Використання інтерактивних та нетрадиційних методів навчання на уроках хімії
Круглова Наталя Микитівна, вчитель хімії, спеціаліст вищої категорії
Назва закладу: Запорізький навчально-виховний комплекс «Освіта» Запорізької міської ради Запорізької області
Керівник закладу: Шендрик Світлана Григорівна
Адреса: 69071, м. Запоріжжя вул.. Пархоменка, 19
Телефон: 0 (612) 67 - 82 - 23
E-mail: zom5@i.ua
http://znvkosvita.ucoz.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду. Одним із способів підвищення інтересу до навчання є використання на уроках інтерактивних та нетрадиційних методів навчання. Творче застосування цих методів навчання – це спосіб організації самостійної діяльності учнів, спрямований на захоплення учнів, пробудження в них пізнавального інтересу до навчання, формування творчої активності, інтегруючій в собі проблемний підхід, групові методи роботи, дослідницькі, пошукові та інші методики.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду. Сучасна школа переживає період перебудови. Зміни, що відбуваються в системі освіти, спрямовані на особистісну орієнтацію школярів. Визнання учня суб’єктом діяльності вимагає докорінних змін у структурі стосунків між ним і учителем. Контингент ЗНВК «Освіта» – це підлітки та молодь, які в більшості мають низький рівень пізнавального інтересу і внаслідок цього – низький рівень досягнень. А проблема росту досягнень учнів пов’язана з розвитком їх інтересу до навчання. З метою розвитку творчих здібностей учнів, необхідно поєднання традиційних методів навчання природничих дисциплін з новими, заснованими на більшій інформативності, наочності, з використанням інтерактивних та нетрадиційних технологій. Це зумовило вибір теми педагогічного дослідження: «Використання інтерактивних та нетрадиційних методів навчання на уроках хімії».
Науково-теоретична база досвіду. Педагогічний досвід базується на теоретико - практичних дослідженнях вітчизняних вчителів - новаторів Гейко І., Галич О.В. Ільніцька І.І., Яремко Т.С., Свиридюк Т.А., які у своїх роботах показали, що головним питанням освітнього процесу є опанування учнями умінь і навичок саморозвитку особистості, активізація пізнавального інтересу і творчої діяльності, яке вирішується шляхом упровадження в урок інтерактивних та нестандартних технологій. У роботах науковців Апексюк А.М., Бабанського Ю.К., О. Пометун, Л. Пироженко, а також педагогів Поливанюк О. М., Устименко О. В., розкривається сутність того, що при використанні інноваційних технологій, активізуються в учнів процеси мислення, пам’ять. Ці уроки легко сприймається учнями, дають хід думки, переключають увагу, що дозволяє зняти напругу на уроці.
Стисла анотація досвіду. Використання інтерактивних технологій-є одним із способів підвищення інтересу до навчання. Це спосіб організації самостійної діяльності учнів, що інтегрує в собі проблемний підхід, групові методи, дослідницькі, пошукові та інші методики. Він поєднає теорію з практикою. На своїх уроках я намагаюсь поєднувати як традиційні методи так і інтерактивні та нетрадиційні технологій. Основним структурним елементом навчального процесу був та залишається урок і дотримуватися вимог до його проведення необхідно. Але я намагаюсь використовувати інноваційні технології на різних етапах уроку з метою зацікавленості учнів на уроках до предмета «хімія».
На етапі актуалізації опорних знань я використовую таки методи: «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Займи позицію», «Незакінчені речення», робота в групах або парах. На етапи мотивації: методи «Дискусія», «Мозковий штурм», вступна учнівська презентація з теми. На етапі вивчення нового матеріалу використовую: методи «Пошук інформації», «Навчаючись учусь», «Мозковий штурм», «Дискусія», опереджаючи завдання (учнівська презентація). На етапі узагальнення й систематизація знань і умінь я намагаюся дати для виконання учнями завдання з урахуванням диференціації. Це дозволяє здійснити перехід до самостійного розв’язування завдань з теми, що вивчаємо. На цьому етапі використовую методи «Дискусія», «Мікрофон», «Мозковий штурм», «Прес-метод», «Займи позицію», робота в групах або парах. Деякі уроки проваджу нетрадиційним методом. Наприклад:
Сюжетно-рольова гра (8 клас, тема «Узагальнення знань про основні класи неорганічних сполук, генетичний зв'язок»); «Урок-суд» (11 клас, тема «Отруйність спиртів, їх згубна дія на організм людини»); «Урок- конференція» (11 клас, теми «Значення хімії у створенні нових матеріалів, розв'язанні сировинної та енергетичної проблем, у повсякденному житті», «Склад мила, його мийна дія. Поняття про синтетичні мийні засоби, охорона довкілля від забруднень ними»); «Урок – інформації» (10 клас, тема «Поняття про будівельні матеріали: скло, цемент, бетон»).
Результативність впровадження досвіду. Підвищення середнього балу оцінювання навчальних досягнень учнів; підвищення мотивації та пізнавального інтересу до вивчення предмету через дослідницьку діяльність; заохочування учнів до самостійного пошуку необхідної інформації з використанням різних джерел: комп'ютерних баз даних, бібліотек, довідників, Інтернету; уміння учнів викладати свою тему й розвивати її, висловлювати й обґрунтувати свою точку зору.
Репрезентація досвіду. На педагогічній раді та шкільному методичному об’єднані вчителів природничо-математичних дисциплін.
Посилання на матеріал
https://drive.google.com/folderview?id=0B22AVcCb3YloT3o2YWZlV2x6Q2M&usp=sharing
Джерело: https://drive.google.com/folderview?id=0B22AVcCb3YloT3o2YWZlV2x6Q2M&usp=sharing |