Використання можливостей шкільного живого куточку як засобу формування пізнавальної діяльності учнів при викладанні біології
Чуйко Наталя Миколаївна, вчитель біології, ІІ категорія
Навчальний заклад:
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступені № 77 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор - Колотова Тетяна Євгенівна
Адреса: вул. Памирська, 91
Телефон: 68-80-39
Е-mail: znvk77@bigmir.net
http: znvk77.ucoz.ua
Провідна педагогічна ідея досвіду: Створення живого куточка в школі є потужним і ефективним мотиватором для вивчення біології в школі, стимулювання процесу засвоєння знань та розвитку творчого потенціалу кожного учня, створення умов для самореалізації учня в різних видах навчальної та пізнавальної діяльності з біології з метою формування стійкого інтересу до предмету та подальшого самовизначення у виборі професії.
Обгрунтування актуальності та перспективності досвіду: Природа являється потужним фактором у формуванні світогляду дитини. Тому створення умов, наближених до природних, дає можливість формування в учнів цілісного уявлення про природничо - наукову картину світу, місце людини в ньому, сприяє засвоєнню узагальнених та емпіричних понять, які відображають основні закономірності реального світу, знайомлять з основними методами пізнання. Це розширює життєвий досвід учнів як основу розвитку особистості через використання активних, пошукових, творчих методів у процесі вивчення різноманітних природних і суспільних явищ у їх єдності і взаємодії; сприяє підтвердженню знань на практиці, а потім використанню набутих знань на уроках біології.
Згідно з новою Державною програмою вивчення навчальних тем доцільно розпочинати не з повідомлення готової інформації про об’єкти та процеси живої природи, а з організації вивчення та сприйняття учнями самих природних об’єктів та процесів живої природи. Учні мають їх спостерігати та відкривати для себе, включаючись у діяльність, що має на меті дослідження структури, властивостей, взаємозв’язків, сутнісного значення цих компонентів. Тому потрібно використовувати у своїй роботі природні об’єкти. Такий підхід до вивчення навчального матеріалу розвиває пізнавальний інтерес, збагачує індивідуальний досвід учня, та забезпечує діяльнісний підхід до навчання.
Науково-теоретична база досвіду: Серед теоретичних питань, пов'язаних з темою досвіду, були вивчені й взяті до роботи праці та ідеї таких науковців-педагогів як Лозова В.І., Сухомлинський В.О., Ягодовський К.П. та інших.
Стисла анотація досвіду: В контексті даної теми основними завданнями роботи є:
- на основі аналізу вже існуючих даних ознайомитись з нормативною базою, досвідом створення живого куточку в школі та використання його об'єктів при вивченні шкільного курсу біології;
- виявити теми і розділи шкільного курсу біології, де можливе ефективне використання об'єктів живого куточка;
- надати приклади використання об'єктів живого куточка при вивченні біології за новою Державною програмою;
- запропонувати найбільш оптимальні форми і методи роботи зі школярами в куточку живої природи в навчальний та позаурочний час;
- виходячи з власного досвіду, скласти рекомендації по підбору об'єктів живого куточка та оптимальних умов їх утримання в кабінеті біології.
Результативність впровадження досвіду:
- підвищення мотивації та пізнавального інтересу до вивчення предмету в навчальний та позаурочний час;
- висока навчальна мотивація більшості учнів;
- ініціативність в опануванні навчального матеріалу у більшої частини учнів;
- висока працездатність учнів на уроках;
- активна участь учнів в районних етапах олімпіад (ІІ, ІІІ призові місця).
Репрезентація досвіду: досвід репрезентовано в системі навчально – виховного процесу в Запорізької загальноосвітньої школі № 77, засіданні шкільного та районного методичних об’єднань вчителів.
Посилання на матеріал: Блог учителя биологии http://biologiyanatasha.blogspot.com/p/blog-page.html
Джерело: http://biologiyanatasha.blogspot.com/p/blog-page.html |