Виховання екологічної культури на уроках та в позакласній роботі
Шегда Галина Станіславівна,
вчитель біології, «спеціаліст вищої категорії», «вчитель-методист»
Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №86 Запорізької міської ради Запорізької області
Директор: Зайченко Любов Миколаївна
Адреса школи:69093, м. Запоріжжя, вул. Дегтярьова,5-Б;
Телефон:224-78-47, 224-78-24, 223-62-60
e-mail:auka@shkola.rg.ua
Сайт школи: http://school86.at.ua/
Провідна педагогічна ідея досвіду
Забезпечити високий рівень екологічних знань,умінь самостійно набувати їх і застосовувати на практиці.Розвивати кожного учня як творчу особистість. Залучати учнів до активної екологічної діяльності.Формувати навички дослідницької роботи,розвивати критичне мислення.
Обґрунтування актуальності та перспективності досвіду
Одним із напрямків всебічного виховання особистості є екологічне виховання,метою якого є формування екологічної свідомості й мислення.На основі екологічного мислення й свідомості формується екологічна культура,яка передбачає знання про навколишнє середовище,екологічний стиль мислення і відповідальне ставлення до природи. Якщо люди в найближчому майбутньому не навчаться дбайливо ставитись до природи,вони загублять себе.А для цього потрібно починати екологічне виховання з молодшого віку,тому що це найбільш сприятливий час,коли набуті знання можуть перетворитись устійкі переконання.
Науково-теоретична база досвіду:досвід базується на Концепції екологічної освіти України, розробках з екологічного виховання Н.М. Верзиліна,Токар Н.Г.,Вельдбрехта Д.О.,ЛебедєваП.А.,розвивального навчання Якиманської І.С.Автор досвіду спиралася на ідеї В.О. Сухомлинського про роль природи у розвитку мислення і почуттів дитини.
Стисла анотація досвіду
За інноваційним потенціалом досвід є комбінаторним,полягає у нових конструктивних поєднаннях відомих ідей,методик.
Технологія діяльності вчителя базується на організації діяльності учнів серед природи.Однією з ефективних форм екологічного виховання є створення екологічних стежин,адже живе спілкування з природою сприяє формуванню всіх його складових:навчальної,розвивальної, виховної.У міського населення обмежена можливість спілку-вання з природою, тому велике значення має створення парків,садів,які позитивно впливають на стан навколишнього середовища і є показником екологічного благо-получчя.Екостежина допомагає проводити уроки,вести фенологічні спостереження,проводити практичні роботи.
Наша екостежина «Хортичанка» (додаток 1) складається з короткого маршруту протяжністю 250 м по дендропарку школи і довгого ‒ 1 км, який включає дендропарк школи і Запорізький дуб.
Тривалість екскурсій відповідно 45 хв. і 60 хв. Розраховані екскурсії на учнів молодшої та середньої ланки в урочний та позаурочний час.
Екостежина має такі зупинки:
1. «Історична».Розповідь про історію нашої школи починається зішкільного музею.
2. «Галерея кімнатних рослин».В кабінеті біології, у вестибюлі школи зібрана колекція кімнатних рослин.Екскурсоводи знайомлять учнів з їхніми особливостями,з походженням.
3. «Наші квіти».Подвір’я школи потопає в барвах культурних квітів:троянд,ірисів,тюльпанів,хризантем, створені альпійські гірки.
4. «Дендропарк». На території шкільного подвір’я росте близько 50 видів дерев і кущів.На цій зупинці екскурсоводи розповідають про особливості будови, цілющі властивості їх,використання людиною.З багатьма деревами пов’язані цікаві легенди (додаток 2).
5. «Птахи нашого краю». Розповідь про птахів,що мешкають на території парку, птахів,що прилітають до нас взимку, про значення їх підгодовування.
6. «Запорізький Дуб».Недалеко від школи знаходиться символ запорізького краю.Екскурсоводи розповідають про його минуле,про сучасний стан історичного велетня.
В кінці кожної зупинки проводяться вікторини (додаток 3),учні ознайомлюються з пам’ятками «Я поводитись у природі» (додаток 4).
Результативність впровадження досвіду:
- підвищення мотивації до вивчення біології
- систематична участь учнів в екологічних конкурсах
- участь учнів в природоохоронних акціях
- вироблені навички і звички поведінки у природі
- сформовані навички дослідницької роботи,фенологічних
- спостережень
Репрезентація досвіду
Проблема екологічного виховання викликає зацікавленість учителів біології,географії.Досвід представлено на засіданні педагогічної ради ЗОШ № 86 м. Запоріжжя (листопад 2015)
Посилання на матеріали:
http://school86.at.ua/index/shegda_g_s/0-170
|