Формування ціннісного ставлення до суспільства і держави при викладанні математики в основній школі
Горіна І.І., вчитель математики, вищої кваліфікаційної категорії, педагогічне звання «учитель методист»;
Смирнова О.М., вчитель математики, вищої кваліфікаційної категорії, педагогічне звання «старший учитель»;
Бугера О.В., вчитель математики, вищої кваліфікаційної категорії, педагогічне звання «старший учитель»;
Провідна педагогічна ідея досвіду: відповідно до Конституції України, Законів України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”, «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2015-2019 роки» одним із пріоритетних завдань освіти є патріотичне виховання молодих поколінь Зроблено спробу проаналізувати зміст математичної освіти основної школи та дослідити можливості викладання математики для формування ціннісного ставлення до суспільства і держави
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду: у сучасних умовах розвитку суспільства вихованню підростаючого покоління в системі освіти відводиться велика увага. Для різнобічного і гармонійного розвитку зростаючої особистості треба, щоб освітній процес будувався не тільки на науковому осмисленні дійсності, а й на духовних, моральних і культурних цінностях українського народу і всього людства. Для успішного розвитку Української держави необхідно створити суспільство активних і свідомих громадян, громадян з високими патріотичними почуттями, тому формування ціннісного ставлення до суспільства і держави є актуальним і перспективним напрямком сучасного освітньо-виховного простору.
Науково-теоретична база досвіду: згідно програми «Основні орієнтири виховання учнів 1 – 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України», затвердженої Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України (№1243 від 31 жовтня 2011 року) одним із основних принципів виховання є принцип національної спрямованості, який передбачає формування національної самосвідомості, виховання любові до рідного краю, свого народу, шанобливе ставлення до його культури; повагу, толерантне ставлення до культури всіх національностей, які проживають в Україні.
Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави виявляється у патріотизмі, національній самосвідомості, правосвідомості, політичній культурі та культурі міжетнічних відносин. На думку І. Д. Беха: «патріотизм на даний час є нагальною потребою і держави, якій необхідно, щоб усі діти стали національно свідомими громадянами – патріотами, здатними забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі, і особистості, яка своєю діяльнісною любов’ю до Батьківщини прагне досягти взаємності з метою створення умов для вільного саморозвитку і збереження індивідуальності; і суспільства».
В науково-методичній та популярній літературі розглядаються окремі питання про національно-патріотичне виховання в процесі навчання математики (О.І. Баран, Г.П. Бевз, В.Г. Бевз, І. О.Василенко, О.О. Василенко, Н. О. Вірченко, А. Л. Воєвода, В.К. Григоренко, І. А. Сверчевська); окремі аспекти формування ціннісного ставлення до суспільства і держави розглядалися стосовно виховання підлітків (Т.М. Гавлітіна, О.Ю. Ільченко, В.К. Кіндрат, Я. С. Овчинникова); навчання та виховання старшокласників (О.В.Кириченко, В.О. Коваль, А.А. Назарчук, С. П. Оришко, Р. Петронговський С.С. Рашидова, О.Г.Стадник).
Стисла анотація досвіду: Мета сучасного освітнього процесу - не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з математики, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ. У навчально-виховному процесі головний акцент має переноситись із засвоєння певної кількості знань на виховання особистості з урахуванням її унікальної природи, і вже на цій основі формувати у неї моральні цінності, творчу і самотворчу діяльність.
На уроках математики формування ціннісного ставлення до суспільства і держави здійснюється за рахунок
- розширення змісту освіти;
- доцільних методів і форм навчання;
- використання сприятливих виховних ситуацій;
- особистості самого вчителя.
Застосування елементів українознавства на уроках математики нерідко дає несподівано високі результати. Математичні поняття пов’язуються в пам’яті учнів не лише з цифрами і буквами, а ще асоціюються з історичними подіями чи предметами, які їх стосуються. Застосовуючи українознавчу інформацію при викладанні математики, учитель досягає водночас кількох цілей. Таке поєднання дає змогу подати учням матеріал у новому світі, що значно підвищує їх інтерес, концентрує увагу та, відповідно, покращує процес мислення й самого навчання. Крім того, запровадження українознавчих елементів розвиває в учнів почуття патріотизму, допомагає глибше ознайомитися з історією, звичаями та традиціями рідного краю, духовно збагачує. Такий інтегрований підхід допомагає всесторонньо ознайомлювати учнів з досягненнями української науки, надбаннями культури українського народу.
Досвід роботи Горіної І.І., Смирнової О.М., Бугери О.В., Слободяник Н.Г. за темою «Формування ціннісного ставлення до суспільства і держави при викладанні математики в основній школі» забезпечує реалізацію «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2015-2019 роки»
Результативність впровадження досвіду:
- Презентація «Симетрія в українському прикладному мистецтві»;
- Підборка задач щодо формування ціннісного ставлення до суспільства і держави;
- Виступ на засіданні ШМО «Реалізація «Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2015-2019 роки» через компетентнісний підхід до математичної освіти» ;
- Публікації «Видатні українські математики»
Репрезентація досвіду: ШМО природничо-математичних наук, педагогічна рада школи
Посилання на матеріал: