пометун.
Стисла анотація досвіду
Даний досвід демонструє суть компетентнісного підходу до навчання та уроках математики, особливості його впровадження у школі, аналізує методи, форми і засоби навчання, використання яких дозволяє формувати в учнів основні ключові компетентності. В цьому досвіді встановлена ефективність застосування інтерактивних педагогічних технологій щодо формування в учнів основних ключових компетентностей. Гіпотеза про те, що застосування в навчально-виховному процесі інтерактивних педагогічних технологій дозволить вирішити основне завдання сучасної освіти – формувати в учнів основних ключових компетентностей підтвердилась.
Результативність впровадження досвіду
Працюючи над даною науково-методичною проблемою, я аналізувала рівень сформованості в учнів ключових компетентностей. Для цього використовувала такі методи, як: педагогічне спостереження; соціологічне опитування (бесіда, інтерв’ю, анкетування); тестування; створення педагогічних ситуацій; індивідуального і групового само оцінювання, тощо. В результаті чого з’ясувала, що в учнів покращилося вміння організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі, правильно планувати свої дії, доводити роботу до кінця.
Використовуючи інтерактивні методи для формування в учнів ключових компетентностей досягла, що учні стали доброзичливішими, уважнішими один до одного, допомагають одне одному в навчанні, проявляють почуття радості за успіхи інших. Працюючи в пошуку найбільш результативних методів роботи, я дійшла висновку, що процес формування вмінь і навичок стає набагато результативнішим, якщо організувати навчання у співробітництві, яке ґрунтується на спільній діяльності і взаєморозумінні вчителя і учнів. Саме таке навчання, з використанням інтерактивних технологій, сприяє формуванню ключових компетентностей учнів, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у власні здібності, стимулює активність і творчість.
Посилання на матеріали: http://school89zp.at.ua/index/pedagogichna_vistavka/0-103
|